Transportatorii trebuie sa fie atenti la cateva elemente esentiale pentru a fi competitivi pe o piata dificila precum cea din Romania, cu dezechilibre majore. Daca tot exista cheltuieli pe care nu le pot preveni, precum dublarea tarifelor RCA, ar trebui sa monitorizeze atent reducerea cheltuielilor pentru combustibil si pentru intretinerea flotei, prin prevenirea uzurii camioanelor.

Iata cateva practici de care trebuie neaparat sa tina cont operatorii de transport pentru a-si reduce costurile:

  • cursuri de condus: toti soferii ar trebui sa urmeze cursuri de condus economic pentru a reduce consumul de combustibil si in acelasi timp si emisiile de CO2. Aceasta formare profesionala include, de obicei, deplasarea progresiva, optimizarea turatiei motorului, reducerea mersului in gol, franarea si acceleratia mai lina si o conducere anticipativa. Unii transportatori raporteaza castiguri din economia de combustibil de pana la 20%.
  • lubrifianti sintetici cu vascozitate scazuta: uleiurile sintetice de motor si transmisie pot imbunatati economia de combustibil cu 3%. O economie de 500 de litri de combustibil inseamna o reducere de pana la cinci tone de emisii de CO2 anual.

In plus, acest tip de lubrifianti pot rezista la conditii extreme si pot oferi economii suplimentare prin reducerea uzurii motorului si totodata a costurilor de intretinere a camioanelor.

  • mers in gol: un camion care merge in gol arde 3 - 4 litri pe ora. Ar trebui ca toate camioanele sa aiba surse electrice pentru pauzele pe care le fac soferii si au nevoie de curent. O ora de mers in gol zilnic intr-un an aduce o uzura motorului echivalenta cu 40.000 de km parcursi.
  • reducerea vitezei pe autostrada: reducerea vitezei camioanelor pe autostrazi poate duce la economii semnificative de combustibil. Soferii ar trebui sa foloseasca limitatoarele de viteza si sa aiba cursuri speciale. O viteza mai mica pe autostrada reduce uzura motorului si a franelor, ceea ce inseamna reducerea costurile si a frecventei de mers la service si pastrarea camioanelor mai mult timp pe sosele.
  • transport intermodal: pe distante lungi, folosind transportul intermodal, se reduce consumul de combustibil si emisiile de dioxid de carbon cu peste 50%, in comparatie cu folosirea unui singur camion. In acest fel sunt optimizati timpii morti si sunt reduse costurile de inventar.
  • imbunatatirea logisticii transportului de marfa: logistica adecvata poate reduce numarul de kilometrii parcursi de camioane goale.
  • un traseu eficient: inainte de a pleca din parc, soferul ar trebui sa aleaga traseul cel mai eficient. Nu neaparat cel mai scurt drum este si cel mai bun, poate avea multe zone de urcat si astfel consumul va creste foarte mult.
  • sisteme GPS: firmele ar trebui sa aiba sisteme GPS pentru a urmari flota de masini. Nu toti soferii constientizeaza cat este de important pentru companie sa nu fortezi masina.
  • folosirea unor aplicatii pentru timpii de conducere: pauzele sunt foarte importante pentru soferi. Daca acestia nu sunt obositi vor lua decizii bune in trafic. Exista o aplicatie pentru telefoane IOS si Android, lansata de Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), care odata instalata functioneaza si offline/fara Internet si informeaza soferii profesionisti de transport marfa si persoane referitor la perioadele de conducere, de repaus si la pauzele care trebuie respectate. Aplicatia Driving Times are la baza Regulamentul european Nr. 561 din 2006 si poate fi cumparata din Apple Store sau Play Store pentru 9,99 euro, respectiv 44 lei.
  • parteneriat cu o companie de consultanta: companiile care emit carduri de carburant ofera asistenta transportatorilor pentru a economisi timp si bani. Soferii care au un astfel de card nu au contact cu vanzatorii statiei, alimenteaza si poate pleca. Administratorul poate urmari prin Internet unde si cat a alimentat vehiculul aflat in cursa.

“Intreaga noastra activitate se concentreaza pe economisirea de timp si bani pentru transportatori, astfel incat ei sa aiba calatorii lipsite de griji prin Europa. In conditiile in care este dificil si nesigur pentru soferi sa aiba asupra lor numerar pe curse lungi, le oferim companiilor o gama larga de servicii in reteaua noastra extinsa. Carduri de combustibil, aparate de bord pentru taxele de drum acolo unde au fost implementate sisteme prin satelit, recuperarea de TVA si accize pentru a castiga lichiditati in plus, asistenta personalizata pentru mentenanta si un numar mare de servicii on-line, cum ar fi planificatorul de rute, pentru a gasi cele mai bune optiuni de alimentare de-a lungul rutei alese, iar toate acestea fac viata unei companii de transport mult mai usoara”, spune Robert Vass, country manager DKV Euro Service Romania si Ungaria.

Operatorii de transport din Romania pot alege intre cardurile de carburant: DKV, UTA, MOL, AS24, Euroshell card, VIA CARD, CAPLIS, ARIS, OMV, Lukoil.

  • dezvoltarea unui program de resapare a anvelopelor: prin resaparea carcaselor existente pentru anvelopele radiale se pot adauga cateva zeci de km, la aproximativ 35 de procente din costul unui pneu nou.
  • verificarea presiunii inainte de fiecare cursa: in functie de gradul de incarcare a camioanelor, presiunea in anvelope trebuie modificata pentru a nu uza pneurile sau a creste consumul de combustibil. Soferii ar trebui sa aiba un aparat portabil pentru verificarea presiunii.
  • verificarea echilibrarii anvelopelor periodic (ex: 10.000 km): daca anvelopele sunt echilibrate corespunzator se elimina uzura lor si vibratiile.
  • adaugarea de elemente aerodinamice camioanelor: fiecare reducere de 10% in rezistenta aerului scade cu 5% consumul de combustibil.
  • atentie la gradul de incarcare: camioanele nu trebuie incarcate mai mult decat specificatiile de fabrica

Cum ar trebui sa procedeze un sofer de camion

  • dupa ce porneste motorul, un sofer ar trebui sa astepte pana se incalzeste motorul, circa 10 minute. Incalzirea motorului mai mult de 10 minute, cu exceptia cazului in care temperaturile sunt sub zero grade, inseamna risipa de combustibil.
  • soferul ar trebui sa verifice si nivelul lichidelor inainte de a pleca la drum
  • la pornirea in cursa, soferul trebuie sa conduca la turatii care reduc consumul de combustibil

Piata de transporturi de marfuri din Romania

Cele mai mari valori de trafic rutier local de marfuri au fost inregistrate anul acesta in centrul tarii, de 4,4 milioane tone si in sud-estul tarii de 3,3 milioane tone. Cele mai mari cantitati de marfuri au provenit din Germania (20,5%), Italia (15,3%) si Ungaria (7,6%).

Exporturile (FOB) de marfuri in primul semestru din 2016 au crescut cu 4,2% fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la 28,18 miliarde euro, in timp ce importurile au urcat cu 7,7%, la 32,65 miliarde euro, potrivit Institutului National de Statistica (INS).

Pentru intregul an 2016, Comisia Nationala de Prognoza (CNP) anticipeaza un avans al exporturilor cu 5,5% fata de anul trecut, pana la 57,6 miliarde euro si de 7,8% al importurilor, pana la 67,85 miliarde euro. In 2015, Romania a exportat bunuri in valoare de 54,6 miliarde de euro s a importat marfuri de 63 miliarde euro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri