Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) nu este de acord cu angajamentele de privatizare asumate de Guvern, prin vanzarea de pachete de actiuni la companii importante detinatoare de monopoluri naturale, precum Transelectrica si Transgaz, respingand totodata si privatizarea CFR Marfa.
"AOAR a solicitat si revine public cu cererea de a se proceda la privatizari prin cresterea capitalului companiilor vizate, prin emiterea de actiuni noi, sprijinind in acest fel strategia investitionala a acestor companii. Conform discutiilor informale avute de reprezentantii AOAR cu delegatia FMI din Romania, a rezultat ca nu a fost impusa metoda de privatizare prin vanzarea unor pachete de actiuni, solutia de privatizare fiind o optiune a Guvernului Romaniei", se arata intr-un comunicat al asociatiei, citat de Mediafax.

"Comisia Europeana a aprobat la 30 ianuarie 2013 «un compromis» care permite unor tari ca Germania si Franta sa mentina holdingurile feroviare (infrastructura cailor ferate, transport pasageri si transport marfa) chiar si dupa anul 2019, compromis care atesta inca o data, dupa acorduri CE privind «a treia cale», exceptia de la acordul valabil la nivel UE privind piata unica energetica. Acest acord care excepteaza aceleasi doua tari procesului de «unbundling» impus Romaniei in sectorul energetic arata ca in continuare la nivelul UE unele masuri se aplica discriminatoriu doar tarilor care au redusa capacitatea de lobby la nivelul CE", se spune in comunicat.

AOAR sustine ca, la fel ca guvernele anterioare, cabinetul Ponta nu practica transparenta si deschiderea pentru dialog cu mediul de afaceri, ignorand atat intrebarile vizand vanzarea la preturi nesemnificative a averii nationale, cat si examinarea si evaluarea unor solutii alternative facute public de AOAR sau alte organizatii neguvernamentale.

"AOAR sustine continuarea procesului de privatizare prin adoptarea unor solutii care sa garanteze dezvoltarea afacerilor si nu doar valorificarea unor active importante la fier vechi, asa cum este de presupus ca se va intampla cu vagoanele si locomotivele aflate in proprietatea CFR Marfa, similar multor cazuri anterioare de privatizari superficiale sau chiar frauduloase", se mai spune in comunicat.

Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) a avizat, saptamana trecuta, proiectul hotararii de guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfa, solicitand privatizarea cu un investitor strategic si respectarea obligatiilor pe care societatea le are fata de MApN, NATO si alte structuri de securitate.

Intr-un comunicat transmis la 6 februarie de Guvern se arata ca "se propune vanzarea unui pachet majoritar de actiuni din capitalul social al CFR Marfa si inclusiv in privinta pachetului de actiuni care va fi detinut de stat in urma conversiei creantelor statului fata de CFR Marfa in actiuni, in masura realizarii acesteia, daca este cazul, unui investitor strategic sau unui consortiu format din investitori strategici si financiari".

In sedinta de saptamana trecuta a Guvernului, premierul Victor Ponta i-a spus ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, ca este "intr-o perioada cu probleme" si i-a cerut sa aiba grija in mod direct ca privatizarea CFR Marfa sa fie derulata in interesul statului,apreciind ca procedurile stabilite scutesc de "circul" inregistrat anul trecut la licitatia Oltchim.

CFR Marfa inregistreaza in prezent datorii totale de 1,8 miliarde lei, dintre care circa 600 milioane lei la buget si 600 milioane lei catre CFR Infrastructura, restul reprezentand penalitati de intarziere si restante catre furnizori privati.

Pentru pregatirea procesului de privatizare vor fi parcurse o serie de etape, respectiv notificarea creditorilor CFR Marfa cu privire la posibilitatea modificarii structurii actionariatului, ca urmare a privatizarii, si obtinerea acordului acestora, obtinerea avizelor de mediu pentru privatizare si a certificatelor de obligatii bugetare, intocmirea unui dosar de prezentare (inclusiv a proiectului contractului de vanzare-cumparare de actiuni), asigurarea accesului potentialilor investitori la date si informatii despre CFR Marfa (inclusiv prin organizare unui Camere de Date) si publicarea ofertei de vanzare a actiunilor.

Conform strategiei, statul va ceda pachetul majoritar al CFR Marfa prin negociere pe baza de oferte preliminare si neangajante, etapa urmata de licitatie cu oferta in plic, unde garantia de participare va fi echivalentul in lei a 10 milioane euro, reprezentand 17% din valoarea nominala a actiunilor detinute de stat.

Pe de alta parte, taxa pentru fiecare investitor sau grup de investitori care depune documente de participare este echivalentul in lei a sumei de 20.000 euro.

Singurul criteriu de adjudecare a licitatiei va fi pretul oferit.

Guvernul s-a angajat in ultimele negocieri cu FMI sa publice anuntul de privatizare a CFR Marfa in luna martie a acestui an si sa semneze contractul de vanzare a unui pachet majoritar de actiuni pana la jumatatea lui mai, tranzactia urmand sa fie incheiata atunci cand "toate conditiile vor fi indeplinite".
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri