S-a ocupat in ultimii trei ani de dezvoltarea globala a Eli Lilly, un business farmaceutic care anul trecut a rulat peste 20 miliarde de dolari, chiar de la sediul din Indianapolis, SUA, dar inceputul de an l-a readus in Europa, in Romania. Din ianuarie, italianul Luca Visini a preluat conducerea filialei romanesti a Eli Lilly, unul dintre cei mai mari jucatori pe piata farma interna cifrata la peste 2 miliarde de euro. Aflati din interviul urmator care sunt planurile noului country manager.
Cunoscut mai ales ca producator al antidepresivului Prozac sau al Cialis, competitorul binecunoscutei pastile albastre Viagra, Eli Lilly si-a inceput operatiunile in Romania in anii ’90. La conducere se afla atunci Marius Savu, care insa in 2007 si-a dat demisia pentru o functie de conducere in cadrul administratiei spitalelor din Bucuresti.

El a fost inlocuit de Radu Rasinar, care dupa mai putin de doi ani, in august 2009, a ales sa plece pentru a prelua conducerea unei alte companii farma, AstraZeneca Romania. Carma Eli Lilly Romania a intrat pe mainile lituanianului Arnoldas Doviltis, un manager extrem de discret care la sfarsitul anului trecut a renuntat la pozitie, lasand cale libera italianului Luca Visini (foto).

A lasat SUA pentru o "tara vibranta"

A venit in Romania chiar in primele zile ale lui ianuarie, atunci cand traficul de abia se dezgheta, iar angajatii incepeau sa revina la birou dupa vacanta de sarbatori. Primele sale impresii sunt legate de o tara vibranta, plina de energie, care "dincolo de provocarile evidente trebuie inteleasa pe deplin".

“Romania este o tara care isi scrie istoria, membra a Uniunii Europene, si care are un mare potential uman”, povesteste Visini in primul sau interviu acordat presei locale. Schimbarea este una mare, atat profesional, cat si personal: vine de pe o pozitie de consilier al departamentului de dezvoltare a business-ului in cadrul centrului corporativ din Indianapolis pentru a se ocupa de filiala romaneasa, o afacere care a generat vanzari de 226,7 milioane de lei anul trecut.

Dupa ce am evaluat toate aspectele cu sotia mea, am cazut de acord ca cel mai bine era sa ne mutam familia aici”, spune Visini. Prima sa zi in tara a fost si cea dintaia la biroul din zona Pietei Presei Libere. “Am ajuns cu un zbor devreme dupa-amiaza si ne-am dus direct la birou. Ne-am intalnit cu o parte din angajatii Eli Lilly care se intorsesera din vacanta si am inceput lucrul”, spune cu entuziasm italianul.

Ce scrie in agenda noului director general?

Prioritatile mandatului sau se leaga atat de medicamentele Eli Lilly deja consacrate pe piata romaneasca, dar si de cele noi, context in care vorbeste despre o energie reinnoita orientata spre moleculele recent lansate. “Intentia noastra clara este de a ne atinge obiectivele printr-o colaborare deschisa la nivel institutional si printr-o expertiza pe care sa o impartasim cu autoritatile din domeniul sanatatii”, explica Visini.

Un punct important pe agenda sa este gestionarea la nivel local a unei aliante incheiate la nivel international acum o luna: Eli Lilly si Boehringer Ingelheim (Germania), prezent si pe piata romaneasca, au anuntat ca vor colabora pentru dezvoltarea si comercializarea unui portofoliu de produse aflate in etapele finale de dezvoltare pentru tratarea diabetului zaharat. Mai exact, moleculele de ultima generatie pe care le dezvolta Boehringer Ingelheim vin sa completeze portofoliul Eli Lilly al celor doi analogi de insulina bazala in curs de dezvoltare.

Ce va insemna pentru piata romaneasca aceasta alianta intre cei doi producatori de medicamente? Visini spune ca nu este vorba despre o alianta financiara, ci despre una de natura sa aduca medicamente inovative, care vor intari pozitiile companiilor pe piata. Eli Lilly este de altfel unul dintre cei mai vechi jucatori de pe piata tratamentelor antidiabet, compania americana lansand in 1923 prima insulina comercializata la nivel mondial. “Referindu-ma la Romania, ne dorim ca divizia de medicamente pentru diabet a Lilly sa aiba cel mai extins portofoliu in tratarea diabetului si sa ofere pacientilor sai optiuni pentru medicamente care sa trateze varii stadii ale evolutiei bolii”, declara italianul.

Cu alte cuvinte, este vorba despre lupta pentru o piata a medicamentelor antidiabet care anul trecut a atins o valoare de circa 100 de milioane de euro (421 milioane de lei), o evolutie exploziva in conditiile in care in 2008 insemna 200 de milioane de lei. In Romania, exista un milion de pacienti care sufera de diabet si care se trateaza cu medicamente precum cele fabricate de Sanofi-Aventis, liderul pietei farma locale, Novartis, Eli Lilly sau Novo Nordisk.

Un alt segment extrem de disputat de marii jucatori de pe piata medicamentelor este si cel al tratamentelor pentru disfunctiile erectile. In 2003, Eli Lilly a lansat Cialis in lupta contra Viagra, un medicament-vedeta care a adus incasari record rivalilor de la Pfizer (SUA). In Romania, segmentul genereaza vanzari de circa 7 milioane de euro, bani care intra in conturile unor companii ca Pfizer (Viagra), GlaxoSmithKline (care comercializeaza Levitra) si Eli Lilly (Cialis).

Segmentul de medicamente pentru disfunctiile erectile creste practic peste tot. Este relativ nou si cu diferite provocari in functie de culturile pietelor in care suntem prezenti”, spune Visini. Intentia clara a companiei, adauga el, este aceea de a-si creste prezenta in mod “semnificativ”. In Italia sau Franta, Eli Lilly este in topul preferintelor pentru produsele destinate disfunctiilor erectile, adauga Visini.

In ceea ce priveste lansarea de noi produse, noul sef al Eli Lilly Romania nu ofera prea multe detalii. Spune doar ca exista o serie de produse inovative si indicatii in principalele arii terapeutice in care compania este deja prezenta si ca firma asteapta finalizarea procedurilor legale si obtinerea deciziilor autoritatilor pentru a le lansa pe piata.

Introducerea de noi medicamente ar urma sa contracareze o serie de expirari de patente importante ale Eli Lilly la nivel global. In aprilie anul acesta de exemplu, expira patentul medicamentului pentru tratarea schizofreniei Zyprexa, unul dintre cele mai bine vandute produse ale companiei. Un alt exemplu este cel al Evista, un medicament pentru tratarea osteoporozei (boala a oaselor), al carui prim patent va expira anul viitor. In privinta unui alt medicament-vedeta, cea a lui Cialis, situatia este mai putin presanta, patentul sau urmand a-si pierde valabilitatea intre 2017 si 2020.

In acest context, Visini spune ca prognozeaza o crestere a intregului portofoliu al Lilly Romania, “cu ajutorul unor arii terapeutice precum sistem nervos central, diabet, oncologie si disfunctii erectile”.

Lupta pentru 2 miliarde de euro

Italianul a ales sa vina nu numai intr-o tara pe care o considera "vibranta", ci si intr-una dintre cele mai dinamice piete farmaceutice din regiune, care de ani buni incoace inregistreaza cresteri de doua cifre. Piata farmaceutica interna a crescut anul trecut cu aproape 19% fata de 2009, inregistrand o valoare, la pret de distributie, de 9,62 miliarde de lei (2,28 miliarde de euro), pe fondul unui avans accelerat in prima jumatate a lui 2010. Eli Lilly a finalizat anul cu incasari de 226,7 milioane de lei si o cota de piata de 2,4%, clasandu-se pe locul al 12-lea in top 20 companii farmaceutice pe piata interna.

Pe primul loc se afla Sanofi-Aventis (Franta) care a inregistrat in 2010 vanzari de 872,7 milioane de lei si o cota de piata de 9,1%, aproape la egalitate cu numarul doi – Hoffmann La Roche, care a raportat incasari de 872,1 milioane de lei. Locul al treilea a fost adjudecat de americanii de la Pfizer, cu vanzari de 628,1 milioane de lei.

Citeste si:

TOP 20 jucatori din farma romaneasca


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri