Guvernul a adoptat OUG privind pensiile militare si cele de serviciu, care nu vor mai putea depasi nivelul salariului

Guvernul a adoptat OUG privind pensiile militare si cele de serviciu, care nu vor mai putea depasi nivelul salariului

Guvernul a adoptat, vineri, Ordonanta de Urgenta care stabileste ca pensiile de serviciu, printre care si cele ale militarilor, nu vor mai fi actualizate in functie de nivelul salariului, ci doar cu rata inflatiei, iar aceste venituri nu vor mai putea depasi media salariilor din anii de activitate, anunta News.ro.

Ordonanta de urgenta stabileste ca pensiile de serviciu nu se vor mai majora, anual, prin raportare la cresterile salariale, ci doar in functie de coeficientul de inflatie, asa cum se procedeaza, in prezent, in cazul pensiilor reglementate de Legea 263/2010. Actul normativ prevede, de asemenea, ca valoarea neta a pensiei de serviciu nu va mai putea depasi media soldelor/salariilor nete cuprinse in baza de calcul a pensiei.

"Niciuna dintre pensiile de serviciu aflate in plata nu va fi micsorata ca urmare a adoptarii prezentei ordonante de urgenta. Totodata, nu sufera modificari nici baza de calcul si nu intervin schimbari nici in ceea ce priveste varsta si vechimea avute in vedere la data depunerii cererii de pensionare. Masurile au fost adoptate in vederea eliminarii inechitatilor dintre categoriile de pensionari, dar si in contextul in care exista pensii de serviciu care au crescut si cu 300% in ultimii ani, ca urmare a cresterilor salariale semnificative din respectivele domenii de activitate", precizeaza Guvernul.

Executivul da, ca exemplu, o pensie de serviciu stabilita la aproximativ 7.000 de lei in anul 2010 a ajuns la valoarea de 22.000 de lei in anul 2017, ca urmare a corelarilor cu cresterile salariale, efectuate ulterior pensionarii.

"Adoptarea acestor masuri era necesara in contextul in care Legea 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice prevede cresteri anuale semnificative ale salariilor in urmatorii ani, ceea ce ar fi generat, implicit, actualizarea pensiilor de serviciu cu sume ce ar fi putut produce efecte negative considerabile asupra bugetului de stat, din care sunt suportate", se mai arata intr-un comunicat al Guvernului.

Actul normativ reglementeaza pensiile personalului MAI, al MApN, al serviciilor de informatii, cel aeronautic civil navigant profesionist, al Corpului Diplomatic si Consular, al Curtii de Conturi, cel auxiliar din instante si parchete, al functionarilor parlamentari, dar si al membrilor Senatului Romaniei si Camerei Deputatilor.

Pensiile magistratilor nu sunt incluse in categoriile enumerate mai sus pe motiv ca acestea au facut obiectul a doua decizii ale Curtii Constitutionale a Romaniei.

Salariile politistilor, majorate de Guvern cu 10%, iar cele ale personalului civil din institutiile de aparare cu 15%

Salariile politistilor, majorate de Guvern cu 10%, iar cele ale personalului civil din institutiile de aparare cu 15%

Guvernul a adoptat, vineri, o OUG prin care se majoreaza cu 10% salariul brut al politistilor din MAI si din structurile din subordine si cu 15% salariile personalului civil din institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala, cu exceptia personalului civil din Ministerul Apararii Nationale si institutiile aflate in subordinea sa, care au beneficiat deja de majorari.

"Prin acest document se urmareste eliminarea discrepantelor si in ceea ce priveste stabilirea salariilor lunare ale politistilor si personalului civil din Ministerul Afacerilor Interne si unitatile/institutiile/structurile aflate in subordinea sa, precum si ale personalului civil din institutiile publice din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala, care nu au beneficiat de aplicarea majorarilor prevazute de Legii nr. 152/2017", informeaza Guvernul, conform News.ro.

Peste 100.000 de angajati ai MAI au beneficiat de pe urma majorarilor din 2017, iar efortul bugetar total este de aproximativ 290 de milioane de lei, in anul 2017.

Guvernul le recomanda celor afectati de OUG privind pensiile sa ramana in activitate, in asteptarea salariilor majorate

Guvernul le recomanda celor afectati de OUG privind pensiile sa ramana in activitate, in asteptarea salariilor majorate

Guvernul transmite ca persoanele care intra in categoriile afectate de OUG privind pensiile de serviciu pot sa iasa din sistem pana la 15 septembrie potrivit vechilor reglementari, insa sa le "recomanda" sa nu se pensioneze, in asteptarea majorarilor salariale stabilite de Legea salarizarii, prin care vor avea implicit si pensia marita.

"Pentru a elimina orice posibila interpretare sau speculatie conform careia doar persoane din structuri de conducere, care ar fi putut afla despre intentia Guvernului de introducere a acestui act normativ, ar fi avut posibilitatea de a depune cereri de pensionare, pana la data adoptarii prezentei ordonante de urgenta, actul normativ prevede ca orice persoana din categoriile enumerate mai sus poate alege sa se pensioneze in baza actualelor prevederi legale, pana la data de 15 septembrie", se arata intr-un comunicat de presa.

Guvernul transmite insa ca aceste persoane ar trebui sa ramana in activitate, urmand sa beneficeze de majorari salariale.

"Recomandarea este, totusi, aceea ca personalul din categoriile amintite sa ramana in activitate, in conditiile in care Legea 153/2017 prevederi cresteri salariale considerabile pentru urmatorii ani, care vor genera, implicit, pensii mai mari", se arata in comunicat.

Guvernul a adoptat, vineri, Ordonanta de Urgenta care stabileste ca pensiile de serviciu, printre care si cele ale militarilor, nu vor mai fi actualizate in functie de nivelul salariului, ci doar cu rata inflatiei, iar aceste venituri nu vor mai putea depasi media salariilor din anii de activitate.

Actul normativ reglementeaza pensiile personalului MAI, al MApN, al serviciilor de informatii, cel aeronautic civil navigant profesionist, al Corpului Diplomatic si Consular, al Curtii de Conturi, cel auxiliar din instante si parchete, al functionarilor parlamentari, dar si al membrilor Senatului Romaniei si Camerei Deputatilor.

Sursa foto: Shutterstock

Sporuri pentru administratia locala de pana la 15%

Sporuri pentru administratia locala de pana la 15%

Guvernul a adoptat printr-o hotarare un regulament prin care angajatii din administratia publica locala vor putea beneficia de sporul pentru conditii periculoase sau vatamatoare de munca, de pana la 15% din salariul de baza, la fel ca in legea anterioara a salarizarii, scrie News.ro.

Potrivit hotararii, la stabilirea sporului pentru conditii periculoase sau vatamatoare de munca se au in vedere urmatoarele criterii: existenta factorilor nocivi si mecanismul de actiune a acestora asupra organismului, intensitatea de actiune a factorilor nocivi sau asocierea acestor factori, durata de expunere la actiunea factorilor nocivi, existenta unor conditii de munca ce implica o suprasolicitare nervoasa, care determina un risc de imbolnavire sau de accidentare, structura si nivelul morbiditatii in raport cu specificul locului de munca.

Nivelul sporului pentru conditii periculoase sau vatamatoare de munca este de pana la 15% din salariul de baza, pentru personalul care isi desfasoara activitatea sub influenta a 4 factori de risc; pana la 10% din salariul de baza, pentru personalul care isi desfasoara activitatea sub influenta a 3 factori de risc; pana la 5% din salariul de baza, pentru personalul care isi desfasoara activitatea sub influenta a 2 factori de risc.

Actul normativ mai prevede ca la stabilirea sporului pentru conditii periculoase sau vatamatoare de munca, pentru a nu afecta echilibrele bugetare, a fost introdusa conditia de a se respecta incadrarea in sumele prevazute pentru cheltuieli de personal din bugetul de venituri si cheltuieli aprobat.

Guvernul a simplificat procedurile de acordare a beneficiilor sociale

Guvernul a simplificat procedurile de acordare a beneficiilor sociale

Guvernul a mai adoptat, vineri, si o hotarare care simplifica procedurile de acordare a unor beneficii sociale, precum venitul minim garantat, alocatia pentru sustinerea familiei si ajutorul pentru incalzire, stabilind, printre altele, folosirea unui singur formular pentru toate cele trei tipuri de ajutoare si eliminarea unor acte necesare.

Prin noile modificari s-a reglementat folosirea aceluiasi formular de cerere pentru toate cele trei beneficii sociale mentionate, introducerea formularului de cerere simplificat pentru solicitarea unui nou drept dintre cele trei, in cazul in care persoana/familia este deja beneficiar al unuia dintre ele, eliminarea copiilor legalizate, documentele doveditoare putand fi prezentate doar in copie si s-a reglementat schimbului de informatii intre primarii – agentiile teritoriale pentru plati si inspectie sociala – agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca/ inspectoratele teritoriale de munca, cu privire la verificarea indeplinirii obligatiilor prevazute de lege de catre persoanele apte de munca din familiile beneficiare de ajutor social.

Au fost introduse si conditii si criterii in acordarea ajutoarelor de urgenta de la bugetul de stat, care sa ateste situatia de urgenta sau deosebita in care se afla familia/persoana si, prin aceasta, asigurarea uniformitatii in elaborarea propunerilor la nivel teritorial.

Potrivit datelor centralizate de Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, la sfarsitul lunii iunie 2017 erau inregistrati 230.699 de beneficiari de venit minim garantat.

Sprijinul financiar pentru persoanele cu dizabilitati va creste de la 1 ianuarie 2018

Sprijinul financiar pentru persoanele cu dizabilitati va creste de la 1 ianuarie 2018

Guvernul a mai majorat vineri, prin ordonanta de urgenta, valoarea sprijinului financiar pentru persoane cu dizabilitati incepand cu 1 ianuarie 2018, una dintre cele mai importante modificari prevazand ca modalitatea de actualizare a cuantumului drepturilor acordate persoanelor cu handicap va fi prin raportare la Indicatorul Social de Referinta (ISR) si nu prin raportare la Indicele Pretului de Comsum (IPC) ca pana acum.

Potrivit ordonantei de urgenta adoptata de Guvern, majorarea valorii sprijinului financiar acordat persoanelor cu handicap in raport cu ISR va avea loc in doua etape: prima – incepand cu 1 ianuarie 2018, iar cea de-a doua – de la 1 iulie 2018.

Astfel, indemnizatia lunara, indiferent de venituri, va reprezenta, incepand cu 1 ianuarie 2018, 325 lei (65% din ISR) pentru adultul cu handicap grav si 250 lei (50% din ISR) pentru adultul cu handicap accentuat. De la 1 iulie, acest venit va fi majorat la 350 de lei, respectiv 265 lei.

Va creste si bugetul personal complementar lunar, indiferent de venituri, care va reprezenta, din ianurie, 125 lei (25% din ISR) pentru adultul cu handicap grav, 100 de lei (20% din ISR) pentru adultul cu handicap accentuat si 50 de lei (10% din ISR) pentru adultul cu handicap mediu. De la 1 iulie, sumele vor creste la 150 de lei, 110 lei, respectiv 60 de lei.

De asemenea, va creste si prestatia sociala pe perioada in care parintele sau persoana desemnata are in ingrijire, supraveghere si intretinere copil cu handicap. Incepand cu 1 ianuarie, valoarea acesteia va fi 250 lei (50% din ISR) in cazul copilului cu handicap grav, 150 lei (30% din ISR) in cazul copilului cu handicap accentuat si 50 de lei (10% din ISR) in cazul copilului cu handicap mediu. Din iulie, sumele vor fi majorate la 300 de lei, 175 de lei si 60 de lei.

O alta prevedere a actului normativ o constituie obligatia institutiilor publice cu peste 50 de salariati de a organiza concursuri dedicate angajarii persoanelor cu dizabilitati.

Sursa foto: Shutterstock/ Pressmaster

Scolile doctorale isi mentin acreditarea pana la evaluarea periodica, dar nu mai tarziu de octombrie 2019

Scolile doctorale isi mentin acreditarea pana la evaluarea periodica, dar nu mai tarziu de octombrie 2019

Guvernul a decis, vineri, ca scolile doctorale sa isi mentina acreditarea pana la realizarea procesului de evaluare periodica, dar nu mai tarziu de 1 octombrie 2019. Masura vine dupa modificarea metodologiei de evaluare a scolilor, adoptata de Ministerul Educatiei in decembrie 2016.

"Extinderea temporara a acreditarii scolilor doctorale pana la realizarea procesului de evaluare periodica, dar nu mai tarziu de 1 octombrie 2019, era necesara pentru ca acestea sa poata organiza examene de finalizare a studiilor doctorale si sa poata emite diplome si titluri universitare recunoscute de catre Ministerul Educatiei Nationale, acestea doua reprezentand atribute specifice ale acreditarii, conform cadrului normativ in vigoare", informeaza Guvernul.

Revizuirea prevederilor legale in acest domeniu se fundamenteaza pe solicitarea Consiliului National al Rectorilor si pe nevoia eficientizarii, imbunatatirii si transparentizarii sistemului educational din Romania, potrivit Executivului.

Fostul ministru al Educatiei, Mircea Dumitru, a aprobat, prin ordin, in decembrie 2016, noi standarde pentru autorizarea, acreditarea si evaluarea periodica a scolilor doctorale, pe domenii, unul dintre indicatorii de performanta avuti in vedere fiind calitatea tezelor de doctorat sustinute in ultimii cinci ani. Un accent deosebit va fi pus pe existenta procedurilor de prevenire a fraudei academice, in special a plagiatului, si de rezolvare a situatiilor de incalcare a eticii universitare.