Sectorul de leasing financiar reprezinta cel mai dinamic finantator al companiilor romanesti, in sustinerea deciziilor de modernizare si eficientizare a capacitatilor de productie si ca urmare, in finantarea economiei reale a Romaniei - caracterizata de un sistem bancar rigid si in stagnare si de o piata financiara mai putin sofisticata. Tocmai de aceea, piata de leasing, in calitate de furnizor de lichiditate pentru sectorul privat, devine, in acelasi timp, si un barometru pentru evolutia pe termen scurt a economiei romanesti.
"In mod evident performanta industriei de leasing este direct influentata de performanta economiei. Putem afirma chiar faptul ca piata de leasing exprima foarte clar realitatea economica, deoarece suma activelor finantate prin leasing se regaseste in totalitate in economie", spune Felix Daniliuc, CEO, Raiffeisen Leasing.
Mai mult, pariul pe motorul cresterii economice, intreprinderile mici si mijlocii (IMM), acelasi care intampina cele mai multe constrangeri la finantarea bancara, este de multi ani, in special dupa criza financiara din 2008, asul din maneca pentru societatile de leasing financiar. Un segment IMM activ reprezinta cel mai important ingredient pentru o tara cu ambitii de crestere economica pe termen lung. Si in Romania, IMM-urile reprezinta un segment in dezvoltare, chiar daca nu in ritmul inregistrat in Europa. Cu toate acestea, in prezent, firmele mici si mijlocii angajeaza mai bine de jumatate din totalul angajatilor din Romania.
Citeste si:
Piata de leasing, sursa de lichiditate pentru IMM-uri
Leasing-ul, instrument de finantare pe baza de active, a reprezentat astfel in mod continuu o solutie convenabila pentru companiile care nu indeplinesc criteriile de eligibilitate ale bancilor pentru creditare, de unde si importanta industriei de leasing financiar pentru finantarea IMM-urilor. Astfel, piata de leasing a fost un furnizor constant de lichiditate pentru sectorul privat in ultimii ani, in special IMM-uri, a carui finantare a fost limitata pe perioada crizei financiare.
"Pentru a evidentia acest aspect atat din punct de vedere statistic, sustinut de cifre, cat si din punct de vedere calitativ, in anul 2014 am solicitat la nivel ALB (Asociatia Societatilor Financiare - n.r.) realizarea unui studiu impreuna cu Deloitte Romania, care a reprezentat un prim demers de acest gen in piata, avand ca scop principal identificarea beneficiilor pe care industria de leasing le aduce in sustinerea cresterii economiei romanesti. Studiul a inclus, de asemenea, o analiza complexa a modului in care principalii actori din economie ar putea influenta sau ar putea fi impactati de evolutia industriei de leasing in Romania", mai spune Felix Daniliuc.
Citeste si:
In opinia sa, studiul a relevat multe aspecte importante in acest sens. "Inainte de criza financiara, leasingul financiar in Romania a atins o masa critica in termeni de PIB in comparatie cu alte tari din UE, astfel ca piata totala de leasing s-a situat la 4.8% din PIB, mai mare decat in Polonia sau Franta. Cu toate acestea, dupa criza economica, piata de leasing a scazut la 1.5% din PIB in 2013, fiind una dintre cele mai scazute penetrari in PIB dintre tarile din regiune, ceea ce denota ca exista suficient spatiu pentru crestere si dezvoltare in continuare, intr-un context in care economia romaneasca intra pe un trend accentuat de cerstere", arata seful Raiffeisen Leasing.
"Romania este una dintre cele mai mari tari din Europa Centrala si de Est si are potentialul de a recupera decalajul fata de alte tari europene prin fereastra de oportunitate deschisa de nevoia de investitii existenta la nivelul economiei IMM-urilor - piesa centrala a agendei de crestere economica - acestea meritand o atentie deosebita, deoarece au cel mai bun potential de a sustine cresterea pe termen lung iar rolul jucat de industria de leaasing in sprijinirea lor poate deveni unul foarte important", apreciaza Felix Daniliuc.
Citeste si:
Piata de leasing, barometru pentru economie
Graficul de mai jos arata clar ca evolutia industriei de leasing urmeaza directiile generale ale economiei, inclusiv socurile inregistrate. Astfel, criza financiara a afectat piata de leasing din Romania, in tara noastra suferind cea mai abrupta contractie din Europa. Drept urmare, asa cum am evidentiat mai sus, rata de penetrare in Produsul Intern Brut (PIB) a leasingului financiar a scazut de la 4,8% in 2008 la numai 1,5% in 2013.
Desi economia Romaniei a inregistrat o crestere semnificativa in 2008 - 7,3% - , valoarea contractelor noi de leasing financiar a scazut cu 3%, inregistrand prima contractie, ceea ce anunta in mod indirect viitoarea depreciere a PIB. De ce este piata de leasing un barometru pentru economie? Deoarece evolutia pietei de leasing este corelata in cea mai mare masura cu apetitul pentru investitii decat cu apetitul pentru consum. In consecinta, avansul finantarilor de leasing pentru echipamente si vehicule este corelata cu evolutia PIB pe anul urmator, deoarece o crestere a finantarii prin leasing prognozeaza o evolutie pozitivia a economiei si invers.
Citeste si:
Momentul vulnerabil al pietei de leasing din Romania a fost anul 2009, atunci cand societatile de leasing au fost puternic afectate de criza financiara si noile contracte de leasing au scazut la 1,3 miliarde de euro, de la aproape 5 miliarde de euro in 2007. Putem afirma astfel ca un sector de leasing financiar sustenabil poate oferi Romania o crestere economica mai rapida, in contextul in care societatile de leasing aleg, de regula, sa "parieze" pe sectoarele care genereaza avans economic, cum ar fi agricultura (sector cu una dintre cele mai mari rate de multiplicare in economie) si sectorul serviciilor (unde bancile au o penetrare destul de redusa), continuand, in acelasi timp, sa isi mentina expuneri pe sectoare ca industrie si constructii.
Potrivit studiului Deloitte mentionat mai sus, in perioada 2007-2012, leasing-ul financiar a avut o contributie consolidata de 9,5 miliarde de euro la valoarea totala adaugata creata in economie, reprezentand 1,2% din PIB-ul intregii perioade. IMM-urile sunt principala categorie de clienti care au accesat finantare prin leasing financiar, in perioada analizata. Leasing-ul pentru companii a reprezentat 88% din valoarea totala a pietei, in timp ce retail-ul 12%, iar sectorul public 0%.
Citeste si:
"Societatile de leasing trebuie sa se concentreze pe evidentierea principalelor aspecte care le diferentiaza fata de formulele clasice de creditare, cu accent pus pe conservarea AND-ului leasingului, ca solutie de finantare cu multiple beneficii fiscale si de adresabilitate", apreciaza Felix Daniliuc. De exemplu, leasing-ul de echipamente pentru agricultura are perspective pozitive de crestere in urmatoare perioada, agricultura din Romania fiind inca sub-dezvoltata si va continua sa beneficieze de fonduri europene nerambursabile. De altfel, cota de finantari pentru agricultura a crescut la 23,2% in 2013 de la 5% in 2008, ceea ce reflecta concentrarea societatilor de leasing pe acest sector al economiei, neglijat de bancile comerciale.
Finantari de 1 MLD. euro in primele sase luni din 2016
In prima jumatate a anului curent, companiile de leasing financiar au acordat finantari noi in valoare de aproximativ un miliard de euro, in crestere cu 25% fata de aceeasi perioada din 2015. La nivel de volume nou finantate, toate categoriile de vehicule au inregistrat cresteri substantiale in special leasingul de vehicule comerciale usoare care au avansat cu 62%.
Citeste si:
De asemenea, vehiculele comerciale grele au inregistrat o dinamica de crestere ridicata pentru aceasta categorie, avansand cu 22 % an/an in primul semestru al anului, pe fondul consolidarii ritmului de crestere economica si revenirii pe crestere a sectorului transporturilor. Finantarile de autovehicule si-au mentinut ritmul accelerat de crestere in prima jumatate a anului, fiind impulsionate de scaderea ratei la TVA dar si de ameliorarea semnificativa a pietei muncii, atat in ceea ce priveste numarul de locuri de munca nou create, cat si al evolutiei pozitive a salariilor.
De remarcat ca estimarile privind volumul finantarilor de echipamente au crescut cu 25% fata de primul semestru al anului precedent, ilustrand tendinta corecta de asimilare a leasingului ca principal instrument de finantare a investitiilor din industrie. Principalele domenii ce au inregistrat cresteri din punct de vedere al echipamentelor finantate: prelucrarea metalelor, industria mobilei, segmentul de imprimare si ambalare, al echipamentelor electrice si motostivuitoarelor.
Segmentele principale precum agricultura si constructiile au inregistrat cresteri ale volumului finantat in jur de 10%, sub cresterea medie a pietei si sub potential. Finantarea celorlalte sectoare ale economiei pastreaza o pondere relativ constanta. Sectorul imobiliar stagneaza la acelasi nivel redus ca si in semestrul I din 2015, cu o pondere de doar 2% din total finantari.
"Ne bucura sa constatam evolutia pozitiva a industriei de leasing. Ne mentinem in continuare estimarile de crestere a pietei de leasing cu 15%-20% pe termen mediu, tinand cont ca suntem sub potential, valoarea activelor nou finantate la finalul anului trecut reprezentand doar 1% din PIB. Insa pentru a avea o crestere sustenabila este nevoie de sprijinul autoritatilor in special pentru rezolvarea unor probleme administrative cu care se confrunta industria de leasing", declara presedintele ALB, Bogdan Speteanu.
In opinia sa, cauzele principale care infraneaza cresterea sub potentialul real al pietei leasingului financiar le reprezinta pe de-o parte impredictibilitatea legislativa care determina amanarea unor decizii de investitii din partea companiilor, dar si dificultatile de ordin operational si administrativ cu care se confrunta companiile de leasing in special in ceea ce priveste procesul de inmatriculare al vehiculelor. "Din pacate administratia publica nu reuseste sa tina pasul cu sectorul privat si avansul tehnologic actual, astfel ca informatizarea administratiei publice ramane in continuare in mare masura doar un deziderat", spunea Bogdan Speteanu.
Seful ALB arata ca "termenele de inmatriculare in Bucuresti, unde se produce un sfert din valoarea adaugata totala din economia romaneasca si practic majoritatea covarsitoare a inmatricularilor de catre firmele de leasing, au depasit in ultimele luni 2 saptamani de la depunerea documentatiei complete la ghiseele serviciului public comunitar, situandu-se mult peste media europeana de cateva ore, dar si in comparatie cu termenele de solutionare pentru ceilalti contribuabili din Romania. Firmele de leasing asigura serviciul de inmatriculare pentru clientii lor, in cea mai mare parte companii private pentru care fiecare zi de intarziere presupune costuri suplimentare semnificative precum si un impact negativ asupra productivitatii".
In continuare, Bogdan Speteanu sublinia ca "industria de leasing din Romania intreprinde demersuri constructive in vederea automatizarii si simplificarii procesului de inmatriculare, insa deocamdata ne confruntam cu reticienta autoritatilor de resort in a intreprinde masuri concrete si rapide pentru ajustarea legislatiei si procedurilor de lucru in vederea fluidizarii si debirocratizarii intregului proces de inmatriculare conform standardelor europene in materie".
Durata de finantare cel mai des intalnita este de 4-5 ani (35%), urmata de 3-4 ani (21%), 2-3 ani (17%), 5-7 ani (15%), 1-2 ani (6%), 1 an (5%) si 7-15 ani (1%). Perioade mai lungi de timp, ca cele de 7-15 ani sunt caracteristicice finantarii sectorului imobiliar. Cea mai mare cota de piata este inregistrata de firmele de leasing financiar subsidiare bancilor, cu 81% din total, urmate de cele captive producatorilor cu 14% si de companiile de leasing financiar independente, cu 5%. ALB reprezinta circa 90% din piata de leasing financiar din Romania.
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: