Numarul redus al exportatorilor mici si mijlocii se justifica, potrivit lui Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Romania, prin birocratia si fiscalitatea excesive de la noi din tara. "Birocratia impiedica IMM-urile sa se profileze pe exporturi. La firmele mici, orice element suplimentar de costuri are efecte negative puternice. In loc sa investeasca in retehnologizare, implicit in calitate, acesti bani se duc pe birocratia excesiva care se practica in Romania", ne-a spus presedintele CNIPMMR.

Acesta a adaugat ca eforturile financiare alocate birocratiei scot din buzunarul unei firme exportatoare intre 20 si 25% din totalul cheltuielilor pe care acesta le are. De asemenea, un vector important in ceea ce priveste retinerea IMM-urilor autohtone de a se orienta spre export este fiscalitatea.

62% dintre firme au probleme cu impozitele si taxele

Spusele lui Ovidiu Nicolescu sunt intarite de un studiu realizat recent de Consiliu. Astfel, aproape doua treimi (61,97%) dintre IMM-urile intervievate au indicat ca dificultati impozitele si taxele, in timp ce pentru o majoritate simpla (52,99%) birocratia este o piedica in calea dezvoltarii afacerilor. Sondajul arata ca peste o treime (43,59%) dintre respondenti au probleme cu intarzierile la incasarea facturilor si cu angajarea, pregatirea si mentinerea personalului.

Dobanzile ridicate la credite sunt o problema pentru 42,74% dintre cei chestionati, iar coruptia si scaderea cererii interne ii afecteaza pe 38% dintre participantii la sondaj. Concurenta produselor din import (30%), inflatia (25%), controalele excesive (24%) si aprecierea monedei nationale (19%) reprezinta celelalte probleme ce se ivesc pentru IMM-urile exportatoare.

Doar 20% dintre IMM-uri sunt exportatoare

Datele sondajului au relevat ca 80% dintre firmele mici si mijlocii nu fac export, iar cele care au comert exterior se orienteaza preponderent spre Uniunea Europeana (UE).

Aproape doua treimi din IMM-urile exportatoare (60%) au avut rezultate mai bune in anul 2005, comparativ cu anul 2004, iar pentru 20% rezultatele au fost identice.

Majoritatea respondentilor (56%) au considerat ca principala oportunitate pentru firmele mici si mijlocii o reprezinta cresterea vanzarilor pe piata interna si expansiunea pe noi piete. Peste o treime (39%) au afirmat ca folosirea unor noi tehnologii este optiunea principala in viitor, iar pentru 28% dintre cei chestionati sporirea exporturilor este principalul obiectiv. Doar un sfert dintre cei intervievati vad in aderarea la UE o amenintare majora, in schimb pentru aproape jumatate (49,8%) integrarea este o oportunitate majora.

Integrarea, privita cu ochi buni de exportatori

Mai putin de jumatate (44,21%) dintre respondenti estimeaza ca piata unica le va oferi un acces mai bun pentru desfacere, in timp ce un sfert (24,46%) considera ca prin integrarea in UE vor avea parte de legislatie si regulamente imbunatatite.

Pentru 12,88%, aderarea va aduce furnizori mai ieftini si mai buni, iar un numar mic (4,29%) se asteapta la un acces la tehnologii mai bune.
Majoritatea (56%) celor chestionati au ca principal obiectiv in urmatorii doi ani o extindere moderata a afacerii, 13,73% vor sa-si pastreze aceeasi dimensiune a activitatilor, iar 14,16% incearca sa se extinda rapid. Sondajul a fost realizat in perioada aprilie-mai pe un esantion reprezentativ de 1.306 intreprinzatori.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri