O investitie de 100 de milioane de dolari si munca a peste 200 de ingineri in ultimii patru ani s-au concretizat intr-un nou model de motor cu gaz marca General Electric, lansat in Austria. Cum arata noul motor si ce impact poate avea el asupra scaderii facturilor la energie - aflati din materialul urmator.
In inima Tirolului, acolo unde Alpii ajung la cele mai mari altitudini pe teritoriul Austriei, fabrica Jenbacher, situata la o aruncatura de bat de statiunea Innsbruck, renumita printre turistii pasionati de ski, incepea acum mai bine de 60 de ani productia in serie de motoare diesel. In timp, progresele tehnologice facute la fabrica din Jenbach a atras atentia gigantului american General Electric (GE), care a si achizitionat-o, in 2003, transformand-o in cel mai mare parc industrial din zona.

Un an mai tarziu, americanii au inceput sa-si mobilizeze armatele de ingineri si fondurile de milioane de dolari pentru a realiza proiectul celui mai mare si puternic motor cu gaze, botezat J920. Prototipul a fost gata in 2010, iar in august, deja testat cu succes. La inceputul anului, motorul va fi pus in functiune pentru a furniza electricitate orasului Rosenheim, un oras din Bavaria cu circa 60.000 de locuitori.

Desi nu este mai mare decat o sufragerie de apartament, noul motor de 9,5 MW poate genera electricitate suficienta pentru 18.500 de gospodarii de dimensiuni medii, iar utilizarea sa “scuteste” mediul inconjurator de 1,5 tone de emisii de dioxid de carbon anual – cam cat produc 800 de autoturisme.

Modelul J920 este destinat, in special, surselor descentralizate si independente de alimentare cu energie in zonele izolate, cu temperaturi ridicate sau aflate la mare altitudine. Motorul porneste in mai putin de cinci minute, iar functionarea sa poate fi ajustata in functie de nevoia de electricitate. In cazul cogenerarii (productia combinata de energie termica si mecanica pe baza unui singur combustibil – n. red.), nivelul de eficienta poate fi de peste 90%, ceea ce inseamna economii de combustibil de peste 130 de milioane KWh de energie primara (adica 76.000 de barili de petrol).

Mai departe, si consumatorul obisnuit poate sa faca economii. O eficienta crescuta in functionarea centralei electrice inseamna totodata si micsorarea pierderilor de energie, ceea ce duce la o scadere a facturilor la energia electrica. In Romania, de exemplu, pierderile de energie reprezinta o treime din consumul de resurse primare, cele mai mari inregistrandu-se in cazul cladirilor (blocuri nereabilitate) si al transporturilor. In plus, intensitatea energetica este foarte ridicata, de circa patru ori mai mare decat cea medie din Uniunea Europeana. Altfel spus, ineficienta energetica provoaca pierderi enorme sistemului energetic romanesc, secatuind atat resursele, cat si buzunarele consumatorilor. Practic, factura la energie este cu atat mai scumpa cu cat pierderile care trebuie acoperite sunt mai mari.

Noul motor al General Electric poate fi folosit de centralele electrice care alimenteaza orasele, dar si de consumatori industriali mici si mijlocii, costurile pentru punerea pe picioare a unei centrale cu o capacitate de 100 de MW (altfel spus, 10 motoare J920), ajungand 70-80 de milioane de euro.

Dincolo de datele tehnice, care claseaza J920 ca fiind cel mai avansat model, dar si cel mai puternic si eficient din punct de vedere electric, noul motor inseamna si o investitie de 100 de milioane de dolari si o munca de peste 4 ani. “J920 este cea mai mare investitie din istoria acestei afaceri”, a declarat Prady Iyyanky, CEO-ul diviziei de motoare cu gaz a GE Energy Jenbacher, in cadrul conferintei de presa prin care se anunta lansarea oficiala a produsului.

Motorul va fi disponibil spre comercializare pana in 2012

Intregul eveniment de lansare a fost o adevarata desfasurare de forte in mica localitate austriaca. Inca de dimineata, avioanele de mici dimensiuni aterizau pe aeroportul dintre munti, pline-ochi cu jurnalisti sau alti invitati la evenimentul organizat de GE Power & Water.

Peste 30 de jurnalisti au sosit din toate colturile Europei, flancati de specialistii in comunicare ai companiei, pentru a asista la conferinta de presa de la sediul din Jenbach. Au vorbit, pe rand, Prady Iyyanky, seful diviziei, apoi Steve Bolze – CEO-ul Power & Water GE Energy Infrastructure si Georg Knoth – CEO-ul GE pentru Germania, Austria si Elvetia, Karl Wetzlmayer, product line management leader al diviziei de motoare cu gaz (in foto de la stanga la dreapta), si Volker Schulte, director general al diviziei de inginerie din cadrul GE Jenbacher – toti cei care, acum patru ani, puneau la punct, in aceeasi sala, ultimele detalii pentru cel mai costisitor proiect al fabricii – J920.

“In 2006, am decis sa investim mai mult de 100 de milioane de dolari pentru un nou motor, fara sa ne recuperam investitia cel putin cinci ani, iar dupa patru ani, iata noul produs. Vedem un mare potentail ca piete de desfacere in tarile emergente ca Brazilia, India si Indonezia”, a spus Bolze.

Knoth a adaugat ca Europa va fi o regiune de interes central pentru GE, mai ales in care Uniunea Europeana impune ca pana in 2020 emisiile de dioxid de carbon sa fie emise cu 20% fata de nivelul din 1990, consumul energetic sa scada cu 20%, iar 20% din energia produsa sa provinda din surse regenerabile (principiul 20/20/20). Pentru realizarea acestui motor, care combina electricitatea cu energia termica, 200 de ingineri au lucrat timp de sase ani, a mai spus Schulte.

Imediat dupa conferinta de presa, care a fost transmisa si pe Internet, toti cei 250 de invitati – jurnalisti, clienti, parteneri, oficiali GE si autoritati locale – au asistat apoi la dezvelirea noului model, in cadrul unui program artistic care a imbinat dansul modern cu un fundal muzical compus din sunetele, neprelucrate, din fabrica. Primul motor J920 iesit de pe portile fabricii a fost deja achizitionat, dar productia in serie va incepe in curand, astfel incat pana in 2012 modelul sa fie disponibil spre comercializare.

Directorii GE nu au precizat care este costul J920, precizand doar ca este un pret “competitiv fata de concurenta”. De asemenea, nici detalii legate de asteptarile privind volumul de vanzari nu au fost furnizate de managerii GE.

Modelul J920 foloseste un concept cu trei module care permite obtinerea unui grup electrogen standardizat, inclus in motorul ca atare, un generator si un modul auxiliar. La fel ca un model anterior, de la care s-a pornit pentru realizarea noului motor, J920 este prevazut cu un sistem de turboalimentare in doua trepte.

Rod Christie, GE Energy: Avem in Romania mai multa tehnologie GE decat in Polonia

Rod Christie (foto), presedintele GE Energy pentru regiunea Europei de Est, statele ex-sovietice si Rusia, isi petrece mai bine de jumatate de an calatorind in interes de serviciu. Nu se plange, ba chiar spune ca ii face placere sa cunoasca mereu fete noi – clienti, parteneri de business, jurnalisti. Wall-Street a stat de vorba cu Rod Christie pret de cateva minute, inainte de lansarea oficiala a noului motor, pentru a afla care ar putea fi aplicatiile practice ale noului produs pe piata autohtona.



Wall-Street: Ce impact poate avea motorul J920 produs la Jenbacher pentru eficientizarea sistemul energetic romanesc?

Rod Christie: In primul rand, nu este o situatie deosebita (specifica doar Romaniei – n. red.). As include aici si intensitatea energiei, precum si flexibilitatea redusa (necorelarea fluxului de electricitate cu varfurile de cerere).

Infrastructura este destul de imbatranita. Dar, atunci cand am venit din Marea Britanie sa locuiesc in Cehia, conexiunea la Internet era mai buna pentru ca in Cehia tehnologia facuse progrese, pe cand in Marea Britanie, companiile (de IT – n. red.) inca incercau sa-si recupereze investia initiala, deci se miscau mai incep. Deci, cred ca avantajul pe care il puteti avea este acela ca poti sa sari peste generatii de tehnologie, dar schimbarea infrastructurii inseamna totodata si investitii mari. Nimeni nu vrea sa investeasca in infrastructura pentru ca este foarte costisitor.

Wall-Street: Lucrati deja in Romania la doua mari proiecte: cu CEZ pentru parcul eolian de la Cogealac si Fantanele si cu Petrom pentru centrala termica de la Brazi. S-a aratat pana acum vreun client din Romania interesat de noul motor cu gaz produs la Jenbach? Ati discutat posibile achizitii?

Rod Christie: Noul produs are o capacitate de circa 9,5 MW. Versiunea precedenta, de 4 MW, a avut prima aplicare comerciala in Bucuresti, deci este vorba despre aceeasi tehnologie, la o scara mai redusa. Multe dintre proiectele din Romania vizeaza energia eoliana, dar este vorba despre parcuri mai mici decat cel de la Cogealac si Fantanele.

Wall-Street: In Romania, pentru a construi un parc eolian ai nevoie de 85 de avize. In Bulgaria, doar de 3. Deci, investitorul nu este prea incurajat in Romania. Cum vedeti evolutia acestui sector, avand in vedere contextul legislativ romanesc?

Rod Christie: Cand lucram in domeniul energiei, in Marea Britanie, situatia era similara. Aceasta etapa face parte din evolutia pietei de energie eoliana. Acum 15-20 de ani, si Marea Britanie se confrunta cu foarte multa birocratie.

Wall-Street: Deci noi suntem cu 20 de ani in urma...

Rod Christie: Este vorba doar despre legislatie. Se poate schimba. Cred ca este si o chestiune legata de prioritatile legislativului. Pana la urma, energia, apa si gazul sunt cele mai importante sectoare in orice economie. Chiar nu poti sa le ignori.

Wall-Street: In Romania, unul dintre cele mai "fierbinti" subiecte in ceea ce priveste investitiile in energie. In Europa insa, entuziasmul a mai scazut, pe fondul masurilor de austeritate, dar si scaderii subventiilor acordate de guverne. Credeti ca si Romania s-ar putea indrepta in aceeasi directie?

Rod Christie: Dezvoltarea sectorului energiei eoliene a adus tehnologia din Europa la nivel de varf. Daca esti student la o facultate cu profil energetic, exista doar doua locuri in lumea asta unde ti-ai dori sa lucrezi: in Europa ori in California (SUA). Sunt cele doua locuri lidere in acest segment.

Acum 20 de ani, piata era foarte redusa. Doar in sectorul energiei eoliene, peste 600.000 de locuri de munca sunt disponibile in intreaga Europa. Si aici ma refer doar la posturile cu implicare directa si nu la celelalte industrii antrenate de dezvoltarea acestui sector.

Daca te uiti la asta, acum 20 de ani era nevoie de subventii, dar acum nu mai sunt asa de mari ca valoare pentru ca eficienta a crescut, unitatile de productie au evoluat din punct de vedere tehnologic. Randamentul s-a imbunatatit, productia este mai previzibila, vantul este mai bine captat.

Wall-Street: Este avantajata Europa de Est pentru ca are o piata a energiei eoliene in curs de dezvoltare?

Rod Christie: Ar trebui sa fie asa pentru ca tehnologia este mai avansata si nu este nevoie de subventii prea mari. [...] De aceea, o tara care poate sa profite de aceste inovatii tehnologice, va deveni un punct de reper pe piata.

Cea mai dezvoltata piata de energie eoliana este in Germania, care a fost singura ce a acordat subventii pentru a incuraja sectorul. Cand te gandesti la E.ON si alte mari companii - toate sunt germane.

Wall-Street: In Romania, sectorul energiei solare este ca inexistent. De ce credeti ca nu avem nici acum niciun proiect important in acest domeniu?

Rod Christie: Din punct de vedere legislativ, situatia energiei solare nu este atat de clara ca in cazul energiei eoliene. In plus, nesiguranta generata de criza financiara a redus interesul investitorilor. Energia solara este unul dintre sectoarele cele mai costisitoare din energiile regenerabile. Costurile scad destul de repede, pentru ca tehnologiile devin mai eficiente, iar aceasta este una dintre preocuparile noastre.

Wall-Street: In Polonia ati investit recent intr-un centru de inginerie. Am putea vedea asa ceva si in Romania? Este Polonia cea mai importanta tara din regiune pentru GE?

Rod Christie: Rusia este foarte mare, are o populatie foarte mare. Dupa ea, Romania, Bulgaria si Polonia sunt foarte importante. Astazi, exista mai multa tehnologie GE in Romania decat in Polonia. Inca nu avem un centru de inginerie acolo. Inca.

Wall-Street: Daca ar fi sa investiti in Romania intr-un astfel de centru, ati gasi resursele umane specializare de care aveti nevoie?

Rod Christie: Cred ca avantajul pe care l-am avut in Polonia a fost ca era deja format un centru de inginerie aviatica. La momentul la care guvernul polonez cauta investitori pentru privatizare, noi am putut sa preluam un centru deja existent. A fost foarte atractiv pentru noi. Nu vad acelasi lucru in Romania, insa acolo avem furnizori, multi furnizori.

De fapt, achizitionam multe componente din Romania si realizam transfer de tehnologie catre furnizorii nostri. Facem asta in toata regiunea. Lucram cu furnizorii nostri, pe care ii facem mai competitivi. In Romania, ne vom extinde echipa, vom avea oameni care vor lucra la Cernavoda, care vor lucra in cadrul parcurile eoliene.

Wall-Street: Grupul ceh CEZ a anuntat recent ca va renunta la investitia in Cernavoda. Este acest anunt un semnal negativ dat investitorilor straini?

[CEZ a anuntat luna trecuta ca se retrage din constructia reactoarelor 3 si 4 de la Cernavoda, compania hotarand sa-si directioneze investitiile catre tari cu un grad de risc mai scazut. Astfel, grupul CEZ a semnat un act aditional la contractul de investitie prin care va vinde catre ceilalti investitori 9,12% din actiunile la EnergoNuclear.]

Rod Christie: Nu cred ca transmite niciun semnal. Trebuie sa privesti fiecare companie in parte. Este vorba despre oportunitati. Este o piata competitiva, iar astazi capitalul este foarte, foarte valoros. Deci, investitorii doresc sa investeasca acolo unde obtin profitul mai mare cu riscuri mai mici. CEZ are un portofoliu foarte mare, Romania concureaza cu toate aceste tari. Poate ca privesc investitia in energia nucleara din Romania dintr-o alta perspectiva, poate dintr-o perspectiva mai strategica.

Scurta fisa tehnica – motorul cu gaze J920
Capacitate: 9,5 MW energie electrica.
Eficienta electrica: 48,7%.
Eficienta totala: 90% si peste.
Aplicatii practice:
• alimentare independenta cu energie;
• cogenerare;
• regiuni cu temperaturi ridicate si aflate la mare altitudine;
• stabilizarea retelei energetice (de exemplu, pentru asigurarea fluxului continuu de productie de energie electrica in cadrul parcurilor eoliene).
Disponibilitate comerciala: incepand cu 2012, pentru tarile cu frecvente de 50 si 60 Hz.

GE este o companie globala cu activitati in sectorul infrastructurii, al serviciilor si al media, producand de la motoare de aeronave, pana la echipamente medicale si programe de televiziune. GE este prezenta in peste 100 de tari, inclusiv in Romania, si are aproximativ 300.000 de angajati la nivel mondial. GE Energy a inregistrat venituri de 37,1 miliarde de dolari in 2009, numarul angajatilor ajungand la circa 82.000.

Cititi in editia de luni, 25 octombrie, un interviu in exclusivitate cu Karl Wetzlmayer, product line management leader al diviziei de motoare cu gaz a General Electric (GE), despre sistemul energetic romanesc si cum ar putea fi el imbunatatit.

Cititi un interviu cu sefa GE Romania: Parteneriatul public-privat, solutia pentru modernizarea sistemului energetic.

Aflati aici care sunt demersurile pe care trebuie sa le faci daca vrei sa construiesti un parc eolian in Romania.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri