Pariul reorganizarii

Pariul reorganizariiIntr-o conferinta de presa din Bucuresti, la care a fost sustinut direct de patru reprezentanti din top managementul companiei, precum si indirect de Cristian Nacu - partener in cadrul fondului polonez de investitii Enterprise Investors, care detine grupul Macon, Daniel Catanas – directorul general al Wienerberger Sisteme de Caramizi, respectiv Jurgen de Ruijter, head of work-out (recuperare si restructurare financiara) in cadrul BCR Romania, Ciolan si-a expus planul de abordare a businessului in 2011 si a incercat sa explice declinul puternic pe care l-a avut Ambient in 2009. Macon si Wienerberger Sisteme de Caramizi sunt doi din principalii furnizori de materiale de constructii ai Ambient.

“2008 a fost anul in care am constientizat importanta separarii afacerilor in doua directii distincte: retail si distributie de materiale de constructii. La momentul repectiv, 75% din vanzarile noastre erau destinate constructorilor, o zona care a scazut foarte mult. Din aceasta cauza si noi am avut de suferit”, spune Ioan Ciolan.

Ambient a realizat o cifra de afaceri de circa 103 milioane de euro si o pierdere de 19,5 milioane de euro in 2009. Afacerile au scazut cu 55,5% fata de valoarea din 2008, maximul atins de la infiintarea companiei, in 1993, in vreme ce pierderile aproape ca s-au dublat.

Pierderile financiare de anul trecut s-au ridicat la aproape 20 de milioane de euro pentru ca 2009 a fost un an de curatenie pentru companie. Din acesta suma, aproximativ cinci milioane de euro reprezinta niste provizioane pe care le-am pentru a ne feri de riscuri. Din punctul nostru de vedere insa, focusul este pe profitul operational (EBITDA – n.red.)”, spune Liviu Voicu, directorul financiar al Ambient.

Sfarsitul lui 2008 a adus si cel mai greu moment pentru distribuitorul de materiale de constructii.

“In aceasta perioada de criza, un moment foarte greu a fost cand mi-am dat seama ca realitatea actuala a depasit experienta echipei manageriale”, subliniaza Ciolan.

Astfel, omul de afaceri sibian a improspat managementul companiei si i-a adus pe Liviu Voicu in functia de director financiar, Gabriel Boada – director de vanzari pe zona de distributie si pe Calin Somcutean – director de retail. Cei trei au fost recrutati in acest an de la A&D Pharma (farma), Vodafone (telecom) si JTI Romania (industria tutunului).

De asemenea, antreprenorul a luat legatura in 2008 cu firma de consultanta Roland Berger, pentru a-i propune un proiect de restructurare, incheiat in acest an.

Restructurea a presupus si inchiderea catorva magazine, astfel incat compania mai are acum 12 centre comerciale si doua depozite logistice. De asemenea, Ambient a pierdut si aproape 1.000 de salariati de la inceputul pana la sfarsitul lui 2009, in incercarea de redresare a afacerilor.

Redresarea din 2010

Redresarea din 2010Cateva sute din salariatii disponibilizati au fost preluati de companiile catre care Ambient externalizase o parte din servicii. De la inceputul acestui an insa, distribuitorul de materiale de constructii a reluat angajarile si a recrutat aproximativ 200 de oameni, astfel incat compania a ajuns in prezent la circa 1.500 de salariati.

Pe fondul scaderii afacerilor, Ambient nu a mai deschis niciun centru comercial in 2009 – 2010, perioada in care a preferat sa se concentreze pe gestionarea corecta a businessului.

Restructurarea companiei a prevazut si reorientarea vanzarilor spre zona de retail. Astfel, daca la sfarsitul lui 2008, retailul (bricolajul) genera doar 25% din cifra de afaceri, ponderea segmentului a ajuns la 45% in prezent.

De asemenea, chiar daca pierderile nete ale Ambient s-au dublat in 2009, reteaua a reusit sa obtina un profit operational de doua milioane de euro.

Planul de reorganizare al afacerilor si-a aratat latura pozitiva in 2010, an care ii va aduce companiei un plus de peste un milion de euro la cifra de afaceri.

“Pe o piata in scadere, intr-un an in care am muncit mai mult, reusim sa depasim 2009 cu 1,1 milioane de euro”, subliniaza Ciolan.

Reprezentantii companiei considera evolutia de anul acesta o reusita comparativ cu ceea ce s-a intamplat in 2009, desi pana in 2008 ratele anuale de crestere erau de doua cifre.

Am reamenajat magazinele, am analizat si am inteles asteptarile clientilor. Facand acest lucru, am putut sa dezvoltam niste programe care sa ii ajute pe acestia sa gaseasca acele produse de care au nevoie”, mentioneaza Calin Somcutean, director de retail.

Totodata, compania estimeaza pentru 2010 o crestere a profitului operational la cinci milioane de euro.

“Anul 2011 va insemna pentru Ambient o crestere de 15% a afacerilor, avans care se va datora transformarii pe care a cunoscut-o organizatia”, apreciaza Ciolan.

Fara exit, doar parteneriate

Fara exit, doar parteneriateAnul 2008 a reprezentat pentru antreprenorul sibian intrarea in negocieri cu fondul de investitii EQT, detinut de familia suedeza Wallenberg.

Scopul parteneriatului era atragerea de finantarea pentru dezvoltarea ulterioara a retelei.

Instalarea crizei financiare a oprit insa discutiile dintre cele doua parti.

“Din momentul 2008, relatia cu EQT s-a interrupt. Pentru moment, ne concentram pe consolidarea businessului”, afirma Liviu Voicu (foto), directorul financiar al companiei.

Ciolan ramane deschis insa la ideea cooptarii unui investitor care sa contribuie la cresterea afacerii.

“O minte inteleapta ar trebuie sa fie deschisa la orice oferta de parteneriat. In ceea ce priveste posibilitatea unui exit, nu ma gandesc la o asemenea varianta, avand in vedere eforturile pe care le-am depus in ultimul an si jumatate”, explica Ciolan.

Ambient nu a oprit doar discutiile cu EQT, ci si planurile de expansiune ale retelei, care nu a mai deschis niciun centru comercial din 2008, cand a inaugurat o unitate la Ramnicu Valcea.

Reteaua nu se va imbogati numeric nici in 2011, pentru ca actionarii nu vor aloca fonduri in aceasta directie. Si chiar daca Ambient dispune de “o lista lunga de terenuri” la nivel national, care ar putea sa gazduiasca viitoare centre comerciale.

“De la visele de extindere de alta data, trebuie sa trecem la pasi ingineresti, pentru ca ne-am schimbat abordarea”, mai spune Ciolan.

Cezar Ropotan, proprietarul distribuitorului de materiale de constructii Arabesque din Galati si al retailerului de bricolaj Mr. Bricolaje, pe care il controleaza prin intermediul companiei Brico Expert, este un alt antreprenor roman activ in sectorul contructiilor, care a decis sa puna pe hold investitiile de extindere ale Arabesque in 2010, dupa ce anul trecut inaugura trei unitati.

Singurii romani din bricolajul local care au decis sa se extinda agresiv in 2010 sunt fratii Adrian si Dragos Paval, ce detin reteaua Dedeman, clasata pe locul al doilea in topul celor mai mari retaileri de bricolaj din 2009, in functie de cifra de afaceri, dupa germanii de la Praktiker.