Inasprirea conditiilor de inregistrare in scopuri de TVA: Piedica sau masura anti-frauda?

Inasprirea conditiilor privind inregistrarea unei firme ca platitoare de TVA va complica procedurile si va conduce la intarzieri de pana la o luna in derularea afacerilor, potrivit consultantilor Nexia International, care cred ca ordinul va activa piata de preluari a firmelor deja inregistrate. In replica, Ministerul Finantelor Publice sustine ca introducerea acestei masuri vizeaza restrangerea accesului persoanelor impozabile care prezinta un risc crescut de frauda la inregistrarea în scopuri de TVA.

"Masura a fost recomandata si de expertii Comisiei Europene, pentru imbunatatirea administrarii acestor persoane si combaterea mai eficienta a evaziunii fiscale in domeniul TVA", se arata intr-un comunicat al MFP.

La finele saptamanii trecute a intrat in vigoare un ordin emis de Ministerul Finantelor prin care inregistrarea ca platitor de TVA se conditiona de mai multe criterii, printre care desfasurarea activitatii la sediului social declarat si obligativitatea ca administratorii sau asociatii sa nu aiba inscrise in cazierul fiscal infractiuni.

"In aparenta, ideea acestui ordin pare de bun augur, fiind menita sa asaneze mediul economic de elemente care nu au legatura cu activitatea economica reala. Insa, cresterea controlului statului asupra acestui aspect nu face in acest moment decat sa loveasca in persoanele de buna credinta care intentioneaza sa deruleze afaceri intr-o economie care se afla inca sub papucul crizei", declara Luminita Ristea, partener Nexia.

Ristea considera ca, astfel, se va complica procedura de inregistrare in scopuri de TVA, ceea ce va conduce la intarzieri de peste o luna fata de timpul alocat in prezent sau, in functie de subiectivismul organului fiscal, la neacordarea acestei inregistrari.

Ministerul Finantelor Publice subliniaza ca principalele criterii pe baza carora se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA se refera la:

- existenta faptica a spatiilor cu destinatie de sediu social/sedii secundare si modalitatea de detinere a acestora, respectiv in proprietate, inchiriate/concesionate pe o perioada mai mica sau mai mare de un an;

- comportamentul anterior al administratorilor sau asociatilor societatii, respectiv modul in care acestia au actionat la alte societati la care au mai avut aceasta calitate, fapt concretizat in eventualele fapte inscrise in cazierul fiscal si starea societatilor respective: lichidate, in insolventa, in inactivitate temporara.

Persoanele care solicita inregistrarea in scopuri de TVA trebuie sa depuna o anexa la declaratia de mentiuni care serveste la evaluarea intentiei si a capacitatii persoanelor respective. Mai mult, se instituie criterii prin care se conditioneaza inregistrarea. Organele fiscale vor realiza controale faptice la sediul social, pentru a cerceta daca acesta se preteaza scopului declarat de catre viitoarea societate comerciala.

Dupa toate aceste controale, organul fiscal calculeaza un punctaj, pe baza unei grile cu 6 criterii si 25 de indicatori. Daca se obtin sub 45 de puncte, atunci cel care doreste sa isi inregistreze o societate platitoare de TVA, pica examenul in fata statului.

"Ne aflam intr-o situatie de-a dreptul orwelliana. Statul incearca sa-si creasca si mai mult atributiile de control asupra mediului economic. Problema in acest caz nu ar fi controlul, ci faptul ca statul nu are un aparat suficient de competent care sa faca aceste evaluari. Ordinul nu va face decat sa incetineasca procesul de inregistrare a societatilor comerciale prin cresterea birocratiei si prin impunerea unor prevederi inutile si nerealiste, care nu au aplicabilitate practica", considera Ristea.

Ea spune ca este posibil ca acest ordin sa activeze piata de preluari a firmelor suspendate sau a vanzarii-cumpararii de firme deja existente inregistrate in scopuri de TVA. Mai mult, Ordinul nu reglementeaza tratamentul societatilor comerciale care nu se declara initial la infiintare platitoare de TVA si devin ulterior platitoare de TVA, prin obtinerea plafonului de 35.000 euro.

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »



Setari Cookie-uri