Veniturile totale ale gospodariilor din Romania au cunoscut o crestere de 15,2% in primul trimestru al acestui an fata de aceeasi perioada din 2015, pana la 2.969 lei ( circa 660 euro), din care 84,6% reprezinta venituri banesti, iar aproape un sfert (22,4%) provin din prestatii sociale, conform datelor publicate de Institutul National de Statistica (INS)

In primul trimestru din 2015, veniturile medii ale unei gospodarii au fost de 2.577 lei, din care 25,2% au provenit din prestatii sociale.
Fata de trimestrul IV din 2015, cand veniturile totale medii ale unei gospodarii din Romania au fost de 2.862 lei (circa 640 euro), veniturile gospodariilor au crescut cu 3,7% in primele trei luni din 2016, conform News.ro

In primul trimestru din acest an, o gospodarie din Romania a realizat, in medie, venituri banesti de 2.512 lei si venituri in natura de 456 lei.
O gospodarie din Romania are, in medie, in jur de 2,6 persoane, asttfel ca veniturile banesti lunare ale unui membru al familiei au fost de 1.119 de lei la inceputul acestui an.

Mai mult de jumatate - 55,1% - din veniturile totale ale gospodariilor au provenit din salarii in primele trei luni din 2016, nivel in crestere fata de nivelul inregistrat la inceputul anului anterior, cand salariile reprezentau doar 53,3% din venituri.

"La formarea veniturilor totale ale gospodariilor, au contribuit, de asemenea, veniturile din prestatii sociale (22,4%), veniturile din agricultura (1,9%), veniturile din activitati neagricole independente (2,5%) si cele din proprietate si din vanzari de active din patrimoniul gospodariei (1,1%)", se precizeaza in comunicatul INS.

Statisticile oficiale arata ca gospodarile din mediul rural sunt mai dependente de prestatiile totale, unde acestea reprezinta 24% din veniturile totale, in timp ce in orase prestatiile sociale contribuie cu 21,4% la veniturile totale ale populatiei.

De asemenea, veniturile in natura reprezinta 15,4% din veniturile totale ale gospodariilor din Romania, statisticile incluzand in aceasta categorie in principal contravaloarea consumului de produse agroalimentare din resurse proprii, cu o pondere de 14,1% din veniturile totale.
La acest capitol exista o diferenta semnificativa intre mediul rural, unde veniturile in natura reprezinta peste un sfert (28,9%) din veniturile totale, si mediul urban, unde ponderea este de doar 7,1%.

In privinta consumului, o gospodarie din Romania a cheltuit lunar, in primul trimestru din acest an, 2.552 de lei (sau 962 lei/persoana), adica 86% din veniturile totale, dar cu 40 de lei peste nivelul veniturilor banesti lunare. Comparativ cu primul trimestru din 2015, cheltuielile lunare ale gospodariilor din Romania au crescut cu 12,8% (289 lei) in primul trimestru al acestui an, arata statisticile oficiale.

Cheltuielile sunt dirijate in proportie de 69,3% pentru consum, in timp ce 19,5% din bani se duc pe impozite si contributii - fata de o pondere de 18,6% in primul trimestru din 2015 -, iar restul are alte destinatii.

Din cheltuielile de consum din primul trimestru al acestui an, 36,7% au fost pentru alimente (in scadere de la 38,1% in aceeasi perioada din 2015), 19,6% pentru intretinerea locuintei (apa, electricitate, gaze etc), 7,7% pentru bauturi alcoolice si tigari, 5,2% pentru imbracaminte si incaltaminte, 5,9% pentru transport, 5,1% pentru comunicatii, 4,5% pentru mobilier si reparatii in locuinta, 5,3% pentru sanatate, 3,1% pentru recreere si cultura si 0,6% pentru educatie, mai arata datele oficiale.

Sursa foto: jijomathaidesigners / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri