Reprezinta 24% din intreaga populatie a Europei si pana la finalul deceniului vor reprezenta principala forta de consum de pe continent. Cu toate acestea, sunt vazuti ca fiind cea mai economa, ponderata si „ieftina” generatie. Vorbim de milienari, cei cu varste cuprinse intre 17 si 34 de ani, afectati de recesiune si care au schimbat puternic piete importante precum cea auto sau imobiliara, cei care amana casatoria, casa, masina, lucruri considerate esentiale pentru cei mai in varsta.

Este „cool” si „trendy” sa ai ultimul model de smartphone, sa platesti prin mobil si sa cumperi facand research pe Internet. Nu mai este (atat) de „cool” sa te casatoresti la 23 de ani (media anilor `70), ci dupa 30 de ani, nu mai este o necesitate majora sa ai casa ta, ca parintii nostri, ci este foarte ok sa stai si in chirie. Ba chiar din ce in ce mai multi milenari prefera sa stea cat mai mult alaturi de parinti. La fel, aceste tendinte, evidentiate de studii atat in SUA cat si in Europa, se rasfrang si asupra deciziei de a cumpara si detine o masina.

Orasele devin aglomerate, din ce in ce mai imbacsite si, dupa caz, pline de gropi si pericole mai mult sau mai putin vazute, precum poluarea. Decizia milenarilor de a cumpara masini mai tarziu reflecta alte lucruri pe care le amana. Conform unui studiu AutoTrader, care a intervievat 1.900 de cumparatori de masini la mana a doua sau noi, milenarii prefera sa cumpere vehicule mai mici, mai ieftine si deci mai usor de operat in orase. Dorinta principala – sa consume putin si, daca se poate, sa nu distruga natura. Ajutorul oferit de statul roman nu ajuta, de asemenea, programul "prima masina" nefiind unul coerent si usor de pus in practica.

Privit de la o oarecare distanta, „punerea la comun” a masinilor (Uber, BlaBlaCar), camerelor (Airbnb, Couchsurfing) si chiar hainelor (mai ales pentru evenimente speciale) poate parea doar o curiozitate, o chestiune hippie/hipstereasca. Tehnologia face insa ca aceste practici sa devina extrem de cunoscute si mainstream. Pentru zeci si sute de ani, ceea ce aveam si detineam se regasea intr-un anumit perimetru delimitat clar – locuinta, garajul, boxa blocului. Acum, tehnologia si economia colaborativa ne permite sa avem acces la lucruri, fara a le detine, efectiv.

Poate cel mai bun exemplu este masina. O masina te costa, sa zicem, 10.000 de euro si sta in garaj, in parcare sau ilegal in fata blocului 23 de ore/zi. Adauga cheltuielile cu RCA, CASCO, combustibil, RAR, eventuale amenzi, reparatii si asa mai departe si vei ajunge la o suma pe care multi tineri, afectati si care inca „gusta amarul recesiunii”, nu si-o permit. Si aici vine economia colaborativa – mergi cu Blablacar pana la mare, imparti costul drumului. In SUA, Zipcar ofera acces soferilor la masini pe care nu le detin. Un sondaj realizat de Mark Norman, CEO la Zipcar, arata ca milenarii nu mai tin atat de mult la a detine o masina ci sunt mai interesati de smartphone-uri ultimul model.

Mituri despre generatia Y

Exista insa si cateva mituri privind generatia Y, mituri care merita desfiintate. Unul dintre ele – dependenta de smartphone-uri implica si achizitii ale masinilor pe Internet. Un studiu recent citat de Autonews.com arata ca 41% dintre milenari citesc informatii online, de pe terminale mobile, fata de 21% celelalte generatii. Mergand mai departe, raportul spune ca 34% dintre milenari afla locurile de unde sa poata cumpara un vehicul pe device-uri mobile, fata de 20% celelalte generatii. Despre pret se intereseaza tot pe terminale mobile.

Cu toate acestea, 64% dintre milenari au spus ca prefera interactiunea fata in fata cu dealerii cand vine vorba de a cumpara o masina, in timp ce 96% spun ca este important test drive-ul inainte de a plati pentru o masina.

Relatia de iubire dintre romani si masini nu este moarta – este doar remodelata de catre milenari.

Un alt mit este ca milenarii renunta la a cumpara masini. Si acesta este un lucru fals – reprezentand o felie importanta din societate, pe cale de a deveni cea mai importanta, milenarii cumpara si consuma la fel (sau mai mult, pe anumite segmente), decat alte generatii. Cu toate acestea, studiile arata ca tinerii cumpara masini la o rata mult mai redusa decat generatiile trecute. Pentru cei care apreciaza date cat mai exacte, generatia Y (milenarii) cumpara 47,5 masini la 1.000 de oameni, in timp ce generatia X cumpara 73,7 masini la mie si boomerii, 63,5 masini la o mie de oameni.

Deci intrebarea nu este daca cumpara sau nu milenarii masini. Raspunsul este ca multi o vor face; intrebarea mai importanta este cum se adapteaza orasele pentru nevoile in schimbare ale generatiilor.

Infrastructura gandita pentru milenari

Generatia Y este tehnologizata, cunoaste tendintele in tehnologie si IT, este o generatie moderna si are nevoie sa traiasca in orase potrivite lor. Din pacate, orasele din Romania, in mare parte, sunt departe de asa ceva si deja nu mai putem sa dam vina pe lunga perioada comunista – au trecut 25 de ani de la revolutie.

Devine din ce in ce „mai cool” sa ai o Tesla (daca ti-o poti permite), decat ultimul model de tanc-SUV.

Cu toate acestea, suntem in continuare inconjurati de aceleasi betoane (cu alte borduri, mai proaste din pacate), blocuri in majoritate gri si, deseori, masini si apartamente vechi. Ce cauta generatia Y este fix opusul – mult verde, multa tehnologie, marketing neintruziv; cu alte cuvinte, un limbaj asemanator cu al lor.

Ca o „coincidenta” fericita, si industria auto este intr-o revolutie tehnologica. Masinile inteligente incep sa joace un rol din ce in ce mai important in piata, dar si pentru tinerii care traiesc (sau chiar au crescut) online. Noile masini si case sunt mai eficiente energetic, un lucru important pentru generaia milenara mult mai constienta ecologic. Devine din ce in ce „mai cool” sa ai o Tesla (daca ti-o poti permite), decat ultimul model de tanc-SUV care consuma si face zgomot cat tractoarele. Cu alte cuvinte, relatia de iubire dintre romani si masini si locuinte nu este moarta – doar este remodelata de catre milenari.

Similar, daca milenarii prefera masinile mai mici, econome, potrivite pentru oras, la fel au crescut si vanzarile pentru apartamente de mici dimensiuni, in Romania. Cea mai mare pondere a locuintelor dintr-un proiect rezidential nou o ocupa apartamentele cu 2 camere, astfel ca aproape 60% din noile ansambluri au in structura acest tip de locuinte. In Bucuresti ponderea este chiar mai mare, ajungand la 63%, iar dezvoltatorii imobiliari au redus suprafata medie a apartamentelor cu doua camere pe care le construiesc pana la 49-50 metri patrati, acestea fiind cu 5% mai mici decat apartamentele confort 1 construite in anii 1980, pentru a obtine un pret de vanzare cat mai atractiv, arata o analiza a companiei RealTime.

Mijloace alternative de transport

Un alt element interesant si care vine sa sustina cele spuse anterior este atasamentul in crestere al europenilor pentru mijloace alternative de transport. Personal, merg zilnic la munca pe bicicleta si am realizat ca, din Militari pana in Dorobanti fac circa 25 de minute pe doua roti, fata de aproape o ora cu masina si cam 45 de minute cu metrourile. Din ce in ce mai multi oameni au inceput sa prefere, in Europa, bicicletele – Amsterdam, Paris sau Danemarca, aceasta din urma avand chiar si o „autostrada” speciala pentru ciclisti.

Anul acesta, pentru prima oara, numarul de biciclete vandute in Spania a depasit numarul de masini comercializate. Si devine o tendinta continentala – si in Italia s-au vandut mai multe biciclete decat masini, pentru prima oara de la terminarea celui de-al Doilea Razboi Mondial.

Evident, acestea sunt doar cateva statistici. Ca in orice societate, vor exista varfuri, diferente. De exemplu, un studiu realizat de Benenson Strategy Group si comandat de Ford arata ca milenarii prefera SUV-urile, datorita „senzatiei de putere” pe care le-o ofera acest tip de masina.

Ca una dintre posibilele concluzii, Goldman Sachs subliniaza, intr-un infografic interactiv extrem de edificator, ca 25 de ani de acum, car sharing va deveni normalitatea si a detine o masina, va deveni anomalia. Doar pentru 15% dintre milenari reprezinta o necesitate absoluta detinerea unei masini, in timp ce peste 50% nu considera masina ca fiind necesara.

Consideri ca generatia Y cumpara mai putin si amana mai mult achizitii/actiuni pe care cei mai in varsta le considerau absolut necesare? Te incurajam sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock: Milenari

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri