Una dintre cele mai puternice firme de consultanta din Germania, care a pus pe picioare in Romania noua fabrici ţn ultimii sapte ani, pentru companii puternice din Europa Occidentala si America, isi dezvolta activitatile. Cu o echipa de 20 de specialisti romÔni si germani, compania Technologie Management Gruppe (TMG) a gestionat ţn RomÔnia investitii de peste 100 de milioane de euro, care au generat peste 12.000 de noi locuri de munca. Pentru a face fata proiectelor tot mai sofisticate, din luna noiembrie a anului trecut firma a deschis o sucursala la Sibiu si intentioneaza sa creasca numarul colaboratorilor si al angajatilor.
Continental Temic Sibiu si Michelin Zalau au fost ultimele fabrici construite de la zero si predate la cheie investitorilor, in Romania. In ambele cazuri, TMG a fost partenerul celor doua firme de talie internationala, in calitate de consultant pentru alegerea locatiei, proiectant general si manager de proiect pe toata durata constructiei. Un proiect nou in care s-a implicat firma germana este fabrica de anvelope de la Slatina.

Investitia concernului italian Pirelli in judetul Olt este, din punctul de vedere al dimensiunilor, una dintre cele mai mari investitii industriale in Romania, din ultimii ani. Printre marile companii care au apelat pana acum la consultantii germani de la TMG pentru a-si extinde afacerile in Romania pot fi amintite Solectron, Bosch, Ina Schaeffler, Michelin, Continental, Marquardt, Stabilus, Isocer/Argi-lon si Pirelli. Lucrarile la fabrica de anvelope Pirelli Tires Slatina, unul dintre proiectele incepute in 2005, si Marquardt Sibiu, o fabrica de componente electronice pentru industria auto, vor continua si anul acesta.

In 2005 au fost deja finalizate proiecte de consultanta pentru Centrul Tehnologic Timisoara - centru de birouri si afaceri, Stabilus Brasov - o fabrica unde se vor produce telescoape pentru industria mobilei, si Argilon Turda - o capacitate de productie a izolatorilor pentru industria electronica.

Un an pentru un greenfield

Fie ca s-au numit Solectron, Bosch, Ina Schaeffler, Michelin, Continental sau Pirelli, investitorii care au apelat la TMG au gasit ţn RomÔnia teren fertil pentru afacerile lor. Pentru toate companiile, procedura a fost aproape aceeasi. äIntre momentul ţn care intram ţn contact cu investitorii si batem palma, cel in care alegem locatia si se aproba proiectul, trec doar cinci-sase luniö, a declarat, pentru SFin, Klaus Materna, unul dintre asociatii firmei germane. äUrmeaza faza de realizare, din momentul in care am primit contractul si stim ca o sa construim fabrica ţntr-un anumit oras, intr-o locatie acceptata de investitori, pÔna la final, cÔnd predam la cheie afacerea. Asta dureaza, ţn medie, alte sapte luniö, explica Materna. In toate proiectele, se poate spune, ca regula generala, ca este o lupta contra cronometru. äLuptam cu timpul din momentul in care am semnat contractul pana la terminarea constructiei si inceperea productieiö, afirma Alexandru Popovici, unul dintre expertii romani care lucreaza la TMG ca project manager. äAsa s-a intamplat si la Slatina: daca in aprilie puneam piatra de temelie, am ajuns in decembrie sa ridicam hala de productie si sa inchidem acoperisul si fatadaö, povesteste project managerul roman.
TMG nu este singura companie responsabila de relocarea productiei firmelor occidentale in Romania.

In momentul de fata, exista mici antreprenori sau firme de project-management care opereaza in alte sectoare: comert, birouri, locuinte etc. In domeniul industrial sunt insa relativ putini concurenti, iar TMG se distinge prin faptul ca aduce in sfera productiei un know-how de peste 15 ani. äTMG opereaza cu gandirea unor ingineri de productie, care au fost implicati ei insisi in procese de functionare a fabricilor. Acest fel de gandire, diferit de cel al arhitectilor sau al inginerilor, pe specialitati, confera o imagine de ansamblu a tot ceea ce inseamna functionarea unei fabrici, de la cladire pana la productie, logistica si aprovizionareö, detaliaza Klaus Materna.

Investitorii NE vad cu ochi buni

Aventura pe taram romanesc a companiei TMG a inceput in 1998. Consultantii germani au ajuns aici, pentru prima data, la cererea unui partener strain. äAm facut un studiu comparativ ţntre Rusia, Cehia, Polonia, Ungaria si RomÔnia. Am ales Banatul romanescö, ţsi aminteste Materna. Rusia a iesit de pe lista posibilelor locatii din motive politice, ţn Cehia si Ungaria salariile erau prea mari, iar polonezii aveau si ei probleme de imagine. ╬n Bulgaria nu au avut pana acum proiecte de extindere a marilor companii. Motivul? Este o tara mai mica, are putini locuitori si este vazuta mai degraba ca o destinatie de vacanta. ╬n RomÔnia, prima zona cucerita a fost vestul tarii. äAcum Timisoara este ţnchisa. Nu mai sunt oportunitati, nu mai este forta de munca disponibila. ╬n schimb, spre Iasi nu prea sunt investitii straine si poti arata unui client avantajele zonei. La est de Iasi, daca treci granita, ţncepe un tinut inca nesigurö, este de parere Klaus Materna.

Spre ce locatii se vor orienta investitorii anul acesta? Alexandru Popovici spune ca este de asteptat o accentuare a tendintei de migratie a capitalurilor catre est si sud. äParerea noastra este ca Romania prezinta in continuare avantaje serioase, pe care investitorii straini le apreciaza: regimul fiscal, forta de munca inalt calificata, costuri reduse de personal, viata sociala. In acelasi timp insa, exista o tendinta tot mai vizibila de mutare a investitiilor pentru productie din vest in estul si sudul Romaniei. Daca acum sapte ani TMG lucra in Timisoara, acum trei ani lucra la Sibiu, iar astazi lucreaza la Slatina. Puterea economica si forta de munca ieftina joaca un rol foarte important pentru o investitie in productie, care trebuie sa fie rentabila nu pentru un an-doi, ci pentru 15-20ö, a conchis Alexandru Popovici.
Aboneaz─â-te pe

Calculator Salariu: Afl─â c├ó╚Ťi bani prime╚Öti ├«n m├ón─â ├«n func╚Ťie de salariul brut ┬╗

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat ├«n 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari juc─âtori din industria rom├óneasc─â de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezen╚Ť─â pe pia╚Ťa media, ne-am propus s─â fim o surs─â de inspira╚Ťie pentru mediul de business, dar ╚Öi un canal de educa╚Ťie pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiar─â.├Än plus, Wall-Street.ro are o experien╚Ť─â de 10 ani ├«n organizarea de evenimente B2B, timp ├«n care a sus╚Ťinut peste 100 de conferin╚Ťe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&s─ân─âtate sau imobiliare. Astfel, am reu╚Öit s─â avem o acoperire complet─â - online ╚Öi offline - pentru tot ce ├«nseamn─â business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din sec╚Ťiunea Companii »


Setari Cookie-uri