Romanii sunt printre cel mai putin informati cetateni europeni in privinta protectiei mediului, fapt ce plaseaza Romania printre ultimele trei state din UE la acest capitol. O spune Ministerul Mediului si mentioneaza ca slaba informare poate fi chiar un risc asupra atingerii de catre Romania a unor obiective asumate fata de blocul comunitar. Totusi, Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) cheltuieste anual zeci de milioane de lei pentru „educatia si constientizarea privind protectia mediului”.

„Nivelul scazut de constientizare a cetatenilor cu privire la protectia mediului, aspect concretizat si in sondajele realizate la nivelul UE, ce plaseaza Romania printre ultimele trei tari din cele 27 de state membre, perpetueaza impactul negativ asupra mediului si poate avea consecinte chiar si asupra atingerii unor obiective asumate de tara noastra in acest domeniu”, arata Ministerul Mediului.

Dupa cum reiese din rapoartele anuale ale AFM, publicate pe siteul propriu, din 2005 pana in 2016 au fost cheltuite aproape 315 milioane de lei pentru „educatia si constientizarea privind protectia mediului”.

Cel mai generos buget pentru astfel de actiuni a fost 2005, cand AFM a alocat 110 milioane de lei. Anul urmator a fost cel mai sarac, cu doar 4 milioane de lei.

In general, aceste fonduri au provenit fie din credite de angajament, fie din credite bugetare. Programele de constientizare se adreseaza atat firmelor, cat si cetatenilor.

An Fonduri alocate de AFM pentru constientizarea privind protectia mediului (milioane lei)
2016 30
2015 30
2014 25
2013 10
2012 14,3
2011 40, la rectificare 29
2010 7, la rectificare 24,4
2009 10,7
2008 7,7, la rectificare 14,2
2007 9,3, la rectificare 13,2
2006 4
2005 110

WALL-STREET.RO a solicitat AFM cateva informatii legate de cheltuirea acestor fonduri. Mai exact, in ce au constat propriu-zis actiunile de constientizare, ce obiective si-a stabilit institutia si daca acestea au fost atinse? AFM nu a oferit un raspuns pana la ora publicatii acestui articol.

Totusi, Ministerul Mediului precizeaza, pe siteul sau, ca printre astfel de activitati se numara programe in natura, dezvoltarea de produse, servicii, aplicatii web si mobile si activitati specifice de educatie / sensibilizare / constientizare.

Tot aici intra si organizarea de conferinte, evenimente, festivaluri, campanii in presa si organizarea de activitati mobile de tip caravana si campanii la firul ierbii.

Prejudicii de 100 miliarde de euro pe an doar in UE

Potrivit unui studiu realizat anul trecut de Agentia Europeana de Mediu, se estimeaza ca prejudiciile aduse aduse sanatatii si mediului de catre poluantii atmosferici generati de instalatiile industriale europene depasesc 100 de miliarde euro anual.

„Costurile nu sunt doar economice, ci ele se reflecta si in reducerea sperantei de viata a cetatenilor europeni”, se precizeaza in raport.

Daca ne uitam la sectorul reciclarii deseurilor municipale, am putea spune ca acesti bani au fost aruncati pe fereastra. Asta pentru ca, din 2004 pana in 2012, Romania nu a reusit sa depaseasca pragul de reciclare de 3%, desi o schimbare fata de 2004 este evidenta.

Acest procentaj pune Romania spre coada clasamentului realizat de Agentia Europeana de Mediu. La polul opus se afla tari ca Germania, Austria, Elvetia sau Belgia, care recicleaza peste jumatate din deseurile municipale.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri