Theodor Stolojan, liderul grupului PDL din Parlamentul European, explica, intr-un interviu acordat wall-street.ro, de ce strategiile de business ale unor mari companii nu ajuta Romania sa treaca spre o noua economie. Primul premier tehnocrat din istoria post-decembrista mai spune, in interviul de mai jos, care este principala problema a bancherilor, motivul care blocheaza reforma Sanatatii si in ce conditii PDL va face aliante cu partidele din opozitie.
Wall-Street.ro: Domnule Stolojan, in opinia dumneavoastra, vom intra in recesiune tehnica?
Theodor Stolojan: Discutia despre o posibila recesiune are loc in termeni tehnici. Definitia recesiunii tehnice, care se instaleaza dupa doua trimestre consecutive de scadere economica, are o relevanta economica relativa. Noi trebuie sa urmarim evolutia trimestriala fata de aceeasi perioada de anul precedent, iar aici am avut crestere in trimestrul patru, iar trimestrul 1 din 2012 va fi mai bun decat cel de anul trecut. Problema este, evident, ce se va intampla in trimestrele urmatoare, iar eu nu vad, deocamdata, motive de ingrijorare.

Wall-Street.ro: Sunt exporturile, care au crescut cu doar 1% in ianuarie, un motiv de ingrijorare?
Theodor Stolojan: Exporturile noastre catre UE sunt legate nu atat de mult de ce se intampla cu ansamblul Uniunii, ci de evolutia cererii pentru produsele si serviciile care detin ponderea principala in exportul romanesc, cum ar fi, de exemplu, autoturismele. De asemenea, avem foarte multe exporturi de componente; asa ca trebuie sa cunoastem evolutia acestei industrii, pe segmentul de masini cu pret mic exportate de Romania. Problema este de cerere in intreaga Europa, nu doar in Romania. Nu ar trebui sa ne preocupe asa mult daca intreprinzatorii sunt sau nu sunt sustinuti, ci situatia cererii, care e slaba la ora actuala.

Wall-Street.ro: Volatilitatea cresterii economice este rezultatul politicilor economice interne sau al socurilor externe?

Theodor Stolojan: La ora actuala, explicatia cea mai importanta pentru problemele economice din Romania se afla aici, nu in afara tarii. De ce? Pentru ca, pe de o parte, a fost necesara o ajustare brutala a echilibrelor macroeconomice. O tara care trece de la 14% deficit de cont curent la 4-5% a suferit un soc serios. De asemenea, vorbim despre o economie care trebuie sa treaca de la deficit bugetar de 7% in 2008 si sa ajunga la 3% in conditiile unei caderi de activitate economica.
Wall-Street.ro: OK, am stabilit ca majoritatea problemelor economice sunt ale noastre, interne. In procente, cat inseamna asta, comparativ cu influenta pietelor externe?

Theodor Stolojan: In jur de 75%. Ce a determinat cresterea economica din 2007-2008? A fost, in special, rezultatul intrarilor de credite si al afluxului de investitii straine, mai ales in zona imobiliara, care, odata cu criza, au disparut. Nu este corect sa afirmam ca toate problemele noastre sunt generate de criza. Este evident ca acel flux de resurse din strainatate nu era sustenabil. Mai devreme sau mai tarziu, lucrurile ar fi explodat in Romania. Criza financiara nu a facut decat sa determine aceasta ajustare brutala. Putine tari au avut o taiere la fel de drastica ca in Romania si care a aratat dimensiunea problemelor acumulate pana la sfarsitul lui 2008. Acum putem vorbi doar despre Grecia care are o ajustare la fel de drastica ca Romania.

Wall-Street.ro: Discutam mult despre problemele sectorului public, dar nu ne uitam la cel privat. Investitiile straine s-au erodat. Cum vedeti mediul privat in prezent?

Theodor Stolojan: Romania nu isi poate pune speranta numai in guvern, care ar trebui sa reduca consumul public in favoarea investitiilor publice. Fara aportul sectorului privat, este greu sa ajungem la o crestere economica sustenabila si in ritmuri de care avem nevoie pentru a reduce decalajul economic fata de media Uniunii Europene. Si aici, din pacate, lucrurile se misca greu. Pe de o parte, investitiile straine directe au scazut foarte mult. Pe de alta parte, si bancile-mama ale institutiilor financiare din Romania sunt in etapa de dezumflare a bilanturilor lor, iar acest proces va continua inca o buna bucata de vreme. Prin urmare, nici fluxurile de credit spre Romania nu-si vor reveni curand. In acelasi timp, strategiile de business ale unor mari companii nu ne ajuta sa trecem spre un stadiu nou, spre o noua economie, cum o numiti dumneavoastra.

Wall-Street.ro: Concret, cum ar trebui sa arate noua economie?

Theodor Stolojan: Din punctul de vedere al Romaniei, noua economie ar trebui sa fie trecerea la o economie care produca un salt in marimea valorii adaugate creata aici si recunoscuta prin preturi in tara (adica, sa ramana in tara si sa nu fie evaporata prin transferurile de pret). Marii investitori vor anumite conditii de busines, dar nu vorbesc si despre faptul ca din strategiile lor de afaceri nu rezulta cand isi propun sa realizeze si o crestere substantiala a marimii valorii adaugate si care sa se reflecte si in sporirea, pe masura, a veniturilor lucratorilor. Evident, aceasta ar insemna transferul de noi tehnologii de produs, servicii sau de procese.

Wall-Street.ro: La care mari investitori va referiti?

Theodor Stolojan: De exemplu, pe cei de la Petrom nu ii intereseaza domeniul petrochimiei. Au renuntat la platforma petrochimica de la Pitesti si la Doljchim. Ii intereseaza un singur lucru: sa extraga titeiul, gazele naturale, sa obtina benzina si motorina si, daca s-ar putea, sa exporte si gazele naturale extrase. Au facut si o centrala termica. Dar intrebarea pentru Petrom este daca doresc sa se ridice pe lantul valorii sau raman la activitatile actuale si asteapta sa creasca pretul international al titeiului....Situatia e similara la Galati.

Wall-Street.ro: Dar acolo ArcelorMittal a pastrat locuri de munca...
Theodor Stolojan: E OK ca ArcelorMittal mentine in Romania productia si locurile de munca, dar avem aceeasi intrebare: cum pune umarul pentru o noua economie? Economia nu va avansa in ritmul in care dorim doar daca creste volumul lor de activitate. Poti continua cu productia de oteluri care se vand cu preturi intre 600 si 1000 de dolari pe tona. Dar Germania produce oteluri care se vand si cu 3000 de dolari tona. Eu nu am auzit un plan de dezvoltare in care Romania sa ajunga la astfel de produse, care inseamna transfer de tehnologie, valoarea adaugata mai mare...

Wall-Street.ro: Mai aveti in minte un alt investitor care nu produce la o valoare adaugata mare?

Theodor Stolojan: Dacia. Sigur ca Produsul Intern Brut al Romaniei va creste daca Renault produce mai multe Dacii Logan, Duster si le vinde in tara si in strainatate, dar problema mea e urmatoarea: cum ajung sa produc la o valoare adaugata mai mare. Deocamdata, strategia Renault este axata, in continuare, pe autovehicule al caror avantaj competitiv este bazat in exclusivitate pe costurile si preturile mici. Din strategiille de business ale marilor companii nu reiese ca pregatesc o trecere la un nou nivel de valoare adaugata, asa cum s-a intamplat, de exemplu, in Taiwan. Ne aflam, in prezent, cu precadere in zona unor produse si servicii cu valoare adaugata relativ mica.

Wall-Street.ro: In aceste conditii, mai este oportun ca Guvernul sa listeze la bursa pachetul de 9,84% din actiunile Petrom?

Theodor Stolojan: Nu are niciun sens sa vindem acum actiunile statului la OMV Petrom, deoarece piata este inca rezervata in privinta apetitului investitorilor. La Petrom, OMV detine majoritatea actiunilor, deci nu statul roman exercita managementul. De aceea, acum, pentru statul roman, este mai avantajoasa pozitia de actionar, incasand dividende, urmand a relua vanzarea actiunilor intr-o conjunctura mai favorabila. Rezervele mele fata de Petrom nu sunt in ceea ce priveste preturile carburantilor, unde avem Consiliul Concurentei care monitorizeaza situatia, ci problema mea se leaga de strategia de dezvoltare a companiei in Romania.

Wall-Street.ro: Cum comentati situatia dezastruoasa a investitiilor straine directe? Credeti ca mai sunt posibile plecari ale unor mari investitori?

Theodor Stolojan: Investitiile straine in Romania au avut diferite obiective. Trebuie sa judecam investitorii straini in functie de obiectivele lor. In primul rand, avem investitorii straini care urmaresc resursele naturale si care nu vor pleca de aici: Petrom, Carpatcement etc. In Elvetia nimeni nu mai accepta sa vada ca dispare un munte pentru ca il mananca o fabrica de ciment, insa aici dispar deja munti intregi. In al doilea rand, sunt investitori straini care au urmarit piata de desfacere: mall-urile si bancile nu vor pleca de aici. A treia categorie de investitori cauta forta de munca cu calificarea relativ medie, cu un cost mic, asa cum, de pilda, a fost Nokia. Acesti investitori pot pleca oricand si am vazut ca s-a intamplat acest lucru la Jucu. Putem vedea fenomenul din China, unde unii investitori isi muta productia in Vietnam din cauza cresterii costului cu forta de munca. Acesti investitori sunt supusi riscului de a pleca, intrucat singurul avantaj competitiv este costul fortei de munca redus. A patra categorie este stabila si valorifica forta de munca situata la un nivel inalt de calificare: centrele de dezvoltare din IT&C; servicii medicale in anumite specializari, etc.

Wall-Street.ro: Va fi 2012 anul privatizarilor sau companiile au fost scoase la vanzare doar pentru ca este un an electoral?

Theodor Stolojan: Romania a depasit stadiul in care un an electoral sa influenteze o serie de operatiuni de privatizare. Vom vedea privatizari anul acesta, insa vor fi importante si preturile. La Oltchim, de exemplu, sunt petitori, este interesata si compania PCC. Am urmarit disputele intre conducerea actuala si PCC. Sunt sigur ca acest grup va fi interesat de privatizare.

Wall-Street.ro: Veti cumpara actiuni in cadrul ofertei Transelectrica?

Theodor Stolojan: Sunt un investitor pe bursa, insa nu voi investi in Transelectrica pentru ca deja am o anumita expunere pe investitiile in sectorul real pe care nu doresc sa o depasesc. Consider ca un posibil succes al Transelectrica va da tonul programului guvernamental de privatizare.

Wall-Street.ro: Cum credeti ca vom mentine cresterea economica in 2012?

Theodor Stolojan: Avem o serie de resurse pe care putem conta pentru a obtine crestere economica in Romania: 6 miliarde de euro fonduri europene prevazute pentru acest an. Am tot vazut discutiile cu privire la necesitatea de a mari deficitul bugetar, pentru a sustine dezvoltarea. La ce ma ajuta acest lucru, daca am de absorbit fonduri de 6 miliarde de euro? Nu avem nevoie sa marim deficitul bugetar. S-a prevazut pentru 2012 o absorbtie a fondurilor europene de 6 miliarde de euro, ceea ce inseamna, dupa calculele mele, o contributie de 4,4% la Produsul Intern Brut.

Wall-Street.ro: Si, va asteptati ca acesti bani sa fie folositi intr-un mod inteligent?

Theodor Stolojan: Aceasta este o solutie pentru problemele din domeniul public: avem inca probleme serioase de infrastructura, la nivelul cailor de transport rutiere, de navigatie, cai ferate. Avem apoi infrastructura localitatilor, cu problemele de canalizare, apa potabila, depozite pentru resturi menajere, statii de epurare a apelor uzate si de tot ce este legat de mediu, unde am acumulat multe probleme ecologice din trecut. Pentru asta avem bani: miliarde de euro. Pentru ce sa ma imprumut daca am la dispozitie aceste fonduri gratuite? Toata lumea vorbeste despre absorbtia fondurilor. Lucrurile au inceput sa se mai miste. Speram sa mai crestem si sa reusim absorbtia acestor 6 miliarde de euro, chiar daca este mai greu intrucat implica respectarea stricta a unor reguli de achizitii publice, de indeplinire a unor standarde si de executie.”

Wall-Street.ro: Vor cadea capete in Guvernul Mihai Razvan Ungureanu daca nu va fi atinsa aceasta absorbtie?

Theodor Stolojan: Da, vor cadea capete daca aceste obiecive nu vor fi indeplinite, pentru ca problema devine jenanta nu doar la Bruxelles, ci si la Bucuresti. Avem si noi un grafic cu UE pe care nu il respectam.

Wall-Street.ro: Politicile economice interne au urmarit pana acum tinte pe termen scurt sau pe termen lung?

Theodor Stolojan: Guvernele au avut de rezolvat o problema foarte clara incepand cu 2009: restabilirea echilibrelor, care este o conditie esentiala pentru cresterea economica pe termen lung. Studiile arata ca stabilitatea financiara este o premisa a cresterii economice pe termen lung. Fara aceasta, nu exista incredere in economia respectiva, de aici rezultand retinerea investitorilor. Nu este suficient sa ai stabilitate, ci avem nevoie si de investitii.
Wall-Street.ro: OK, dar nu cumva politica economica interna a urmarit doar tinte pe termen scurt?

Theodor Stolojan: Masurile de austeritate au fost decizii pe termen scurt, dar restabilirea echilibrelor economice este o masura care tinteste si perspective pe termen lung. Romania a revenit in 2011 la crestere economica, in 2012 prevedem tot o crestere. Telul majorarii TVA a fost reducerea puterii de cumparare pentru a restabili un echilibru in economie in conditiile in care afluxul de capital din strainatate a scazut brusc.

Wall-Street.ro: Credeti ca bancile isi vor reveni anul acesta? Cum vedeti sistemul bancar romanesc?

Theodor Stolojan: Problemele bancilor nu sunt legate, in primul rand, de dobanda sau de cursul de schimb, ci de faptul ca sistemul bancar nu si-a curatat inca bilanturile. Bancile inca mai trag ponoasele a ceea ce generic denumim „creditul cu buletinul”, adica usurinta in acordarea creditelor si managementul defectos al riscurilor. La ora actuala, provizioanele pentru acoperirea creditelor declarate pierderi sunt in jur de 7 miliarde de euro: profit operational care nu ajunge sa mai fie raportat ca profit ci este mancat de provizioane. Daca aceasta suma ar fi fost raportata ca profit, atunci bugetul ar mai fi luat 1 miliard prin impozit. Si cand vorbim de atitudine laxa de creditare nu ne referim numai la banci, ci si la toti intermediarii financiari, ca, de exemplu, companiile de leasing.

Wall-Street.ro: In aceste conditii, isi mai revine creditarea?
Theodor Stolojan: Avem in continuare problema creditarii in valuta, care da romanilor batai de cap din cauza diferentelor de curs. Nu ma astept ca bancile sa reia procesul de creditare pana cand nu incheie curatarea bilanturilor. Bancile spun ca nu au cereri credibile, insa daca intrebi firmele, acestea se plang ca bancherii sunt restrictivi.

Wall-Street.ro: Care ramane, totusi, cel mai mare risc economic pentru Romania?
Theodor Stolojan: Cel mai mare risc economic de anul acesta este stagnarea economica, deoarece acesta implica si continuarea deteriorarii activelor din sistemul bancar si, implicit, prelungirea duratei de timp pana la reluarea creditarii sectorului real.

Wall-Street.ro: In Europa vedem o dezbatere despre subiectul pensiilor in contextul unei crize demografice. In ce directie ar trebui sa o luam: ramanem in logica "va mai dam 5 lei la indexare" sau mergem mai mult spre componenta privata?

Theodor Stolojan: Eu am o parere mai radicala legata de pensii, dar infaptuirea este complicata. Structura actuala a populatiei Romaniei este defavorabila sistemului de stat de asigurari sociale si pensii, care se bazeaza pe faptul ca pensionarii obtin pensia din contributiile celor care lucreaza. Numarul pensionarilor este mai mare decat cel al salariatilor platitori de contributii sociale. Propunerea mea este ca in contextul acestei structuri a populatiei sa ne indreptam spre constituirea fondului de pensii de catre fiecare individ in timpul vietii sale active. Cu alte cuvinte, sa nu mai avem un transfer intre generatii. Generatia care munceste sa contribuie si sa isi constituie obligatoriu propriul fond de pensii. Trebuie sa fie o forma de constrangere asupra angajatilor de a participa la acest sistem privat de pensii. Eu am avut o pensie privata obligatorie cand eram angajat la Banca Mondiala. Cand am plecat de acolo, dupa sase ani, am iesit practic la pensie, iar acum am o pensie relativ mica fata de standardul din Statele Unite, insa acceptabila aici.

Wall-Street.ro: De ce ar fi complicat de infaptuit aceasta idee?

Theodor Stolojan: Ideea este greu de implementat pentru ca in momentul in care incepi o asemenea reforma trebuie sa iti pui problema tranzitiei, respectiv cine finanteaza pensiile pensionarilor care au iesit la pensie in vechiul sistem. Structura demografica din Romania ma obliga sa trec la un sistem de pensii „full-funded”. Cu cat o amanam mai mult, cu atat va creste deficitul fondului de pensii public, care trebuie suportat din bugetul de stat.

Wall-Street.ro: Cursul de schimb da batai de cap romanilor. Va mai continua deprecierea leului?

Theodor Stolojan: Fundamentele economice ale Romaniei mentin o presiune in directia deprecierii leului. Faptul ca leul are perioade mari de stabilitate este legat de alti factori decat cei economici: de miliardele de euro care intra si ies speculand diferentele de dobanzi. Bancile se imprumuta de la Banca Centrala Europeana (BCE) cu 1% si, desigur, este foarte avantajos sa imprumute Guvernul Romaniei cu 6-7%, dupa care, bazandu-se pe stabilitatea cursului, valorifica imediat castigul pe piata.
Wall-Street.ro: Ati vorbit despre BCE. Cand vom simti in propriile buzunare efectele acestor „bani tipariti” de Banca Centrala Europeana?

Theodor Stolojan: Zona euro se afla in recesiune, asa ca va mai dura ceva timp pana cand vom simti pe propria piele efectul acestei injectii de lichiditate. Imprumuturile date de BCE au un termen de trei ani, dar nu cunoastem evolutia cresterii economice si nici sentimentul investitorilor fata de zona euro. Deocamdata, stim ca toate prognozele arata stagnare si recesiune. In conditiile date, presiunea inflationista la care ne-am fi putut astepta in urma unei injectii de lichiditate de peste 1.000 de miliarde de euro nu ridica inca o problema, desi , in prezent, inflatia in zona euro se afla peste nivelul de 2%, considerat de BCE ca fiind cel dorit pe termen mediu. In fapt, bancile care s-au imprumutat de la BCE nu au relansat creditarea in sectorul real.

Wall-Street.ro: Sa trecem, pe final, la politica. Pastrand proportiile, si dumneavoastra ati fost instalat in 1991 premier intr-un climat de nesiguranta atat in interior, cat si in exterior. Ce sfaturi ii dati lui Mihai Razvan Ungureanu (MRU)?

Theodor Stolojan: Contextul in care Mihai Razvan Ungureanu a fost desemnat premier este diferit comparativ cu anul 1991, cand am devenit eu prim-ministru. El vine pe o situatie economica stabilizata, de crestere economica si nu trebuie sa faca greseli. De fapt, trebuie sa indeplineasca programul convenit cu FMI si Comisia Europeana. El nu poate iesi din acest program, iar orice miscare pe care vrea sa o faca pe salarii, CAS, trebuie sa fie precedata de discutiile cu Comisia Europeana si FMI. (...) Mihai Razvan Ungureanu are elemente care ii ingradesc libertatea de miscare in domeniul politicilor economice si sociale: problemele din Coalitie cu UDMR si programul convenit cu FMI si Comisia Europeana. (...) Ma astept sa creasca cota de incredere a Guvernului Mihai Razvan Ungureanu pana la alegeri, chiar daca nu poate face lucruri marete in termeni de reforma, ci doar sa indeplineasca programul de politici economice si sociale agreat cu FMI, Comisia Europeana si Banca Mondiala. Daca doreste sa ia anumite decizii, ar trebui sa se consulte cat mai repede cu aceste institutii.

Wall-Street.ro: Jose Manuel Barroso i-a spus lui Mihai Razvan Ungureanu ca reforma Sanatatii trebuie facuta urgent. Va reusi acest lucru, in contextul politic actual?

Theodor Stolojan: Chiar daca Barroso a insistat asupra reformei din Sanatate, nu are cu cine sa o puna in aplicare din cauza UDMR. Reforma sanatatii nu mai este posibila anul acesta, in opinia mea.

Wall-Street.ro: Este posibila o alianta PDL cu partide din Opozitie?

Theodor Stolojan: O alianta cu alte partide nu este exclusa daca are ca scop obtinerea unei majoritati in Parlament si o lista de obiective. Putem face alianta si cu PSD, daca ei vor sa faca, de exemplu, reforma Sanatatii.

Wall-Street.ro: Are Guvernul MRU spatiu de manevra pentru scaderi de taxe pana la alegeri?

Theodor Stolojan: Nu vor fi modificari la nivelul taxelor si al impozitelor pana la alegeri. Nu e timp pentru asa ceva.

Wall-Street.ro: Care ministru din Guvernul MRU este mai slab decat predecesorul sau, din Executivul Boc?
Theodor Stolojan: Nu pot raspunde la aceasta intrebare, insa consider ca unii ministri din vechea echipa ar fi trebuit pastrati, printre care se numara Anca Boagiu, probabil singurul ministru din Guvernul Boc care stia ce inseamna un santier , in mod real.. Ea reusise sa recupereze din timpul pierdut in ceea ce priveste realizarea proiectelor de infrastructura in transporturi. Decizia politica a fost insa de schimbare a tuturor ministrilor PDL.

Wall-Street.ro: Ce sfat ii dati ministrului Finantelor, Bogdan Dragoi?

Theodor Stolojan: Sa ofere si cetatenilor romani posibilitatea sa imprumute statul prin cumpararea de obligatiuni in valuta. De ce sa castige numai bancile, care ofera dobanzi mici la depozitele in valuta? Ideea ca nu e bine sa cream competitie bancilor nu e sanatoasa.

Wall-Street.ro: Veti regenera ideea proiectului politic Miscarea Populara?

Theodor Stolojan: Da, proiectul Miscarea Populara va fi reluat dupa alegerile locale. Au fost unele incurcaturi conceptuale. In alegerile locale, conteaza enorm omul cu care te prezinti intr-un oras, intr-o comuna. Pe axa politica, Miscarea Populara va fi pozitionata la centru-dreapta. (...) Alegerile pot fi castigate si cu mesaje de dreapta, chiar daca intalnim acum propuneri de stanga in cazul unor discursuri electorale ale unor politicieni de dreapta, cum este Nicolas Sarkozy. Campania electorala ramane campanie electorala, orice e posibil.

Mai multe articole din secțiunea Economie »