Sebastian Zmigielski este agency partner CEE la Facebook si, asa cum sta bine unui manager al companiei americane, este plin de energie, zambitor si, mai ales, plin de informatii relevante. Wall-Street PRO a realizat un interviu, in exclusivitate, cu el.

Se spune ca online-ul este Mecca antreprenorilor – poti construi intr-un timp record un business, il poti promova si castiga de pe urma lui miliarde, in mai putin de 12 luni. Se intampla.

Una dintre deciziile cheie pe care trebuie insa sa le ia un antreprenor este pe ce canale de advertising este cel mai bine sa investesti. “As merge, in mod clar, pe Facebook, Google si display. Sa spunem ca nu as merge pe televiziune. Rata de penetrare a Internetului in Romania este inca redusa, asa ca nu merita sa investesti foarte mult in reclame TV, ca o pondere foarte mare dintre romani sa nu intre sa cumpere. Investind in Internet, te asiguri ca toti acei oameni atinsi au si posibilitatea de a comanda de la tine”, spune Sebastian.

Pe plan mondial, statisticile arata ca, in medie, internautii petrec 50-55 de minute pe Facebook, si, cel mai probabil, Romania se incadreaza in acest interval. In aceste minute, ei pot fi atinsi de zeci de reclame si chiar sa achizitioneze.

“Nu stiu niciun fel de business care sa nu se preteze pentru Facebook. In Romania sunt
8,5 milioane de utilizatori de Facebook si pe plan global sunt 1,7 miliarde – orice nisa ai avea, gasesti target pe retea. Este o varietate fantastica”, mai spune polonezul.

Totodata, Sebastian ofera cateva date privind cei 8,5 milioane de romani care acceseaza Facebook. Astfel, 6,3 milioane dintre acestia revin, zilnic, pe Facebook, in timp ce 7,3 milioane acceseaza Facebook, lunar, de pe terminale mobile.

Instrumente mai putin cunoscute, pentru industria eCommerce

Unul dintre instrumentele mai putin cunoscut (inca), care ar putea fi folosit de magazinele online, este “dynamic product ads”. Produsul de advertising este mai complex, insa beneficiile implica o crestere substantiala a ratei de click si a conversiei, fata de reclamele traditionale.

Practic, business-urile online incarca intreg catalogul de produse din magazin si pixel targeteaza si retargeteaza automat oamenii, dinamic, in functie de multipli factori. Sistemul este formatat special pentru shopperi in functie de ce urmaresc acestia, ce cauta pe Facebook sau chiar ce au vizualizat pe site-ul tau si sunt servite reclame in consecinta. De asemenea, se poate face si upsale, incercand sa vinzi unui client produse mai scumpe.

Un alt instrument, care de data aceasta pune in valoare formatul mobil (preferat de romani – n.r.), este Facebook Canvas. Aceasta este o reclama in format video sau imagine mobila care se incarca rapid si ofera optiuni multiple (si dinamice) de targetare. “Este o optiune gandita si implementata special pentru mobile, oferind experienta full screen. Avand in vedere ca mai bine de 80% dintre romani acceseaza Facebook de pe mobil, este o varianta de luat in seama”, spune Sebastian.

Cum i-ar sfatui Sebastian pe romani sa investeasca

In ceea ce priveste bugetul de advertising alocat, Sebastian spune ca ar investi in Facebook, 35% din buget, Google, 35% si restul de 30% in display. “Apoi, urmaresti constant pe o perioada de timp, zilnic la inceput, care performeaza si, in functie de rezultate, as inclina balanta catre un format sau altul”, spune el.

“Fiind un business la inceput de drum, advertiserii din eCommerce ar trebui sa faca aceste observatii si modificari manual”.

Foarte important este sa urmaresti, in mod special, zona de mobile. “Sunt inca advertiseri care urmaresc si analizeaza exclusiv datele generale sau, mai rau, doar cele desktop. In aceasta era, nu este bine, avand in vedere ca 85% dintre reclamele de pe Facebook sunt servite pe device-uri mobile. Trebuie urmarite conversiile acestea”.

In ceea ce priveste perioada pe care ar trebui servite reclamele, acest lucru difera de la produs la produs. Daca vorbim de produse ieftine, precum alimente sau carti second hand, poate fi suficienta o perioada de 2-3 zile pentru a analiza datele. Daca insa vinzi produse telecom sau electrocasnice albe, Sebastian recomanda o perioada mai lunga, de 30 de zile, pentru a strange date relevante privind veniturile generate la numarul de click-uri.

Nu conteaza cat de des postezi, este o legenda

“Nu as posta nimic din ce nu as promova prietenilor mei”. Cu alte cuvinte, Sebastian indeamna advertiserii si nu numai sa posteze pe Facebook gandindu-se in primul rand la calitate. “In cazul Facebook, nu conteaza cantitatea, cat calitatea postarilor”.

Intervalul orar la care sa postezi difera foarte mult, in functie de business. “Daca reprezinti o cafenea, este suficient de doua ori, intrucat oamenii beau de obicei cafea de doua ori pe zi – dimineata, pentru a se trezi, si dupa/la pranz. Daca esti, de exemplu, Netflix, vrei sa postezi dupa ora 17:00, cand oamenii se intorc de la munca si se intreaba ce sa urmareasca”.

“Nu conteaza cat de des postezi, este o legenda aceea conform careia trebuie sa postezi cu o anumita frecventa. Conteaza engagementul postului, calitatea lui”.

Utilizatorii au inceput din ce in ce mai mult sa inchida postarile/notificarile care nu sunt pe placul lor, paginile care le-au pus fiind astfel automat “penalizate”, acel utilizator privind mai putine notificari din partea ei. A avea postari de calitate, pe termen lung va conta cel mai mult.

Cu alte cuvinte, daca acum cativa ani toata lumea alerga dupa un numar cat mai mare de fani, acum cel mai important este sa urmaresti obiectivul business-ului si poti avea mai mult succes cu cateva sute de fani, bine targetati, fata de alt business cu mii de fani, insa postari si campanii “grabite”.

Tot ca frecventa, daca vorbim insa de publcitate pe Facebook, cel mai bine ar fi sa alegi frecventa cu care este atins un acelasi om la doua pe saptamana, astfel incat sa memoreze campania, pentru patru saptamani. “Studiile noastre arata ca aceasta este cea mai buna modalitate de a atinge audienta si a converti”.

Ce ar schimba?

Il intreb pe Sebastian ce ar schimba la Facebook, daca ar putea, chiar acum. Dupa un timp de gandire, el raspunde ca, oricum, Facebook se schimba constant. “La fiecare 24 de ore, fara sa exagerez, se schimba cel putin un lucru la Facebook”.

“Probabil as incerca sa fac utilizatorii sa posteze calitate mai mare. Gandeste-te – un cotidian printat lucreaza multe saptamani si cheltuieste buget pentru o pagina de advertising care atinge 100.000 de oameni, in timp ce se intampla ca pe Facebook sa investeasca in creatie doar cativa euro. Acea reclama insa are potentialul de a atinge milioane de oameni. Mi-ar placea deci sa vad mai mult continut de calitate inalta pe Facebook, companiile sa investeasca timp si bani pentru crearea continutului”.

Facebook devine o companie video - nu ignora insa reclamele la 360 de grade

Dupa Ice Bucket Challenge, in 2014, a pornit “boom-ul videoclipurilor” pe Facebook, miliarde fiind vizualizate, zilnic. “Dupa cum spunea chiar Mark Zuckerberg, tot continutul din viitor va fi video”, spune Sebastian, parafrazandu-l pe CEO-ul companiei la care lucreaza.

“Vom continua sa mergem in directia video. Este insa necesara ajustarea video in platforma. Transmite ceea ce vrei in primele 3 secunde – daca este advertising, de exemplu, mentioneaza numele produsului/serviciului vandut, scopul reclamei. Oamenii nu au rabdare, pe mobile, sa urmareasca mult timp un clip”, spune reprezentantul Facebook.

Practic, clip-urile care candva functionau la TV, nu mai au ce cauta pe mobile-ul prezentului. Mai mult, formatul clip-urilor nu ar trebui sa fie traditionalul 16:9, ci 1:1, patrat, pentru a ocupa mai mult din ecran.

“O alta tendinta, care inca nu a prins – insa este doar o chestiune de timp -, este reprezentata de imaginile la 360 de grade, introduse recent de Facebook. “Inca nu sunt foarte multe companii de advertising care le folosesc, insa este doar o chestiune de timp pana cand acestea le vor implementa – de exemplu, imagini complete dintr-un magazin, la rezolutie inalta, la 360 de grade”.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri