Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) a publicat vineri, pe site-ul institutiei, contractul renegociat cu firma americana Bechtel pentru construirea Autostrazii Brasov-Bors.
Versiunea initiala a contractului dezavantaja partea romana, statul roman urmand sa suporte costuri suplimentare atat din cauza unor prevederi care nu respectau legile romanesti in domeniul finantelor si achizitiilor publice, dar si din cauza unor erori de traducere, majoritatea in defavoarea partii romane, transmite Rompres.

Astfel, in nota privind renegocierea contractului, se arata ca incredintarea contractului de construire a autostrazii Brasov-Bors nu respecta legea achizitiilor publice, deoarece s-a facut prin derogare de la legea respectiva.

Principalele prevederi care defavorizau statul roman erau acordarea unui imprumut de 250 milioane de euro catre Bechtel, concomitent cu plata lunara a lucrarilor, iar scrisorile de garantie ale Bechtel nu respectau prevederile legii romane, ci ale dreptului anglo-saxon.

Principala problema economica a contractului era provocata de imposibilitatea partii romane de a controla costul lucrarilor, intrucat contractul lasa majoritatea elementelor de cost sub controlul companiei americane Bechtel, astfel incat costurile puteau creste nejustificat.

Totodata, verisunea initiala a contractului prevedea un dublu mecanism de indexare a pretului contractului, atit in functie de pretul principalelor materii prime, cat si al indicelui de crestere a preturilor, ceea ce putea conduce la cresterea nejustificata a pretului contractului. De asemenea, descrierea preturilor unitare folosite in cadrul contractului era neclara.

Multe din prevederile contractului din versiunea in limba romana erau neclare, traducerile nefericite si inexacte provocand reducerea raspunderii investitorului la maxim 10 la suta din valoarea contractului.

In urma renegocierii, finalizata in decembrie 2005, autoritatile romane au reusit sa elimine acordarea imprumutului de 250 milioane de euro platit in avans companiei Bechtel, au fost modificate scrisorile de garantie, fiind eliminata plata lunara a sumei de 250.000 de euro reprezentand avans de proiectare pentru managementul suplimentar, fata de plata propriu-zisa prin preluarea acesteia de partea romana.

S-a realizat si o noua versiune a contractului in limba romana, cu o traducere care sa clarifice raspunderea contractuala a investitorului american.

Suma economisita prin renegocierea contractului se ridica la circa 126 milioane euro. Suma provine din avansul de 250 milioane de euro care nu se mai regaseste in contract, ceea ce a dus la eliminarea unor costuri suplimentare aferente de 70-80 milioane de euro, eliminarea sumei lunare acordate pentru managementul proiectarii si reducerea solicitarii partii americane prevazute in contractul initial din modul de derulare a contractului in perioada 2003 - 2005 de la 60 milioane de euro la patru milioane de euro.

Din textul contractului au fost insa eliminate aspectele comerciale supuse prevederilor clauzei de confidentialitate permisa de legislatia in vigoare privind achizitiile publice.

Reprezentantii Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si cei ai companiei americane Bechtel au incheiat negocierile privind constructia autostrazii Transilvania la sfarsitul lui 2005.

"Scrisoarea era aplicabila numai in Anglia, astfel incat, daca am fi dat un avans companiei americane si daca din 30 de milioane euro acestia ar fi cheltuit 15 milioane euro, restul nu ar fi putut fi recuperati, deoarece nici o banca din Romania nu ar fi luat in calcul o astfel de garantie", a explicat ministrul Transportuilor, Gheorghe Dobre.

Bechtel a "intrat" astfel pe legislatia romaneasca, fiind de acord cu plata de catre statul roman a unui avans anual de 30 la suta din valoarea lucrarilor la autostrada Brasov - Bors, suma urmand sa fie justificata la sfarsitul anului, in locul avansului initial de 250 milioane de euro.

Lucrarile la autostrada Brasov-Bors au inceput pe 16 iunie 2004. Costurile totale pentru autostrada in lungime de 415 kilometri sunt evaluate la circa 3,8 miliarde euro, din care 2,2 miliarde euro pentru lucrari. Renegocierea contractului incheiat cu firma americana Bechtel a adus o economie de 126 milioane de euro
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri