O lege care ar putea aduce pierderi de peste 26 mil. euro Portului Constanta, initiata de politicieni apropiati si, in unele cazuri, aflati pe statul de plata al operatorilor portuari, este la un pas sa fie adoptata de Camera Deputatilor.

Fondul Proprietatea (FP) a cerut Camerei Deputatilor sa respinga proiectul, pe motiv ca ar avea un impact negativ asupra bugetului de stat si activelor Romaniei, in vreme ce operatorii acuza Fondul ca nu sustine investitiile in infrastructura Portului Constanta.

In forma actuala, “Legea Porturilor”, sau proiectul de lege pentru modificarea si completarea OUG 22/1999 privind administrarea porturilor si a cailor navigabile, va plafona pe o perioada de 10 ani chiriile platite de operatorii portuari la un nivel de pana la zece ori mai mic decat cel stabilit la ultimele licitatii publice.

Legea a fost initiata anul trecut de catre deputatul PNL Mircea Toader, aceasta fiind sustinuta insa si de parlamentari ce fac parte din alte formatiuni politice. Fost membru PDL, Toader a fost director al transportatorului naval Navrom Galati in perioada 1990 – 1991, in timpul mandatului de ministru al Transporturilor al lui Traian Basescu. Politicianul si-a mentinut intre timp influenta in Portul Constanta, fiind un apropiat al lui Viorel Panait, presedintele Asociatiei Patronale a Operatorilor Portuari si una dintre persoanele consultate la elaborarea “Legii Porturilor”.

Potrivit declaratiei de avere din 2012, Mircea Toader a incasat 55.795 lei (12.200 euro) in calitate de colaborator al TTS SA Bucuresti, societate prezenta in actionariatul TTS Operator SRL. Firma din urma este la randul ei actionar in cadrul SC Investitii si Management Port Constanta, o societate controlata de operatorii portuari importanti din Constanta si care are ca activitate de baza “consultanta pentru afaceri si management”. De altfel, o privire sumara asupra actionariatelor operatorilor portuari privatizati in anii ’90 releva mai multe legaturi cu personaje politice sau cu rudele acestora.

Pe lista celor mai mari operatori portuari se afla Comvex, Oil Terminal, Socep, MinMetal si DB Schenker. Oil Terminal este singura companie controlata de stat, restul fiind entitati private.

Diferenta uriasa dintre tarifele platite de operatori, stearsa din raportul anual al Portului Constanta

Proiectului de lege pentru modificarea Ordonantei de Urgenta nr. 22/1999 privind administrarea porturilor a fost aprobat in noiembrie 2016 de Camera Deputatilor, insa a fost declarat neconstitutional de catre Curtea Constitutionala pe data de 28 februarie 2017. Procedura de aprobare in Parlament a fost reluata pe 11 mai 2017, proiectul fiind aprobat prin procedura de urgenta in doar trei zile, pe 15 mai 2017.

Legea este discutata in prezent in Camera Deputatilor o decizie urmand sa fie luata saptamana viitoare.

Principala problema introdusa de “Legea Porturilor” vizeaza tarifele de inchiriere pe care operatorii portuari trebuie sa le plateasca. Mai exact, nivelul chiriei pentru terenul portuar si infrastructura concesionata operatorilor va fi stabilit pentru o perioada de 10 ani la nivelul minim al tarifelor de utilizare a domeniului portuar prevazute in contractele aflate in vigoare.

Tariful minim din prezent oscileaza intre o suma lunara de 0,22 lei/mp si 0,36 lei/mp. Aceasta chirie este in general platita de operatorii portuari rezultati din privatizarea companiilor de stat.

“Cele mai multe dintre aceste contracte au fost incheiate acum 10-15 ani, fara licitatie publica, in circumstante lipsite de transparenta, iar valorile platite au ramas in mare parte neschimbate de atunci”, explica reprezentantii Fondul Proprietatea (FP), al doilea cel mai mare actionar al Portului Constanta (20% din societate) dupa statul roman.

Tarifele platite in Portul Constanta ajung insa si la 2,42 lei/mp, de peste zece ori mai mult decat minimele. Acestea sunt platite pentru loturi inchiriate prin licitatie publica in perioada 2012 – 2016. De asemenea, operatorii portuari care utilizeaza terenul cu sau fara concesiune cu contracte perfectate intre anii 2000 si 2012 platesc lunar 0,764 lei/mp.

Toate statisticile mentionate mai sus au fost prezentate in Raportul anual pe 2015 al CN Administratia Porturilor Maritime. Statisticile privind nivelul chiriilor au fost insa scoase ulterior din raport, fara ca societatea sa ofere o explicatie.

Daca legea va trece, vom asista la un transfer urias de avere de la Portul Constanta, catre oligarhii portului, adica operatorii privatizati la preturi foarte mici in anii ’90. Plafonarea tarifelor va duce la o pierdere de 118,4 mil. lei (26 mil. euro) in urmatorii 10 ani, luand in calcul doar contractele cu cei mai mari cinci operatori din Constanta, care opereaza pe aproape 37% din suprafata portului

- Greg Konieczny, managerul Fondul Proprietatea

O diminuare a veniturilor din chirii incasate de Portul Constanta ar afecata profitul societatii si, implicit, ar diminua valoarea dividendelor pe care Fondul Proprietatea le incaseaza.

De altfel, operatorii au acuzat anterior Fondul ca incearca blocarea “Legii Porturilor” deoarece aceasta presupune investitii in infrastructura de transport naval. “Investitiile ar anula profitabilitate pe perioada in care sunt facute, astfel ca Fondul nu ar mai putea incasa dividende”, au argumentat operatorii si sindicalistii portuari.

“Daca chiriile ajung la nivelul minim ca urmare a aprobarii legii, Portul Constanta nu va mai avea profit. Daca nu va mai avea profit, din ce bani se vor face investitiile?”, a mentionat Greg Konieczny.

“Administratiile portuare au rolul sa administreze portul si sa mentina in conditii bune infrastructura majora a portului, precum drumurile, caile de acces, etc. Investitiile cu adevarat importante, care duc la cresterea traficului, sunt facute de operatori. Este o incercare de distragere a atentiei (n.red. argumentul operatorilor privind investitiile). Daca mergeti in Portul Constanta, veti vedea ca majoritatea operatorilor nu investesc in terminalele pe care le au, ci doar pastreaza controlul acestor suprafete pentru ca isi permit sa plateasca o chirie de doar cateva mii de euro pe luna. Daca chiria ar fi stabilita de piata, probabil ar pleca din port, permitand astfel venirea unor noi operatori dispusi sa sa faca investitii”, spune Adrian Cighi, vicepresedinte Franklin Templeton Romania, compania care administreaza Fondul Proprietatea.

Alte prevederi ale “Legii Porturilor”

In forma declarata neconstitutionala de catre Curtea Constitutionala, legea stabileste infiintarea un Consiliu de Supraveghere sub autoritatea Consiliului Concurentei, care ar urma sa fie responsabil de toate tarifele practicate de catre porturile din Romania si care ar trebui, de asemenea, sa medieze toate neintelegerile dintre administratiile portuare si operatorii portuari.

„Acest fapt ar duce la transferul puterii de decizie din responsabilitatea administratiilor portuare si a instantelor de judecata catre acest organism nou-creat, ale carui responsabilitati si atributii nu sunt insa clar definite in proiectul de lege. Acordarea prin lege a dreptului de a emite decizii cu caracter obligatoriu fara a determina ce tip de decizii se pot lua de catre Consiliul de Supraveghere sau fara a specifica procedura prin care aceste decizii se pot ataca, ar putea duce la emiterea unor reglementari neclare sau la depasirea cadrului legal de catre o asemenea institutie. Consiliul de Supraveghere va lua decizii si, concomintent, va avea competenta de a judeca toate plangerile depuse impotriva acelorasi decizii, bucurandu-se astfel de puteri discretionare”, mentioneaza oficialii Fondul Proprietatea.

Nu in ultimul rand, proiectul de lege pare sa favorizeze operatorii portuari privati, oferindu-le acestora drepturi excesive precum instituirea unei obligatii pentru administratiile portuare de a negocia contracte cadru cu asociatiile patronale si profesionale, dar si controlul anumitor activitati ale administratiilor portuare de catre asa-zisi “specialisti externi” din cadrul asociatiilor patronale si profesionale.

Sursa foto: Agerpres

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »