Deficitul comercial al Romaniei a fost de aproximativ 3,5 miliarde de euro in primele cinci luni ale anului 2006, in crestere cu 52,17% fata de aceeasi perioada a anului trecut, releva datele publicate marti de Institutul National de Statistica (INS).
Accentuarea deficitului comercial s-a produs in principal ca urmare a cresterii cu 26,2% a importurilor fata de perioada similara a anului trecut. Importurile CIF (Cost Insurance and Freight) au insumat, de la inceputul anului si pana la sfarsitul lunii mai, cu putin sub 13,9 miliarde de euro, in conditiile in care si exporturile FOB, ( Free On Board ), care includ valoarea marfii, toate cheltuielile de transport pana la punctul de imbarcare, precum si toate taxele pe care marfa trebuie sa le suporte pentru a fi incarcata la bord, s-au majorat in acelasi interval cu 19,8%, comparativ cu perioada similara din anul 2005 si au insumat aproape 10,4 miliarde de euro.

Potrivit analistului economic Liviu Voinea, cresterea economica nu poate acoperi marirea deficitului comercial. "Problema de fond este ca indiferent cat exportam, vom importa si mai mult. Cresterea economica a Romaniei se bazeaza in special pe importuri, iar cat timp exporturile sunt depasite constant de importuri, ritmul de crestere a deficitului e mai putin important", a declarat analistul Grupului de Economie Aplicata (GEA), citat de NewsIn.

Exporturile au crescut in luna mai cu 29,7% fata de luna corespunzatoare a anului trecut si au insumat 2,3 miliarde de euro, in timp ce importurile s-au majorat in luna mai cu 30,9% fata aceeasi luna din anul 2005 si au totalizat 3,2 miliarde de euro.

Cele mai semnificative evolutii in structura exporturilor le-au avut mijloacele si materialele de transport, care au avut, in primele cinci luni ale anului curent, o crestere cu 64% fata de aceeasi perioada a anului trecut, insa majorari importante au avut industria de masini si dispozitive electrice, aparate de inregistrat sau reprodus sunetul (42,3%) si produsele minerale ca titeiul, carbunele, cimentul (46,9%).

Cele mai importate cresteri in structura importurilor le-au avut produsele minerale (39,7%), masinile si dispozitivele electrice (33,7%), la care s-au adaugat mijloacele si materialele de transport (30,5%). "Dispare si mitul conform caruia importam produse tehnologice destinate industriei. Productia industriala a crescut cu 4%, iar importurile cu 26%" a apreciat Voinea.

Doua treimi (67%) din exporturile Romaniei se indreapta catre Uniunea Europeana (UE), in conditiile in care exportul catre aceasta regiune a crescut, in primele cinci ale anului 2006, cu 16,6%. De asemenea, importurile din UE au reprezentat 61,3% din totalul importurilor, avand in primele cinci luni ale anului o crestere de 23% fata de perioada similara a anului trecut.

Partenerii comerciali favoriti pentru export raman Italia (18,3% din totalul exporturilor), Germania (14,6%), Turcia (7,5%), Franta (7,4%) si Ungaria (4,9%). Romania importa in principal marfuri din Italia (15% din total), Germania (14,3%), Federatia Rusa (10%), Franta (6,7%) si Turcia (4,7%).

Mai mult de jumatate (53,5%) din totalul exporturilor au fost exporturi definitive, 46,3% au reprezentat exporturi de bunuri realizate din perfectionarea unor bunuri importate temporar in vederea prelucrarii si doar 0,2% au reprezentat exporturi de bunuri pentru perfectionare pasiva. Peste doua treimi (76%) din importuri au fost importuri definitive, aproximativ un sfert (23,4%) au fost importuri temporare in vederea prelucrarii, iar 0,6% au reprezentat importuri de bunuri rezultate din perfectioanrea in afara tarii a unor bunuri exportate temporar si bunuri in regim de leasing financiar.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri