Vanzarea de asigurari prin intermediul sucursalelor bancare - bancassurance - reprezinta o practica tot mai utilizata in Romania. Astfel, la momentul acordarii unor credite de valoare mai mare, de exemplu pentru achizitia unei locuinte sau nu numai, bancile solicita clientilor sa incheie si o asigurare de viata pentru diferite riscuri ce privesc debitorul, de la o terta companie de asigurari. In consecinta, aceasta practica a generat o relatie de interdependenta, in ultimii ani, intre evolutia creditarii si cea din piata de asigurari de viata.

Sectorul bancar a ajuns astfel al doilea canal ca importanta in distributia asigurarilor de viata in Romania, o parte dintre companiile de profil renuntand chiar la agentii clasici in favoarea bancassurance, pentru imbunatatirea situatiei financiare. Bancile isi maximizeaza veniturile prin comisioane, iar asiguratorii realizeaza accesul la baza mare de clienti acestora.

De ce apeleaza asiguratorii asa mult la bancassurance? In principiu, incheierea unei asigurari de viata presupune asumarea unei relatii pe termen lung cu asiguratorul si denota o atitudine precauta si anticiparea unor riscuri. Dar, "cand vorbim despre achizitionarea unor produse financiare pe termen lung, in Romania ne lovim de bariere culturale", apreciaza Marius Popescu, director general in cadrul NN Asigurari de Viata.

In opinia sa, "capacitatea redusa a romanilor de a avea o orientare financiara pe termen lung este o trasatura culturala semnificativa care influenteaza achizitia de asigurari de viata. Un alt factor care influenteaza apetitul pentru produse financiare pe termen lung este gradul de dependenta fata de cei din jur si perceptia ca se pot baza pe ajutorul acestora la nevoie".

El arata, de asemenea, ca nivelul de educatie financiara ar avea un impact semnificativ asupra planificarii financiare pe termen lung a romanilor. "Educatia financiara este necesara indiferent de varsta, mai ales in contextul peisajului economic tot mai complex de astazi, avand un rol esential in sprijinirea romanilor sa-si asigure un viitor financiar mai bun pentru ei si pentru cei dragi. In ultimii ani, insa, romanii au inceput sa fie mai atenti la planurile lor financiare de viitor, sprijiniti de initiative de informare si educare din piata menite sa dezvolte cultura pentru economisire pe termen lung in Romania", mai spune Marius Popescu.

Piata de asigurari de viata, dependenta de creditare

"Un context economic favorabil precum cel actual, caracterizat de o crestere economica de 4%, de scaderea preturilor de alimente, de cresterea salariilor si de reducere a nivelului dobanzilor impulsioneaza atat apetitul pentru consum, cat si creditarea pentru populatie. Acest lucru s-a reflectat si in evolutia pietei de asigurari de viata, care a crescut anul trecut cu 11%, iar in primul trimestru a inregistrat un avans de 6%", spune seful NN Asigurari de Viata.

Astfel, relatia de interdependenta dintre creditare si piata de asigurari de viata poate fi descompusa in mai multe etape interconectate.

"In primul rand, pornim de la consumul populatiei, care reprezinta principalul motor de crestere economica in Romania. In al doilea rand, consumul este sustinut si intretinut prin creditele de consum acordate populatiei. Cresterea accelerata a imprumuturilor de consum este sustinuta, pe de o parte, de dobanzile favorabile, care au atins minimul istoric, dar si de revenirea increderii populatiei in evolutia economiei", arata Marius Popescu.

La finalul anului trecut, aproximativ 35% din volumul primelor brute subscrise pe segmentul asigurarilor de viata din Romania a fost intermediat de banci. In acest context, este firesc sa creasca volumul asigurarilor de viata atasate creditelor, bancassurance devenind un canal de distributie din ce in ce mai important pentru asiguratori.

"Parteneriatele de tip bancassurance au la baza nevoia de protectie financiara in cazul diminuarii sau a disparitiei veniturilor debitorilor bancii, ceea ce a dus, implicit, la aparitia de produse de asigurare de viata care ofera siguranta financiara in situatii specifice cum sunt semnarea unui contract de credit sau acordarea de credite firmelor mici si mijlocii. Prin urmare, se poate spune ca evolutia cererii pentru asigurari de viata, atat de grup, cat si individuale, este corelata direct cu nivelul de creditare", sustine seful NN Asigurari de Viata.

In graficul de mai sus este evidenta relatia de interdependenta intre ritmul creditarii si evolutia pietei de asigurari de viata din Romania. Scaderea apetitului populatiei pentru creditele de consum (sau mai degraba contractia creditarii in urma crizei financiare) a dus si la o scadere a volumului de prime brute subscrise in piata de asigurari de viata. Ritmul subscrierilor s-a mentinut insa constant in ultimii ani, datorita avansul inregistrat pe segmentul creditelor de locuinta (in special, Prima Casa), care au depasit pentru prima data, ca stoc acordat, dimensiunea creditelor de consum (date disponibile pe site-ul BNR).

Societatile de asigurari de viata au sibscrie in primele sae luni din acest an prime brute in valoare totala de 438 milioane de lei, in crestere cu 6,6% comparativ cu aceeasi perioada de anul trecut, potrivit datelor ASF. Astfel, la o contributie de aproximativ 35% la volumul total de prime brute subscrise a canalului bancassurance, rezulta ca sectorul bancare a intermediat asigurari de viata (in special atasate produselor bancare) in valoare de 153 milioane de lei.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri