Numarul proiectelor de investitii straine atrase de Romania intre 2009 si 2013 a fost de 311, jumatate fata de intervalul 2004-2008. Scaderea s-a reflectat si in locurile de munca create, care s-au redus cu peste 50%, insa a urcat in acest an pe locul trei ca atractivitate in Europa Centrala si de Est.

In perioada 2004-2008, Romania a atras un numar de 612 de proiecte de investitii si se pozitiona pe locul doi in Europa Centrala si de Est (CEE), dupa Polonia, in functie de acest indicator, inregistrand insa cea mai mare scadere intre 2009 si 2013, de aproape 50%, la 311 proiecte. In urma acestei scaderi, piata locala a coborat pe pozitia cinci, in urma Rusiei, Poloniei, Turciei si Cehiei, potrivit editiei din 2014 a studiului EY - European attractiveness survey, arata Mediafax.

Numarul de locuri de munca create in urma investitiilor straine din Romania, Polonia si Cehia au scazut cu peste 50%, in timp ce in Turcia si Serbia au crescut cu 143%, respectiv 157%. Romania a urcat insa pe locul trei in topul celor mai atractive piete pentru investitii straine directe din zona CEE, castigand doua puncte procentuale in preferintele investitorilor, conform raportului.

Romania, dupa Turcia si Ungaria ca destinatii atractive

Pe fondul scaderii atractivitatii pietelor din Polonia (31%, in scadere cu 6% fata de 2013) si Cehia (11%, in scadere cu 4% fata de 2013), Romania (+2%) este considerata, alaturi de Ungaria (+3%) si Turcia (+4%), una dintre destinatiile cele mai atractive pentru investitii din Europa de Est.

"Din cauza unui grad ridicat de expunere fata de tarile europene, al unui sector bancar fragil si al dependentei puternice de creditul de consum pe fondul crizei, numarul de proiecte de investitii straine din Europa Centrala si de Est a scazut cu 12%, insa a inregistrat o crestere de 19% in Europa de Vest in perioada 2009-2013, comparativ cu perioada 2004-2008. Aceasta divergenta este si mai bine evidentiata in cazul crearii de noi locuri de munca, zona CEE inregistrand o scadere de 30%, comparativ cu doar 13% in Europa de Vest", se mentioneaza in studiu.

Rusia a devansat Polonia

Cu o scadere de 22% a volumului de proiecte de investitii straine in anii de criza, Polonia si-a pierdut pozitia fruntasa ca destinatie de investitii intre economiile europene emergente in favoarea Rusiei si a coborat pe pozitia cinci in termeni de generare de locuri de munca in perioada 2009-2013. Aceasta tendinta a fost cu atat mai surprinzatoare, cu cat Polonia a fost, pana in 2013, singurul stat membru UE care a inregistrat cresteri pozitive in timpul crizei.

Republica Ceha, o alta economie cheie din regiune, a cunoscut un declin accentuat, de 37%, al proiectelor de investitii straine intre 2009 si 2013. In pofida acestui declin, Polonia si Cehia continua sa ocupe primele doua pozitii in topul destinatiilor din Europa Centrala. Intre 2009 si 2013, numarul de proiecte de investitii din Turcia a crescut cu 129%. Astfel, Turcia se pozitioneaza pe locul trei dupa cresterea volumelor de proiecte, dupa Germania si Marea Britanie, si pe locul 10 in intreaga Europa ca destinatie atractiva pentru FDI.

Cresterea nivelului de investitii in Turcia in perioada 2009-2013 a atras dupa sine o crestere de 162% a crearii de noi locuri de munca. Cu cele 98 proiecte incepute (in crestere fata de cele 95 din anul 2012), 2013 s-a dovedit a fi un an de succes. Afirmandu-se ca noul pol european pentru proiecte mari in segmentul de productie, Turcia a atras mai multe investitii mari in sectorul auto. Statele Unite ale Americii si Germania raman principalii investitori din aceasta tara, cu 24%, respectiv 16% din totalul investitiilor straine.

Sectoarele-motor pentru investitii in Rusia

Rusia a atras 114 de proiecte in 2013 si a preluat prima pozitie in topul destinatiilor din afara Europei Occidentale in timpul anilor de criza. Desi numarul de proiecte a scazut cu 11% fata de anul anterior, Rusia a reusit sa-si pastreze pozitia de top ca principala destinatie in regiunea CEE, dupa ce coborase in urma Poloniei in anul 2012.

Acest lucru vine pe fondul faptului ca Rusia a reusit in ultimii ani sa atraga cateva proiecte cheie de investitii in sectorul productiei de masini, al industriei grele si al unor sectoare precum industria chimica si cea a echipamentelor de masini mari de transport, si a reusit sa se mentina pe pozitia de top in regiunea CEE. Cu toate astea, este foarte posibil ca tensiunile geopolitice generate de situatia din Ucraina sa afecteze atractivitatea Rusiei.

Ca si in cazul atractivitatii tarilor, multe orase din regiunea CEE si-au pierdut masiv din atractivitate.
"Cand li s-a cerut sa numeasca trei dintre cele mai atragatoare orase din Europa, doar 17% din participantii la studiu au numit orase din regiunea CEE. Procentul trebuie comparat cu cei 82% care au numit un oras din Europa de Vest si cu cei 19% care au numit un oras din Europa de Sud. In linie cu rezultatele din anii anteriori, investitorii au ales Londra, Paris, Berlin, Frankfurt si Munchen drept principalele cinci destinatii de investitii in Europa. Moscova a coborat de pe locul 8 pe 10. Praga si Varsovia au cazut pe locurile 12, respectiv 14", apreciaza autorii studiului.

Rezultatele studiului sunt obtinute pe baza EY European Investment Monitor (EIM), care urmareste proiecte de investitii straine directe ce creeaza noi locuri de munca si facilitati, si a opiniilor exprimate de peste 800 de lideri de business din intreaga lume.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri