Plafonarea tarifelor in cazul asigurarilor de raspundere civila auto (RCA) este in opinia noastra un aspect deloc pozitiv pentru piata de asigurari din Romania, pentru ca evolutia primelor de asigurare RCA, in sensul cresterii sau scaderii acestora, ar trebui sa constituie exclusiv o decizie de business a societatilor de asigurari si nu a altcuiva, apreciaza Elisabeth Stadler, CEO in cadrul Vienna Insurance Group (VIG).

"De altfel, rezultatele financiare inregistrate de catre asiguratorii RCA in ultimii ani au fost mereu negative, ceea ce a condus in mod normal la o crestere a tarifelor pentru a realiza un business sustenabil din punct de vedere economic. Dar, majorarile de pret la RCA in cadrul companiilor detinute de catre VIG (Asirom si Omniasig - n.r.), de exemplu, nu au fost uniforme, ci au tinut cont de tipul de autovehicul, comportamentul soferilor in trafic si alti factori", spune Elisabeth Stadler (foto).

Pe baza datelor raportate, la 31 decembrie 2016 de catre Autoritatea de Supraveghere, rata combinata pe RCA se situa la 108,48%. Adica la 100 de lei incasati, asiguratorii RCA au cheltuieli de 108 lei. VIG detine in Romania companiile de asigurari Asirom, Omniasig si BCR Asigurari de Viata.

Cat despre 2017, "vom vedea ce se va intampla. Avem acum aceasta perioada de plafonare a tarifelor RCA si urmeaza sa aflam care va fi si valoarea solicitarilor de despagubire aferente acestui interval. Trebuie sa intelegeti ca noi suntem o companie ce ofera servicii de preluare a riscurilor. Acest lucru inseamna ca un client are un beneficiu pe de o parte, iar pe de alta parte are de platit si o prima de asigurare, care ar trebui sa fie la un nivel adecvat pentru ambele parti implicate: clientul si asiguratorul", spune sefa VIG.

Astfel, spune Elisabeth Stadler, "avem nevoie sa vindem asigurari RCA la un tarif al carui nivel ne permite sa acoperim riscurile si costurile cu despagubirile. Ar fi, bineinteles, un lucru bun pentru sustenabilitatea businesului de asigurari daca ar exsita si un mic profit la aceasta activitate".

Conform normelor europene (in special Directiva 2009/138/CE), atat plafonarea unor tarife in absenta unui sistem general de control al preturilor, cat si posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protectie pentru o anumita industrie sunt interzise. Avand in vedere faptul ca Romania nu are un sistem general de control al preturilor, este imposibil din punct de vedere legal sa aiba un cadru care sa se refere strict la piata de asigurari.

Mai mult, modul in care au fost emise aceste reglementari conduce la ideea ca aceasta masura a fost luata doar pentru a raspunde la presiunile transportatorilor, invocandu-se o situatie de criza in piata. Aceasta criza nu a putut fi fundamentata economic, printr-o analiza financiara solida a pietei de transporturi din Romania.

Despre concurenta cu un potential asigurator RCA de Stat...

"Ideea infiintarii unei companii de Stat care sa subscrie RCA pentru a multumi in special un anumit segment de clienti ridica foarte multe intrebari. Una dintre acestea se refera la modul in care Statul roman va reusi sa opereze aceasta companie. Vor accepta pierderi? Vor aduce continuu capital pentru a le sustine? Daca autoritatile vor dori ca aceasta sa fie intr-adevar o companie, atunci vom concura, bineinteles, cu aceasta. Dar daca vor accepta pierderi pentru pentru un anumit grup de clienti atunci nu vom concura, fiind imposibil pentru noi ca entitate privata", mai spune Elisabeth Stadler.

Ea a aratat ca un exemplu similar exista in Polonia, unde compania de asigurari de Stat genereaza cea mai agresiva competitie de tarife pe acest segment. "Uneori nu putem mentine ritmul competitiei cu aceasta companie si ca urmare ne concentram pe alte linii de business, precum cele legate de corporate, sau alte segmente de clienti pe retail. Incercam sa gasim alternative, dar nu vom vinde RCA la un pret nesustenabil".

Infiintarea unui asigurator cu capital de stat, pe zona asigurarilor auto obligatorii RCA, ar fi un fel de subventie de la stat, practica interzisa in Uniunea Europeana, a declarat, de asemenea, un membru neexecutiv al consiliului Autoritatii de Supraveghere Financiara, Albin Biro. In luna decembrie, mai multe patronate din transporturile rutiere au solicitat Guvernului si Parlamentului initierea rapida a procedurilor prin care firma de asigurari EximAsig, controlata de stat prin intermediul bancii Eximbank, sa fie autorizata de catre ASF sa emita polite RCA.

Cererea a venit in contextul in care transportatorii au acuzat, de mai multe ori, firmele de asigurare ca practica tarife RCA prea mari. O astfel de firma ar echivala insa cu acordarea unor subventii de stat si ar incalca regulilor Uniunii Europene (UE), a avertizat Biro. ”Diversi ”experti” au solicitat infiintarea unui asigurator de stat pe RCA. Acesti ”experti” uita ca Romania se afla in UE si subventiile de stat sunt interzise, chiar si in sistemul RCA”, a declarat Biro.

Grupul austriac de asigurari VIG a inregistrat prime brute subscrise in valoare de 533,4 milioane de euro in 2016, in Romania, in crestere cu 24,4% fata de anul anterior, acesta fiind cea mai mare crestere din cadrul grupului, dupa cea din tarile baltice. Potrivit rezultatelor financiare publicate joi de compania, in tarile baltice cresterea a fost de 136,4%, pana la 140,2 milioane de euro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri