Dana Demetrian, vicepresedinte executiv al BCR pe zona de retail si private banking, a anuntat intr-o emisiune Profesionistii in Banking cate credite a mai acordat cea mai mare banca din sistem dupa adoptarea legii darii in plata si a vorbit despre strategia de retail a BCR.

"In numere, daca vorbim dupa darea la plata, cel putin la nivelul BCR s-au dat 300 de credite (in doua luni si jumatate, din 13 mai - pana in august), in conditiile in care inainte se dadeau peste 1.000 de credite pe luna, deci vorbim de un impact major", a declarat Demetrian.

Impactul este cu atat mai puternic cu cat BCR este una dintre bancile care a investit resurse importante in promovarea creditului imobiliar clasic, astfel incat Prima Casa sa devina un produs de nisa. "Am introdus in 2012 creditele in lei, am redus costurile pentru clienti anul trecut, am introdus dobanda fixa, am redus avansul treptat, pentru ca inainte de Prima Casa vorbeam de un avans de 35%, l-am redus la 25% si ulterior la 15%, avand in vedere o baza stabila si predictibila, pe care nu am mai avut-o insa dupa 13 mai 2016 (data la care darea in plata a intrat in vigoare - n.r.)", a adugat Demetrian.

Ea recunoaste ca BCR ajunsese cu produsul imobiliar foarte aproape de Prima Casa, din punct de vedere al costurilor, dar cu o flexibilitate foarte mare in procesul de aprobare.

Inainte de darea in plata, discutam deschis ca programul Prima Casa sa devina de nisa, iar programul principal sa fie creditul standard.

BCR a redus recent avansul cerut clientilor la creditele imobiliare, de la 35% (la cat ajunsese dupa darea in plata) la 25%, insa reducerea se aplica doar clientilor din orasele mari, unde exista lichiditate suficienta in piata imobiliara.

"Faptul ca am modificat acest avans nu inseamna ca cineva a dat un pas inapoi sau s-a schimbat modul in care a fost perceputa legea darii in plata, datorita cifrelor pe care le avem. Nu este cazul acesta. Faptul ca noi incercam sa gasim solutii intr-o piata volatila, dupa ce construisem pas cu pas o piata stabila, nu va rezolva problema pe termen mediu si lung", subliniaza vicepresedintele BCR, care adauga ca banca nu va gasi cu actuala legislatie solutii pentru toti clientii.

La ce crestere se asteapta BCR pe creditul de consum

Creditul de consum a cunoscut incepand cu 2014 o revigorare, alimentata atat de ciclul natural al economiei, cat si pe increderea sporita a consumatorilor. Revenirea apetitului pentru consum s-a observat cel mai pronuntat pe creditarea in lei, soldul imprumuturilor acordate populatiei ajungand in iunie la 33,2 miliarde lei, in crestere cu aproape 9% fata de iulie 2015.

Prin strategia de retail, BCR a pariat pe creditul de consum, rezultatele fiind cuantificate in cresteri ale volumelor de 2 cifre. "Strategia noastra de consum va urma cresterea ei naturala si vom vorbi de 2 digiti in crestere, asa cum am inregistrat si pana la mijlocul anului", afirma Demetrian.

De altfel, vicepresedintele BCR subliniaza ca evolutia tehnologica si creditul de consum merg mana in mana si sunt doi driveri importanti in evolutia segmentului de retail. "Daca exista consum, exista tranzactionare, exista educatie financiara si, intr-un final, exista un beneficiu pentru toti", adauga Demetrian, care atrage atentia in acelasi timp ca in Romania vorbim de un grad de bancarizare scazut fata de alte tari din jur.

"Avem populatia tanara, care intra incet incet in relatie cu o banca, iar primul element la care aplica este creditul de consum. De aceea, daca ne dorim o crestere a gradului de bancarizare, o utilizare a contului curent si a cardului de credit sau de debit, inseamna ca ne dorim consum. Consumul va creste atata timp cat populatia va intelege corect aceste produse si economia va sustine o crestere sanatoasa", a mai spus Demetrian.

Despre scenariul de a ne intoarce la situatia de pana in 2008 si la riscurile generate de acordarea creditului doar cu buletinul, oficialul BCR sustine categoric ca lucrurile sunt total diferite acum in ceea ce priveste modul de acordare a creditelor de consum, sunt alte reguli de acordare, bancile au acces la date statistice si isi cunosc mult mai bine clientii, in timp ce in anii 2000 nu se stia foarte mult despre profilul clientului.

"Vorbim despre constructia comportamentului de client, Biroul de Credit a intervenit in 2004 si a fost extraordinar de buna aparitia acestei baze de date, mai intai cu date negative si apoi cu date pozitive. Acum, faptul ca avem acces la baza statistica a ANAF ofera sansa de a avea un proces rapid si corect, eliminand multe dintre riscurile dinainte. Din acest motiv, procesul de accelerare a creditelor de consum este argumentat de acesti pasi pe care i-am facut: acces la informatii, date corecte si comportament de client cunoscut", a explicat pentru wall-street.ro Dana Demetrian.

Totodata, darea in plata si cresterea avansurilor cerute de banci pentru creditele imobiliare ar putea sa alimenteze si mai mult cererea pentru imprumuturile de nevoi personale, unii clienti fara avans putand sa apeleze la un credit de consum pentru a face rost de avans la creditul imobiliar. Deocamdata, insa, aceasta corelatie nu poate fi stabilita cu certitudine, mai ales ca este si o perioada de vara, in care in general se inregistreaza cresteri pe creditele de consum.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri