Produsul intern brut luat in calcul de catre Finante a fost de 335,9 miliarde lei.
Veniturile bugetului general consolidat au fost de peste 68 miliarde lei, iar cheltuielile ajung la 62,7 miliarde lei, in primele opt luni. incasarile din TVA si accize sunt in continuare cele mai mari ca pondere in PIB, comparativ cu celelalte venituri, fiind de 5,2% din PIB si, respectiv 2% din PIB.in primele sapte luni ale anului, s-au colectat peste 12,4 miliarde de lei din impozitele pe profit si pe venit care 3,5% din PIB. Contributiile de asigurari au adus statului mai mult de 20,9 miliarde lei, insemnand 6,2% din PIB.
Prioritatile bugetare, in functie de nivelul cheltuielilor au fost realizate pentru asistenta sociala, 6,4% din PIB, invatamant (2,4%) din PIB, sanatate (1,9%) si ordine publica si transporturile.
Raportul Comisiei Europene din septembrie a reluat criticile privind politica bugetara a Romaniei, avertizand guvernul ca s-a abatut de la politica de cheltuieli pe termen mediu stabilita initial si a marit deficitul bugetar pentru a cheltui mai mult pentru salarii,subventii, bunuri si servicii pentru uz guvernamental. Pe baza acestor argumente, proiectul de Raport a avertizat ca, in viitor, "se creeaza un risc mai mare ca nivelul de referinta al deficitului bugetar de 3% sa fie depasit". Potrivit criteriilor de la Maastricht, care stabilesc nivelele maxime ale tintelor de inflatie, deficit si datorie publica acceptate in spatiul comunitar, deficitul bugetar nu trebuie sa fie mai mare de 3% din PIB.
In consecinta, guvernul are de cheltuit peste 4% din PIB in ultimul trimestru al anului, situatie similara cu aceea de anul trecut, cand cele mai mari cheltuieli s-au facut la finele anului. Raportul din mai atragea atentia ca, in decembrie anul trecut, cheltuielile au fost de 1,9% din PIB si "au slabit eforturile de consolidare fiscala". Dupa ce timp de 11 luni guvernul s-a straduit sa tina in frau cheltuielile (in noiembrie 2005, bugetul avea un surplus de 0,8% din PIB), intr-o singura luna a risipit aproape doua miliarde euro. Cheltuielile facute in pripa au ridicat semne de intrebare asupra eficientei si, din acest motiv, Raportul punea accentul pe lipsa de reforma a finantelor publice.
Potrivit Raportului din septembrie, Romania nu a respectat programul prezentat la inceputul anului si a majorat cheltuielile publice care au avut printre destinatiile principale salariile din sectorul de stat, care au fost marite pana la 0,4% din PIB, in 2006.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: