Casa de avocatura PeliFilip a inregistrat in primele noua luni ale acestui an o cifra de afaceri similara celei inregistrate in intreg anul trecut, chiar daca o serie de tranzactii au fost puse in asteptare sau chiar blocate din cauza masurilor de austeritate anuntate de Guvern in vara acestui an.
Lansata in plina criza, in 2008, firma de avocatura PeliFilip are in prezent 35 de avocati si activitate in practici cum ar fi drept societar / M&A, drept comercial si al concurentei, energie, finantari, real estate, dreptul muncii, litigii si arbitraj. “A fost un an bun pentru noi, in ciuda faptului ca e un an de criza, pe care am simtit-o din cauza tranzactiilor in care am fost implicati, cu proiecte care s-au suspendat sau care au mers mai incet decat ar fi trebuit. Dinamica tranzactiilor si a proiectelor in general a fost influentata de criza. Pe partea cifrei de afaceri avem, insa o crestere substantiala, reusind sa incasam in primele noua luni cat tot anul trecut”, a declarat intr-un interviu acordat wall-street.ro Carmen Peli (foto sus), partener al casei de avocatura PeliFilip.

In opinia sa, lumea de business este mult mai prudenta fata de finele lui 2009, cand mediul de business aprecia ca ce a fost mai greu a trecut, cand deja era o efervescenta in piata. Apoi, in ianuarie, multe proiecte s-au oprit, odata cu semnalele negative din Grecia. “In continuare, investitorii, dar si vanzatorii sunt precauti si vor sa se asigure ca ceea ce cumpara ori vand are pretul corect. Cu doua-trei tranzactii nu se face primavara. Insa depindem foarte mult de optimismul celor de afara, iar din tara nu avem nicio sansa”, spune Carmen Peli.

Tranzactii blocate din cauza TVA de 24%

Asemenea multor tranzactii in derulare din mediul de business local, au existat in cursul anului situatii in care negocieri privind preluari, spre exemplu din zona retail, au fost intrerupte. “Tranzactii incepute in primavara au fost puse in stand-by din cauza cresterii TVA la 24%. Cumparatorii vad in continuare avantajele extinderii de portofoliu prin achizitii, dar analizeaza mult mai detaliat necesitatea si beneficiile acestora, precum si posibilitatea ca legislatia sa fie modificata pe neasteptate si modul in care partile trebuie sa imparta acest risc”, spune Carmen Peli.

Din pacate, potrivit partenerului de la PeliFilip, masurile adoptate de guvernanti fara dezbatere publica si fara o analiza de substanta a efectelor, lipsa antenelor pentru vocea jucatorilor din economie, revenirea asupra unor masuri hotarate creeaza imaginea unei zone instabile, in care investititorii nu pot avea suficienta predictibilitate pentru a putea gestiona afacerile.

Totusi, Carmen Peli remarca o crestere pe zona de litigii, chiar daca avansul nu a provenit neaparat din acest segment. “Este o zona pe care construim inca. Avem o arie de acoperire mai larga, am fost mai eficienti pe proiect si avem capacitatea sa livram mai mult”.

Practica firmei de avocatura de dreptul muncii, s-a dezvoltat foarte mult, iar aceste activitati implica mult mai mult decat litigiile de munca si de fapt cea mai mare partea a activitatii este concentrate spre consultanta juridica in structurarea si restructurarea relatiilor de munca. Clientii PeliFilip sunt, in fiecare caz, angajatori cu forta de munca importanta, multinationale, societati listate, etc. “Tipul de proiecte pe care le facem includ si negocieri de contracte colective de munca, consultanta in legatura cu sistemele de compensare (stimulare si optimizare), structurarea si implementarea procedurilor de concediere”, spune Carmen Peli.

In practica de munca sunt implicati 7 avocati, dintre care 4 fac si litigii de munca si conducerea companiei intentioneaza sa extinda echipa. In prezent, PeliFilip are peste 20 de litigii de munca active, marea parte fiind actiuni individuale si doar cateva care implica mai multi angajati.
In practica de corporate - M&A, PeliFilip lucreaza in fuziuni, divizari, achizitii de societati, achizitii de fond de comert, joint venture (asocieri pentru investitii). In cadrul acestei practici avocatii au si activitate de consultanta in domeniul dreptului societar, de exemplu structurare sisteme de management, raspundere, etc. “Avem la aceasta ora astfel de tranzactii in retail, FMCG, energie, distributie TMT, servicii financiare. Aceste tranzactii sunt in diverse stadii, unele fiind in lucru in stadiul preliminar de stabilire a strategiei, altele in curs de negociere, unele aproape de semnare, altele in curs de closing”, spune avocata.

Carmen Peli se asteapta ca anumite sectoare vor aduce mai multe tranzactii de M&A indata ce economia va da semne de revenire. “Acestea sunt zonele unde pe plan local s-au dezvoltat afaceri relativ profitabile, unde antreprenorii aveau anumite asteptari de venit la o eventuala vanzare si unde eventualii cumparatori sunt acum prudenti in decizia de a investi”. Pentru aceste sectoare, in opinia sa, va fi importanta stabilitatea economica si fiscala, revenirea consumului, posibilitatea autoritatilor publice de a investi.

Separat, PeliFilip asteapta ca in anumite sectoare sa existe consolidari tocmai datorita conditiilor de criza. Acestea ar putea produce un anumit numar de tranzactii, fara insa ca cifrele (pret, multipli) sa fie insa foarte mari. “Aici putem vedea tranzactii sub forma fuziunilor, preluarilor de fond de comert si clientela sau similare. Domeniile afectate pot fi cele in care statul are un cuvant greu de spus (retail si distributie pharma pentru jucatorii de dimensiune mai mica, daca statul va continua intarzierile la plata etc)”, adauga Carmen Peli.

Ea apreciaza ca sunt cateva fonduri de private equity care au apetit de investitii in Romania, insa altele nu sunt interesate de piata locala. “E o politica de grup de a-si limita investitia intr-o zona de risc ridicat, dar in care care sa fie mari. Insa noi, ca tara, nu suntem pe lista acestor zone de risc cu beneficii mari. Suntem o piata mica si incercam sa ne vindem cat mai bine. Avem nevoie sa ne construim o imagine mai buna in presa de afara”.

Energia – Apetit in crestere


Domeniul energiei reprezinta o arie tot mai atractiva pentru avocatii de business. In ceea ce priveste proiectele care se bazeaza pe surse regenerabile exista anumite retineri manifeste venind din intarzierea in aplicarea deplina a sistemului de promovare prin certificate verzi si, mai ales, din incertitudinea care planeaza in ceea ce priveste conectarea la sistemul national / retele peste capacitatea de 3.500 MW. Totusi, ambele impedimente ambitioneaza ritmul de atingere a obiectivelor atat pentru dezvoltatori, cat si pentru investitori / operatori. “Este unul dintre sectoarele cu cea mai alerta dinamica. Atat eolian, cat si, in ultima perioada, bio-masa. Ultima categorie solicita o infrastructura de mobilizare a materiei prime, a resurselor care aduce dificultati particulare in luarea si aplicarea deciziei de dezvoltare. Dar potentialul ramane cert si atractiv”, precizeaza Cristina Filip (foto jos), partener al aceleiasi case de avocatura.

In opinia sa, pentru proiectele care se bazeaza pe productia in co-generare de inalta eficienta, noul sistem de promovare pe baza certificatelor rosii este asteptat cu real interes si poate influenta dinamica deciziei de a investi in productia in co-generare, in functie de elementele de atractivitate pe care le va propune.

Un apetit cert exista si pentru proiectele din domeniul hidro cu componente brown-field sau green-field. Din pacate. proiectele intarzie sa fie oferite catre sectorul privat si finantatori - aici lipsa de initiativa centrala fiind un real impediment. Potrivit PeliFilip, reorganizarea capacitatilor de productie controlate de stat poate aduce intarzieri suplimentare. Insa clarificarea deciziei poate fi un declansator mult asteptat pentru cooperari publice-private si finantari de proiecte necesare pentru componenta hidro din parcul de generare activ in sistemul energetic al Romaniei pe termen mediu si lung.

Avocatii PeliFilip, despre:

• Avantajele competitive ale Romaniei – “Cred ca Romania ar putea fi inca o destinatie de investitii atractiva, daca ar reusi sa transmita imaginea unei zone cu mai multa stabilitate, pentru ca inca avem acele avantaje de fond care inainte de criza au atras atentia unor investitori semnificativi (cota unica, forta de munca destul de bine pregatita si relativ ieftina in comparatie cu tarile UE, buna scoala / talent in domenii cum sunt IT etc). Din pacate, masurile adoptate de guvernanti fara dezbatere publica si fara o analiza de substanta a efectelor, lipsa antenelor pentru vocea jucatorilor din economie, revenirea asupra unor masuri hotarate creeaza imaginea unei zone instabile, in care investititorii nu pot avea suficienta predictibilitate pentru a putea gestiona afacerile.”

• Proiectul Cernavoda 3 si 4 -
ramane important pentru investitorii implicati, dar sunt multe elemente inca variabile ale cadrului de ansamblu si care pot influenta atat perioada de desfasurare, cat si insasi viabilitatea economica.

• Extinderea prin recrutare – “Am mai recrutat atat juniori, cat si la nivelul de associates. Oamenii recrutati in litigii au si backround de consultant si maturitatea relatiilor cu clientii. Preferam sa luam oameni care nu sunt formati in mod definitiv. Fie juniori foarte buni, fie oameni cu 2-3 ani de experienta".

• Fuziuni si achizitii – “De-a lungul intregului an au fost tatonari pentru tranzactii, insa abia acum se dezmortesc in mod real. Au picat si tranzactii. Practic, momentele dificile au fost in 2010, in primul rand, criza din Grecia, cand au cazut tranzactii si investitorii au primit interdictia de la grup sa isi dezvolte businessul in regiune. In al doilea rand, vara, care a adus masurile de austeritate”.

Citeste si Piata de M&A a scazut cu 64% la 9 luni. Am intrat in clubul pietelor mici si foarte mici






Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri