Nu mai fumeaza trabuc, ci tigarete Marlboro; nu mai face pariuri pe baril si nici nu mai vorbeste despre Rompetrol, compania care i-a adus rangul de cel mai bogat roman. Acum, Dinu Patriciu este proprietar de magazine de cartier si vrea nu numai sa ajunga numarul unu in comertul romanesc, ci si sa scurt-circuiteze marile afaceri din retailul romanesc.

“Pe mine, cand vorbesc despre Mic.Ro, pentru ca oamenii le vad tot mai des, ma stanjeneste privirea putin jenata, putin ironica a celor care spun ca am trecut de la o rafinarie la niste magazinase. Asta inseamna sa nu faci adunari. Nu inmultiri sau impartiri, ci adunari”, a spus Dinu Patriciu, in deschiderea evenimentului de lansare a magazinelor de roti Mic.Ro. [Vezi in galeria foto cum a fost spectacolul de lansare a lantului de magazine mobile].

De la inceputul lui octombrie, atunci cand a facut pentru prima data declaratii de presa despre noua sa afacere, Dinu Patriciu a plusat: la momentul respectiv, spunea ca vizeaza o cifra de afaceri de 1,5 miliarde de euro pentru magazinele Mic.Ro, dar acum vorbeste chiar despre 2 miliarde de euro. Atingerea unei astfel de valori nu va insemna doar pozitionarea pe piata ca primul jucator din comertul romanesc, ci si a pragului pe care Patriciu si l-a propus pentru a putea deschide discutiile de vanzare a retelei.

Business-ul Mic.Ro – ajuns in prezent, la numai sapte luni de la inaugurare, la o retea de peste 150 de magazine fixe, la care se adauga alte 12 mobile, sub forma de rulote amplasate aproape de gurile de metrou sau in zone foarte aglomerate din Drumul Taberei sau Academiei in Bucuresti – este construit pentru a fi vandut, a spus omul de afaceri. Calculele sunt facute pentru o retea de 3.000 de unitati, 1.000 fixe si celelalte mobile, care in aproximativ doi ani ar trebui sa inregistreze afaceri de 2 miliarde de euro.

Investitia in cele 3.000 de magazine este de 250 de milioane de euro. Pentru magazinele mobile – platformele pe roti – omul de afaceri va investi 100 de miloane de euro, urmand ca toate cele 2.000 de Mic.Ro “umblatoare” sa impanzeasca toata tara pana in toamna lui 2011.

Cum a aparut ideea unei afaceri cu magazine de cartier care sa rastoarne granzii din retail? Dinu Patriciu insusi povesteste: “ideea este a catorva manageri din fostul Rompetrol, nascuta vara, pe o barca, si a crescut natural”.

Daca va fi asa, atunci evolutia ar fi cea mai spectaculoasa din peisajul romanesc, dominat in prezent de mari jucatori multinationali precum Metro (cu lanturile Metro Cash & Carry si Real Hypermarket), Rewe (Selgros, Penny Market, Billa) sau Carrefour. Anul trecut, Metro, cel mai puternic jucator din comertul romanesc, a realizat o cifra de afaceri de 1,2 miliarde de euro.

Chiar daca scaderea puterii de cumparare a lovit in afacerile retailerilor – fie ei mari lanturi de magazine sau chioscuri de cartier -, Patriciu mizeaza pe succesul afacerii sale din retail, spunand ca un business bine gandit creste si in vremuri de criza. “Pana acum, ne-am depasit asteptarile. Magazinele fixe vor ajunge sa fie profitabile, iar cu trecerea timpului vor fi un success comercial si vor fi o amenintare pentru competitie”, a spus omul de afaceri. [Vezi in galeria foto cum arata magazinele Mic.Ro, atat cele fixe, cat si cele mobile].

Potrivit acestuia, in prezent magazinele au 50.000 de clienti si vanzari medii pe zi de 730 de euro pe unitate, iar de curand au atins punctul de break-even (cheltuielile echivaleaza veniturile). “Retailul alimentar a scazut cu 25%. Am luat clienti de la concurenta, iar vanzarile cresc pe zi ce trece”, a mai punctat miliardarul.

Extinderea retelei vizeaza si intrarea in Republica Moldova, printr-o retea de 100-120 de magazine in urmatorii doi ani. Dinu Patriciu a estimat totodata ca 20-30% din veniturile lantului vor fi realizate prin unitatile situate in zonele rurale. In prezent, au fost deja deschise unitati pe langa Bucuresti, in Snagov, Gruiu, Corbeanca si Balotesti.

In prezent, Mercadia Holland BV, compania de retail care administreaza reteaua de magazine Mic.Ro, discounterele MiniMax (ce vor fi rebranduite cu numele Mac.Ro), casele de pariuri Bet Arena Cafe si minireteaua de magazine Bio Good (produse ecologice), are 1.900 de angajati, numarul lor urcand pana la 15.000 de persoane in stadiul final al extinderii retelelor.

Atacurile miliardarului continua. Ce spune Dinu Patriciu despre:

Moneda nationala: “Cand ii vor da drumul din haturi (se va sti evolutia - n. red). El (leul - n. red.) s-ar duce daca ar fi lasat. Dupa parerea mea, e mare greseala sa manipulezi cursul. E mare greseala”.

Investitii: “"Am investit in Romania pentru ca si in Romania se pot face afaceri bune. Am multe afaceri in Romania. Am o expunere de peste 600 de milioane de dolari, investitii in ultimii doi ani”.

Afacerea cu cel mai mare potential de profit: “Presa”.

Cat mai dureaza criza: “Criza in Romania este la inceputurile ei, din pacate. In functie de inteligenta guvernantilor va dura mai mult sau mai putin”.

Masurile anticriza propuse: “Atata vreme cat nu se iau masuri de stimulare a economiei, si asta inseamna o indreptare mult mai atenta catre microeconomie. Va dau doua exemple. [...] Agricultura nu creste pentru ca nu exista sisteme de colectare a produselor agricole. Al doilea: avem un sistem bancar format numai din filialele unor banci straine. Ele actioneaza conform unor grile care nu corespund caracteristicilor intreprinderilor mici si mijlocii romanesti”.

Imprumuturile de la Fondul Monetar International (FMI): “Nu capitalul este problema, ci legislatia. Banii se cheltuiesc, nu banii sunt problema. Nu trebuie sa te imprumuti de la FMI. Pietele financiare sunt inundate de lichiditati, dar ele nu ajung in economia reala”.

Energie: “"Energia eoliana este o energie bazata pe o tehnologie neajunsa inca la maturitate, care nu poate supravietui decat subventionata de state. Ea nu supravietuieste fara o politica de subventionare. [Deci cand nu se vor da subventii, se va sparge] balonul".

Citeste si:

Mici, dar multe: Patriciu vrea sa rastoarne granzii din retail cu 3.000 de bacanii Mic.Ro







Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri