Finantele continua sa raporteze si la finele lunii august un excedent bugetar de 1,6% din PIB, desi, pentru 2006, a fost stabilit un deficit de 2,5% din PIB, statul urmand sa cheltuiasca in jur de patru miliarde euro in ultimul trimestru.
Excedentul bugetar este in usoara scadere fata de cel inregistrat in primele sapte luni ale anului de 1,69%, aratand ca institutiile nu reusesc in continuare sa cheltuiasca sumele alocate. Cu toate acestea, guvernul a programat, in urma a trei rectificari, un deficit bugetar pentru anul in curs de 2,5% din PIB.

Produsul intern brut luat in calcul de catre Finante a fost de 335,9 miliarde lei.

Veniturile bugetului general consolidat au fost de peste 68 miliarde lei, iar cheltuielile ajung la 62,7 miliarde lei, in primele opt luni. incasarile din TVA si accize sunt in continuare cele mai mari ca pondere in PIB, comparativ cu celelalte venituri, fiind de 5,2% din PIB si, respectiv 2% din PIB.in primele sapte luni ale anului, s-au colectat peste 12,4 miliarde de lei din impozitele pe profit si pe venit care 3,5% din PIB. Contributiile de asigurari au adus statului mai mult de 20,9 miliarde lei, insemnand 6,2% din PIB.

Prioritatile bugetare, in functie de nivelul cheltuielilor au fost realizate pentru asistenta sociala, 6,4% din PIB, invatamant (2,4%) din PIB, sanatate (1,9%) si ordine publica si transporturile.

Raportul Comisiei Europene din septembrie a reluat criticile privind politica bugetara a Romaniei, avertizand guvernul ca s-a abatut de la politica de cheltuieli pe termen mediu stabilita initial si a marit deficitul bugetar pentru a cheltui mai mult pentru salarii,subventii, bunuri si servicii pentru uz guvernamental. Pe baza acestor argumente, proiectul de Raport a avertizat ca, in viitor, "se creeaza un risc mai mare ca nivelul de referinta al deficitului bugetar de 3% sa fie depasit". Potrivit criteriilor de la Maastricht, care stabilesc nivelele maxime ale tintelor de inflatie, deficit si datorie publica acceptate in spatiul comunitar, deficitul bugetar nu trebuie sa fie mai mare de 3% din PIB.

In consecinta, guvernul are de cheltuit peste 4% din PIB in ultimul trimestru al anului, situatie similara cu aceea de anul trecut, cand cele mai mari cheltuieli s-au facut la finele anului. Raportul din mai atragea atentia ca, in decembrie anul trecut, cheltuielile au fost de 1,9% din PIB si "au slabit eforturile de consolidare fiscala". Dupa ce timp de 11 luni guvernul s-a straduit sa tina in frau cheltuielile (in noiembrie 2005, bugetul avea un surplus de 0,8% din PIB), intr-o singura luna a risipit aproape doua miliarde euro. Cheltuielile facute in pripa au ridicat semne de intrebare asupra eficientei si, din acest motiv, Raportul punea accentul pe lipsa de reforma a finantelor publice.

Potrivit Raportului din septembrie, Romania nu a respectat programul prezentat la inceputul anului si a majorat cheltuielile publice care au avut printre destinatiile principale salariile din sectorul de stat, care au fost marite pana la 0,4% din PIB, in 2006.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri