ANAF a propus un proiect de ordin care ar urma sa asigure cadrul normativ necesar implementarii Registrului national electronic al caselor de marcat instalate, prin intermediul caruia va putea fi identificata fiecare casa de marcat (aparat de marcat electronic fiscal - AMEF).

Conectarea caselor de marcat la un registru national va permite ANAF sa faca verificari in timp real si sa economiseasca astfel timp si resurse care in prezent sunt necesare pentru controale in teren. Informatiile pe care ANAF le va obtine prin accesul direct la casele de marcat vor ajuta agentia sa directioneze controalele mai bine, evitand intr-o masura mai mare sa includa in aceste inspectii in teren si contribuabili corecti.

"Registrul va permite acces in timp real la fiecare AMEF si istoricul sau, corelate cu locatia si identitatea operatorului economic, care livreaza legal bunuri cu amanuntul si/sau presteaza legal servicii direct catre populatie. Procedura de autentificare in Registru este securizata prin utilizarea unui certificat digital", se arata intr-un comunicat al ANAF.

Propunerea ANAF ar urma sa contribuie la reducerea birocratiei si a costurilor de administrare prin comunicarea electronica a informatiilor, simplificarea procedurilor administrative de instalare a caselor de marcat si degrevarea de sarcini a utilizatorilor finali in legatura cu declararea si inregistrarea caselor de marcat.

Totodata, implementarea Registrului reduce posibilitatea de a utiliza un aparat de marcat electronic nefiscalizat si limiteaza subdeclararea sau nedeclararea veniturilor, fapt care contribuie la prevenirea si combaterea evaziunii fiscale si determina diminuarea numarului de controale la contribuabilii corecti.

Citeste si:
Declaratia 2020: ce trebuie sa stii pentru a nu fi pe "radarul" ANAF
Declaratia unica 2020: ce...

Aceasta solutie a fost elaborata in urma consultarilor cu factorii interesati/decidenti, inclusiv cu asociatiile profesionale reprezentative din domeniul caselor de marcat, noteaza ANAF.

Evidenta la nivel national a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate va permite

  • identificarea unica a fiecarui aparat de marcat electronic fiscal, prin atribuirea aleatorie a unui numar format din 10 cifre, caruia i se asociaza istoricul aparatului de marcat electronic fiscal si nu poate fi anulat/sters/realocat;
  • identificarea operatorului care functioneaza legal si livreaza bunuri cu amanuntul si/sau presteaza servicii direct catre populatie;
  • colectarea de informatii despre starea de functionare a aparatului de marcat electronic fiscal si/sau a locului unde este amplasat/depozitat;
  • reducerea semnificativa a posibilitatilor de a utiliza un aparat de marcat electronic nefiscalizat si, in consecinta, va limita potentialul de subdeclarare/nedeclarare a veniturilor;
  • corelarea informatiilor fiscale si a celor legate de utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale in vederea efectuarii de analize relevante care sa vizeze conformarea operatorilor economici, dar si revenirea si combaterea evaziunii fiscale;
  • diminuarea numarului de controale fiscale la contribuabilii onesti prin valorificarea rezultatele analizelor;
  • securizarea procedurii, ca urmare a autentificarii cu certificat digital in vederea transmiterii informatiilor.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Rezidenta fiscala: ce trebuie sa stii daca pleci din Romania