Jumatate dintre companiile de stat, ale caror bugete pe acest an au fost avizate de Guvern, au cheltuit deja peste 1,2 milioane euro cu sponsorizari, reclame si achizitii de cafea, sucuri si diplome oferite la intalniri de protocol si vor consuma inca de patru ori mai mult pana la sfarsitul anului.
Pe lista companiilor de stat care si-au bugetat astfel de cheltuieli, indicate intr-un document guvernamental figureaza atat companii profitabile, cat si societati cu pierderi si datornici traditionali la bugetul de sta, potrivit Mediafax.

Datele rezulta din centralizarea bugetelor de venituri si cheltuieli avizate de Guvern pentru 46 de companii cu capital integral sau majoritar de stat, dintr-un total de 113 bugete asteptate pentru avizare.

Aceste date releva ca firmele de stat au cheltuit deja in acest an peste un milion lei pentru actiuni de sponsorizare si vor consuma in urmatoarele luni inca 5 milioane lei pentru astfel de actiuni, iar pentru reclama si publicitate au cheltuit 2,67 milioane lei si urmeaza sa aloce inca 12 milioane lei la acest capitol. Pentru actiuni de protocol, companiile de stat au cheltuit 1,57 milioane lei si vor consuma inca 3,67 milioane lei in acest sens.

Companiile de stat cu bugete avizate, reprezentand mai putin de jumatate din totalul unitatilor, si-au propus astfel sa cheltuiasca peste 26 milioane lei cu actiuni de sponsorizare, publicitate si protocol, din care au consumat deja 5,3 milioane lei si vor aloca inca 20,7 milioane lei pana la sfarsitul anului.

Pe lista companiilor cu sponsorizari figureaza Hidroelectrica (1,5 milioane lei), Nuclearelectrica (520.000 lei), Romatsa (513.000 lei), Antibiotice (303.000 lei), Romsilva (150.000 lei), Monitorul Oficial (100.000 lei), Registrul Auto Roman (52.000 lei), Romtehnica (26.000 lei), Autoritatea Aeronautica Civila Romana (24.000 lei), Societatea Nationala a Apelor Minerale (20.000 lei), Grup Exploatare Intretinere Palat CFR (18.000 lei), Rasirom (10.000 lei), Unifarm (4.000 lei), catre diverse destinatii, precum fundatii, biserici, organizatii nonprofit.

Romsilva se inscrie de asemenea printre sponsori cu puieti forestieri in valoare de 200.000 lei acordati catre persoane fizice si juridice.

Sponsorizari sunt efectuate de catre companiile de stat si catre cluburi sportive, in aceasta categorie regasindu-se Conpet (cu 400.000 lei), Romatsa (10.000 lei), Grup Exploatare Intretinere Palat CFR (6.000 lei) si Santierul Naval 2 Mai (2.000 lei).

Alte sponsorizari in suma totala de 659.000 lei sunt la dispozitia consiliilor de administratie de la Transelectrica (427.000 lei), Conpet (145.000 lei), Oil Terminal (52.000 lei), Autoritatea Aeronautica Civila Romana (14.000 lei), Romatsa (6.000 lei), Grup Exploatare Intretinere Palat CFR (6.000 lei), Administratia Porturilor Dunarii Fluviale (5.000 lei) si Administratia Canalelor Navigabile (3.000 lei).

Pentru promovarea imaginii si serviciilor, anunturi publicitare, prezentari sau interviuri, sume de reclama publicitara sunt cheltuite, dupa caz, de Tarom (8,1 milioane lei), Antibiotice Iasi (897.000 lei), Nuclearelectrica (719.000 lei), Transelectrica (605.000 lei), Conpet (535.000 lei), Romsilva (482.000 lei), Hidroelectrica (139.000 lei), Romatsa (100.000 lei), Rasirom (96.000 lei), Societatea Nationala a Lignitului Oltenia (56.000 lei), Monitorul Oficial (37.000 lei), Societatea Comerciala de Tratament Balnear si Recuperare a Capacitatii de Munca (33.000 lei), Oil Terminal (32.000 lei).

Lista companiilor de stat care rezerva fiecare fonduri de mii de lei pentru actiuni de protocol (apa minerala, sucuri, cafea, confectionare de plachete si diplome) este mult mai mare si condusa de Hidroelectrica (744.000 lei), urmata de Romatsa (684.000 lei), Romvilva (590.000 lei), Antibiotice Iasi (235.000 lei), Conpet (229.000 lei), Nuclearelectrica (183.000 lei), Transelectrica (134.000 lei), Registrul Auto Roman (126.000 lei), Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (89.000 lei), Autoritatea Aeronautica Civila Romana (80.000 lei), Tarom (73.000 lei), SNLO (55.000 lei), Romtehnica (30.000 lei), CFR SA (28.000 lei), CFR Calatori (27.000 lei), Oil Terminal (23.000 lei), Monitorul Oficial (21.000 lei), Conversmin (14.000 lei), SN Apelor Minerale (13.000 lei), Grup Exploatare Intretinere Palat CFR (11.000 lei), Administratia Nationala de Meteorologie (11.000 lei).

Acelasi material releva ca anul trecut au fost achizitionate de catre aceste companii de stat un numar total de 238 autovehicule, in suma totala de peste 14,2 milioane lei, si ca in acest an sunt in curs de achizitionare alte 44 de autovehicule in valoare de 4,2 milioane lei, in principal de catre Transelectrica (23 masini cu 2,3 milioane lei), Compania Nationala pentru Controlul Cazanelor, Instalatiilor De Ridicat si Recipientelor Sub Presiune (9 masini cu 710.000 lei), Nuclearelectrica (6 masini cu 639.000 lei), Administratia Nationala de Meteorologie (doua masini cu 52.000 lei), ISCIR CERT (o masina la 30.000 lei). Pe lista apare insa si Serviciul Roman de Informatii, cu trei masini care vor fi achizitionate cu 185.000 lei.

Purtatorul de cuvant al Executivului, Dan Suciu, a declarat, miercuri, ca Guvernul Ungureanu a efectuat aceasta centralizare si urma sa opereze "o anumita ajustare" a acestor cifre, dar ca acum este sarcina viitorului Cabinet sa evalueze aceasta situatie.

O analiza efectuata la sfarsitul anului trecut la nivelul institutiilor si companiilor de stat a indicat insa ca acestea cheltuiesc anual 200 milioane euro pentru cumpararea de masini, laptopuri, mobilier, aparate aer conditionat, telefoane mobile si servicii de telecom, majoritatea achizitiilor fiind realizate prin negocieri directe sau licitatii la care este depusa o singura oferta.

Piata achizitiilor publice reprezinta in jur de 15% din PIB-ul Romaniei, iar statul, prin institutiile si companiile sale, este cel mai mare cumparator.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri