Cati clienti cer, efectiv, faimoasa diferenta de doua ori daca gasesc pret mai mic la alt retailer decat Altex? Cum priveste compania iesirea din piata a Domo si evolutia concurentei pe online? Ce strategii are liderul de piata in electroIT? Am discutat in extenso cu doi manageri ai companiei.

Stefan Varsa (foto jos) este retail manager la Altex si activeaza in companie de 14 ani. “Am pornit de la vanzator in magazin si, in timp, am evoluat la pozitiei manageriala”, spune el, zambind nostalgic. Tia Ghinea (foto cover) este marketing manager si se ocupa, in prezent, de o campanie ampla de rebranding – “fara teama”.

Campania completa este, de fapt, “Fara teama ca cineva stie un pret mai bun”, pastrand neschimbata ideea oferirii de 2x diferenta pretului daca un client gaseste produsul respectiv la un pret mai bun.

“Avem cereri in permanenta, insa nu foarte multe – sunt cateva zeci pe luna, dar cateva zeci…putine, sub 50 clar”, spune, zambind, Tia. “Motivul principal pentru care avem preturi mici este parteneriatul bun si vechi pe care il avem cu furnizorii de produse. Un alt avantaj al acestei campanii este ca primim, constant, feedback din piata si urmarim si mai usor, astfel, ce face concurenta”.

Consumatorii romani au devenit din ce in ce mai atenti, si nu doar la ce cumpara, ci si de unde. “Sunt jucatori foarte mici, intr-adevar, care nu au stocuri si poate au preturi mai mici, insa deseori acestia nu au produsele pe stoc sau au probleme privind returul. Cei care comanda online au inceput sa pretuiasca din ce in ce mai mult serviciile adiacente”, puncteaza directorul de marketing al Altex.

Black Friday vine. Al patrulea, pentru Altex

Oficialii Flanco critica tendinta din piata de a oferi prea multe “black friday-uri”, acestea diluand si starnind confuzie in randul clientilor.

Altex are patru Black Friday-uri pe an, cate unul pe trimestru, si cei doi oficiali ai retailerului privesc diferit de Flanco acest lucru. “Reactia consumatorilor ne face sa credem ca este o strategie foarte buna – nu trebuie sa astepte pana in noiembrie pentru a primi cele mai bune preturi si parerea noastra este ca piata CERE aceste lucruri”, spune Tia Ghinea.

Black Friday-ul din noiembrie ramane si este cel mai mare si cel mai important, atat pentru Altex cat si la nivel de piata.

“Noi nu obligam Flanco sa nu joace sau sa faca ceva anume, pe noi competitia ne ajuta. Insa in pozitia de lider, trebuie sa inovezi in permanenta”, spune, la randul sau, Stefan Varsa.

Factorii care au influentat piata electroIT in 2016

Scaderea cotei de TVA a fost factorul principal care a afectat, pozitiv, piata in intregul ei, nu ezita sa raspunda Stefan.

“Apoi, iesirea din piata a Domo. Am preluat peste 20 de magazine ale lor, si parte din angajati, de asemenea. Am facut o selectie pe baza compententelor”. Atunci cand aleg angajati, Altex se uita in primul rand la seriozitatea cu care abordeaza clientii, oferind de asemenea training-uri de specializare si motivare.

“Ne-am reinventat rolul magazinului – investim mai mult in forta de vanzari, dorim sa oferim consultanta, nu doar un serviciu de vanzari”, puncteaza Stefan Varsa.

Marketing-ul, din ce in ce mai agresiv

La nivel de marketing, comunicarea in retail este foarte rapida, punctuala si se fac campanii pe zile, pe perioade foarte scurte.

“TV-ul ramane principalul mediu, influenteaza cel mai mult decizia de cumparare. De asemenea, pe online trebuie sa lucrezi mai mult pentru a pitch-ui cuvinte, sa eficientizezi traficul. Altex are un buget de marketing consistent, avand cresteri in perioadele de Black Friday. De asemenea, trebuie sa combinam ofertele cu branding”, spune Tia Ghinea.

In prezent, zona de online acopera aproape un sfert din business-ul Altex, “si ne dorim sa creasca in continuare! Este cel mai interactiv mediu si asigura in permanenta contactul cu clientii. Este un mediu mult mai activ si mai masurabil”, puncteaza Tia. “Partea de online influenteaza activ toate business-urile, nu doar electroIT-ul, deci trebuie sa fii foarte dinamic”.

In ceea ce priveste strategia de omnichannel, compania a introdus posibilitatea de a rezerva produsele online, pentru 48 de ore, asigurandu-te practic ca acelea nu vor fi vandute pana cand nu te deplasezi in magazinul fizic pentru a le vedea, efectiv.

“Livrarea se face in 24 de ore. QR codes nu au prins foarte bine in Romania, am testat si aceasta posibilitate de a face omnichannel. Multi clienti insa verifica, cand sunt in magazine, preturi si detalii pe mobile – se opresc in fata produselor si verifica online”, spune, zambind, Stefan.

Extindere continua

In prezent, Altex este prezent in 60 de orase din Romania, cu locuitori de la 15.000 in sus. “Magazinele noastre incep de la 250 mp, in sus – acestea sunt in orase precum Pascani, Dej sau Medgidia. Intr-un an, din septembrie 2015 pana in prezent, am mai deschis inca 25 de magazine!”, spune, mandru, Stefan Varsa.

Urmatorul magazin va fi deschis toamna aceasta, la Bistrita.

Vedeta categoriilor a fost, anul acesta, smartphone-ul, depasind si inlocuind, incet-incet, laptop-urile. “Piata smartphone-urilor creste de la an la an, in timp ce piata laptop-urilor stagneaza sau creste foarte putin. Nevoia clientilor de mobilitate este evidenta, rata de schimb a telefoanelor fiind mai rapida – un an, un an si cateva luni”, puncteaza Stefan Varsa.

Ce precomanda romanii

Sectiunea de precomenzi a fost lansata de Altex anul acesta, in cateva luni reusind sa traga cateva concluzii privind preferintele consumatorilor.

Partea de gaming si de entertainment, in general, prinde cel mai bine. Precomenzile pentru expansion-ul World of Warcraft, Fifa 2017, dar si console sunt cele mai multe – vorbim de mii de bucati. Sunt produse super asteptate, despre care clientii cunosc deja suficiente informatii incat sa le doreasca imediat cum ajung in tara si sa nu le piarda. Interesul pentru gaming este sustinut si de faptul ca, in magazine, avem si suprafete dedicate.

Stefan Varsa

Veteranul Altex, de 14 ani in companie (primul sau job, de fapt), se lasa prada si unor usoare nostalgii. “Ce mi-as dori sa retraiesc? Poate sa vad mai mult entuziasm pe chipul cumparatorilor! Atunci, la inceputul anilor 2000, au aparut foarte multe noutati in piata – tabletele, laptop-urile performante, televizoarele HD si LED-uri, smartphone-urile! Romanii erau foarte entuziasti si se simtea asta. Acum, din pacate, de ceva ani, nu a mai aparut ceva “groundbraking”, plus ca romanii au devenit mult mai avizati si atenti si parca, odata cu acestea, s-a dus si din acel entuziasm contagios”, spune Stefan Varsa.

Principalii concurenti ai Altex sunt Flanco, eMag, precum si Cel.ro, PCGarage.ro sau evoMag.ro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri