Momentul vulnerabil al pietei de leasing din Romania a fost anul 2009, atunci cand societatile de leasing au fost puternic afectate de criza financiara si noile contracte de leasing au scazut la 1,3 miliarde de euro, de la aproape 5 miliarde de euro in 2007. Putem afirma astfel ca un sector de leasing financiar sustenabil poate oferi Romania o crestere economica mai rapida, in contextul in care societatile de leasing aleg, de regula, sa "parieze" pe sectoarele care genereaza avans economic, cum ar fi agricultura (sector cu una dintre cele mai mari rate de multiplicare in economie) si sectorul serviciilor (unde bancile au o penetrare destul de redusa), continuand, in acelasi timp, sa isi mentina expuneri pe sectoare ca industrie si constructii.

Potrivit studiului Deloitte mentionat mai sus, in perioada 2007-2012, leasing-ul financiar a avut o contributie consolidata de 9,5 miliarde de euro la valoarea totala adaugata creata in economie, reprezentand 1,2% din PIB-ul intregii perioade. IMM-urile sunt principala categorie de clienti care au accesat finantare prin leasing financiar, in perioada analizata. Leasing-ul pentru companii a reprezentat 88% din valoarea totala a pietei, in timp ce retail-ul 12%, iar sectorul public 0%.

"Societatile de leasing trebuie sa se concentreze pe evidentierea principalelor aspecte care le diferentiaza fata de formulele clasice de creditare, cu accent pus pe conservarea AND-ului leasingului, ca solutie de finantare cu multiple beneficii fiscale si de adresabilitate", apreciaza Felix Daniliuc. De exemplu, leasing-ul de echipamente pentru agricultura are perspective pozitive de crestere in urmatoare perioada, agricultura din Romania fiind inca sub-dezvoltata si va continua sa beneficieze de fonduri europene nerambursabile. De altfel, cota de finantari pentru agricultura a crescut la 23,2% in 2013 de la 5% in 2008, ceea ce reflecta concentrarea societatilor de leasing pe acest sector al economiei, neglijat de bancile comerciale.

Finantari de 1 MLD. euro in primele sase luni din 2016

In prima jumatate a anului curent, companiile de leasing financiar au acordat finantari noi in valoare de aproximativ un miliard de euro, in crestere cu 25% fata de aceeasi perioada din 2015. La nivel de volume nou finantate, toate categoriile de vehicule au inregistrat cresteri substantiale in special leasingul de vehicule comerciale usoare care au avansat cu 62%.

Citeste si:

    De asemenea, vehiculele comerciale grele au inregistrat o dinamica de crestere ridicata pentru aceasta categorie, avansand cu 22 % an/an in primul semestru al anului, pe fondul consolidarii ritmului de crestere economica si revenirii pe crestere a sectorului transporturilor. Finantarile de autovehicule si-au mentinut ritmul accelerat de crestere in prima jumatate a anului, fiind impulsionate de scaderea ratei la TVA dar si de ameliorarea semnificativa a pietei muncii, atat in ceea ce priveste numarul de locuri de munca nou create, cat si al evolutiei pozitive a salariilor.

    De remarcat ca estimarile privind volumul finantarilor de echipamente au crescut cu 25% fata de primul semestru al anului precedent, ilustrand tendinta corecta de asimilare a leasingului ca principal instrument de finantare a investitiilor din industrie. Principalele domenii ce au inregistrat cresteri din punct de vedere al echipamentelor finantate: prelucrarea metalelor, industria mobilei, segmentul de imprimare si ambalare, al echipamentelor electrice si motostivuitoarelor.

    Segmentele principale precum agricultura si constructiile au inregistrat cresteri ale volumului finantat in jur de 10%, sub cresterea medie a pietei si sub potential. Finantarea celorlalte sectoare ale economiei pastreaza o pondere relativ constanta. Sectorul imobiliar stagneaza la acelasi nivel redus ca si in semestrul I din 2015, cu o pondere de doar 2% din total finantari.

    "Ne bucura sa constatam evolutia pozitiva a industriei de leasing. Ne mentinem in continuare estimarile de crestere a pietei de leasing cu 15%-20% pe termen mediu, tinand cont ca suntem sub potential, valoarea activelor nou finantate la finalul anului trecut reprezentand doar 1% din PIB. Insa pentru a avea o crestere sustenabila este nevoie de sprijinul autoritatilor in special pentru rezolvarea unor probleme administrative cu care se confrunta industria de leasing", declara presedintele ALB, Bogdan Speteanu.

    In opinia sa, cauzele principale care infraneaza cresterea sub potentialul real al pietei leasingului financiar le reprezinta pe de-o parte impredictibilitatea legislativa care determina amanarea unor decizii de investitii din partea companiilor, dar si dificultatile de ordin operational si administrativ cu care se confrunta companiile de leasing in special in ceea ce priveste procesul de inmatriculare al vehiculelor. "Din pacate administratia publica nu reuseste sa tina pasul cu sectorul privat si avansul tehnologic actual, astfel ca informatizarea administratiei publice ramane in continuare in mare masura doar un deziderat", spunea Bogdan Speteanu.

    Seful ALB arata ca "termenele de inmatriculare in Bucuresti, unde se produce un sfert din valoarea adaugata totala din economia romaneasca si practic majoritatea covarsitoare a inmatricularilor de catre firmele de leasing, au depasit in ultimele luni 2 saptamani de la depunerea documentatiei complete la ghiseele serviciului public comunitar, situandu-se mult peste media europeana de cateva ore, dar si in comparatie cu termenele de solutionare pentru ceilalti contribuabili din Romania. Firmele de leasing asigura serviciul de inmatriculare pentru clientii lor, in cea mai mare parte companii private pentru care fiecare zi de intarziere presupune costuri suplimentare semnificative precum si un impact negativ asupra productivitatii".

    In continuare, Bogdan Speteanu sublinia ca "industria de leasing din Romania intreprinde demersuri constructive in vederea automatizarii si simplificarii procesului de inmatriculare, insa deocamdata ne confruntam cu reticienta autoritatilor de resort in a intreprinde masuri concrete si rapide pentru ajustarea legislatiei si procedurilor de lucru in vederea fluidizarii si debirocratizarii intregului proces de inmatriculare conform standardelor europene in materie".

    Durata de finantare cel mai des intalnita este de 4-5 ani (35%), urmata de 3-4 ani (21%), 2-3 ani (17%), 5-7 ani (15%), 1-2 ani (6%), 1 an (5%) si 7-15 ani (1%). Perioade mai lungi de timp, ca cele de 7-15 ani sunt caracteristicice finantarii sectorului imobiliar. Cea mai mare cota de piata este inregistrata de firmele de leasing financiar subsidiare bancilor, cu 81% din total, urmate de cele captive producatorilor cu 14% si de companiile de leasing financiar independente, cu 5%. ALB reprezinta circa 90% din piata de leasing financiar din Romania.