Marile companii prezente in Romania si care au folosit pana acum strategii fiscale agresive pentru a-si transfera profiturile in tari unde au un tratament fiscal favorabil vor avea cele mai mari probleme in urma adoptarii de catre UE a unei directive care vizeaza intocmai ca profiturile sa fie impozitate acolo unde valoarea a fost creata. Totusi, implementarea directivei va creste, probabil, povara birocratica si pentru companiile din Romania care nu utilizeaza astfel de practici in privinta profiturilor, afirma Mihai Erculescu, senior tax consultant la Accace.

Directiva UE prin care se stabilesc normele impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale care au incidenta directa asupra functionarii pietei interne a fost adoptata in luna iulie, iar in legislatia nationala trebuie implementata pana la finele anului 2018.

Transpunerea directivei in legislatia din Romania va oferi ANAF mai multe instrumente in combaterea practicilor abuzive folosite de unele companii pentru a evita plata unor taxe in Romania.

"Aceasta directiva va da autoritatilor fiscale instrumente legale suplimentare pentru a putea combate practicile actuale abuzive pe care unele companii multinationale le utilizeaza. De asemenea, este foarte posibil ca dialogul si transparenta intre Romania si diverse tari memebre UE sa creasca", a declarat Mihai Erculescu.

Directiva loveste cel mai puternic in companiile care se folosesc de practici abuzive pentru a evita plata unor taxe in anumite tari, insa va creste, probabil, si povara legata de raportarile catre autoritati.

"In ceea ce priveste mediul de afaceri, este posibil ca mai multe raportari sa fie necesare pentru a dovedi incadrarea sau nu in anumite categorii mentioneate in directiva. Aceste raportari se vor adauga unui sistem de raporare si conformitate care deja este destul de impovarator pentru cele mai multe companii. O categorie de companii care vor fi si mai mult afectate sunt companiile care aplica aceste practici abuzive. Este foarte posibil ca aceste companii sa fie nevoite sa modifice actuala structura functionala a grupului", a spus consultantul Accace.

Directiva ar putea avea doua taisuri pentru Romania

In timp ce implementarea directivei UE va oferi ANAF parghii pentru a combate practicile de evitare fiscala ale marilor companii, Romania ar putea avea si de pierdut in acest context, intrucat cota de impozitare de numai 16% ar putea determina in prezent unele companii sa declare aici profituri din alte tari, cu un regim fiscal mai incarcat.

"Sunt foarte multe companii care aplica anumite practici ce in esenta muta profiturile din Romania catre tari cu sisteme fiscale mai relaxate. Insa, sunt si companii care muta profiturile din tari cu cote de impozitare ridicate in Romania, unde la o prima vedere cota de 16% pare una mai favorabila. Este dificil de precizat daca balanta dintre cele doua situatii va creste sau diminua incasarile autoritatilor fiscale", afirma Mihai Erculescu.

Totodata, directiva loveste in masura mult mai mare in companiile straine, comparativ cu cele romanesti, pentru care astfel de proceduri de mutare a profiturilor sunt facilitate de structura de multinationala, cu prezenta in mai multe tari.

"Marile companii straine care au inregistrat pierderi ani la rand datorita folosirii intrumentelor fiscale agresive vor fi afectate de implemntarea acestei directive. In esenta, aceasta directiva doreste ca profiturile sa fie impozitate in tara in care valoarea a fost creata", a explicat consultantul Accace.

Cum iti afecteaza Directiva UE afacerea - analiza Acacce

In data de 12 iulie a fost publicata Directiva UE 2016/1164 prin care se stabilesc normele impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale care au incidenta directa asupra functionarii pietei interne. Directiva vine cu masuri concrete in contextul initiativei impotriva erodarii bazei impozabile si a transferului profiturilor (BEPS) de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE).

Astfel, Directiva 2016/1164 vine cu masuri in cinci directii:

  • limitarea deductibilitatii dobanzii;
  • impozitarea la iesire;
  • anti-abuz;
  • societatile straine controlate;
  • tratamentul neuniform al elementelor hibride.

Cine va fi afectat

Normele prezentei directive se vor aplica tuturor contribuabililor care sunt supusi impozitului pe profit in unul sau mai multe state membre, inclusiv sediilor permanente din unul sau mai multe state membre ale entitatilor cu rezidenta fiscala intr-o tara terta.

Limitarea deductibilitatii dobanzii

Grupurile multinationale finanteaza membrii grupului din tari care au rate mari de impozitare, mutand astfel profiturile, in mod artificial, catre jurisdictii cu reguli de impozitare mai avantajoase.

Directiva stabileste sa descurajeze aceasta practica prin limitarea cheltuielilor cu indatorarea (dobanzi, diferente de curs) la valoarea de 30% din EBITDA (castigurile inainte de dobanzi, impozite, depreciere si amortizare). Aceasta limitare ar putea sa creasca pana la valoarea de 3 milioane de euro, insa aceasta valoare va fi la nivelul intregului grup.

Impozitarea la iesire

Atunci cand o companie isi muta domiciliul fiscal si/sau activele catre o jurisdictie cu fiscalitate redusa, baza de impozitare va fi, de asemenea, mutata din statul de origine in statul de destinatie.

Regulile de taxare la iesire vor preveni erodarea bazei impozabile in tara de origine, impozitand astfel castigurile de capital din activele transferate pe baza diferentei dintre valoarea lor de piata si valorile lor fiscale.

Pentru plata impozitului la iesire, contribuabilul va putea opta pentru esalonarea platii pe o perioada de 5 ani in anumite circumstante. Totusi, pentru a beneficia de acesta facilitate, contribuabilului i s-ar putea cere sa ofere o garantie.

Norma anti-abuz

Aceasta regula este destinata sa acopere lacunele care pot exista in normele anti-abuz specifice ale unei tari, si, astfel, permite autoritatilor fiscale sa refuze contribuabililor beneficiul oricaror aranjamente fiscale abuzive care pot sa apara.

Societatile straine controlate (SSC)

Pentru a reduce obligatiile fiscale, grupurile multinationale pot muta valori mari din profituri catre filiale controlate in jurisdictii cu reguli de impozitare mai avantajoase. Normele privind SSC redistribuie veniturile unei filiale straine controlate supuse unei cote de impozitare reduse catre societatea-mama care se afla, de obicei, intr-o tara cu reguli de impozitare neavantajoase.

O entitate sau un sediu permanent va fi considerata ca fiind SSC in cazul in care vor fi indeplinite urmatoarele conditii:

  • societatea detine, singura sau impreuna cu alte intreprinderi asociate, cel putin 50% dintr-o entitate sau un sediu permanent (50% fiind masurat la drepturile de vot, la capital sau la profit);
  • impozitul pe profit efectiv platit de catre entitate sau sediul permanent este mai mic decat diferenta dintre:
    • impozitul pe profit care ar fi fost platit de entitate sau sediul permanent daca ar fi fost aplicata legislata fiscala din statul contribuabilului,
    • impozitul pe profit platit efectiv de catre entitate sau sediul permanent.

Daca entitatea sau sediul permanent se califica in calitate de SSC, atunci contribuabilul va trebui sa includa in baza impozabila urmatoarele categorii de venituri din activitati financiare, redevente, dividende, leasing financiar, activitati de asigurare etc.

Aceste venituri nu se includ in baza impozabila a contribuabilului in cazul in care valoarea veniturilor SSC care se incadreaza in categoriile specificate mai sus reprezinta o treime sau mai putin din totalul veniturilor realizate de SSC.

In cazul in care veniturile unui SSC au rezultat din acorduri neautentice cu scopul principal de a obtine un avantaj fiscal, aceste venituri vor fi, de asemenea, incluse in baza impozabila a contribuabilului. Statele membre pot exclude inglobarea acestor venituri in baza de impozitare a contribuabilului daca profiturile contabile ale SSC nu depasesc 750.000 euro si veniturile din activitati comerciale secundare nu depasesc 75.000 euro.

Tratamentul neuniform al elementelor hibride

Acest tratament neuniform poate aparea fie in cazul in care o deducere a unei cheltuieli este data in doua tari diferite, fie in cazul in care exista o deducere a cheltuielii intr-o tara, insa veniturile corespunzatoare din statul beneficiar nu sunt impozitate.

Masurile luate de directiva sunt urmatoarele:

  • daca asimetria hibrid are ca rezultat o deducere dubla, deducerea se acorda numai in statul membru din care se face plata;
  • in cazul in care o astfel de asimetrie hibrid are ca rezultat o deducere a unei cheltuieli, insa fara a fi impozitate veniturile, statul membru al platitorului refuza deducerea acelei plati.

De cand se aplica

Aceasta directiva se va implementa in legislatia nationala pana la data de 31 decembrie 2018, urmand sa fie aplicata incepand cu 1 ianuarie 2019.

Prin exceptie, normele privind impozitarea la iesire se vor implementa in legislatia nationala pana la data de 31 decembrie 2019 cu aplicare de la 1 ianuarie 2020.

Sursa Foto: Ollo/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri