IAR Brasov (IARV), Turbomecanica (TBM) si Aerostar (ARS), precum si fosta companie listata pe Rasdaq Aeroteh, au sanse mari sa devina principalii furnizori locali pentru noua fabrica Airbus de la Brasov, care, in conditii optime, ar putea ajunge sa produca anual elicoptere in valoare de cel putin un miliard de lei (225 mil. euro).

Componentele pentru fabrica Airbus Helicopters vor proveni bineinteles de la furnizori din toata lumea, insa daca ar fi sa ii impartim in doua mari categorii atunci putem vorbim despre cei Romania si cei din Franta. Cand vorbim de furnizori locali ma refer la Aerostar, Aeroteh, Turbomecanica si IAR

Serge Durand

Serge Durand, general manager Airbus Helicopters Romania, fost prezent saptamana trecuta in localitatea Ghimbav, judetul Brasov, unde, alaturi de presedintele Frantei Francois Hollande, premierul Dacian Ciolos si alti oficiali francezi, a inaugurat noua fabrica Airbus Helicopters, construita in urma unor investitii de 52 mil. euro.

Fabrica are o capacitate de productie de 15 elicoptere Airbus H215 pe an, iar fiecare dintre acestea are un pret de pornire de 15 mil. euro pentru varianta standard. Reprezentanti Airbus cauta in prezent clienti pentru vanzarea elicopterelor, tarile ONU fiind principalele vizate.

IAR Brasov

Profit S1 2016 Cifra de afaceri S1 2016 Evolutia actiunii in 2016
16,8 mil. lei (-44,8%) 55,3 mil. lei (+27,5%) -3,6%

IAR Brasov este cel mai mare beneficiar al activitatii Airbus Helicopters in Romania. Compania va furniza piese de schimb si servicii pentru elicopterele francezilor, colaborare facilitata si de faptul ca atat IAR cat si Airbus Helicopters au fabricile in aceeasi localitate brasoveana: Ghimbav. De altfel, IAR Brasov a furnizat terenul de peste 15.000 metri patrati pe care este construita fabrica Airbus Helicopters, in baza unui contract de superficie, pastrandu-se dreptul de proprietate asupra terenului unde sunt construite cladiri.

Potrivit unui raport al administratorilor, IAR este si actionar semnificativ in cadrul Airbus Helicopters Romania, unde detine 48,9% din titluri.

IAR Brasov a inregistrat in ultimele trimestre o serie de rezultate financiare volatile, afectate in special de veniturile provenite de la entitati asociate si controlate in comun (detinerea de la Airbus Helicopters Romania este singura semnificativa de acest fel din portofoliul IAR). De exemplu, in primul semestru de anul trecut, aceste venituri au fost de 13 mil. lei, in vreme ce in S1 2016 ele au ajuns la doar 1,3 mil. lei. Aceasta evolutie a dus la o cadere a veniturilor financiare cu 86% in primele sase luni din acest an si a contribuit la o scadere a profitului net de 44,8% (16,8 mil. lei in S1 2016).

Turbomecanica

Profit S1 2016 Cifra de afaceri S1 2016 Evolutia actiunii in 2016
4,1 mil. lei (a revenit pe profit) 26 mil. lei (+26,8%) +79,4%

Turbomecanica este singurul producator si reparator de motoare turbina de gaz pentru aeronave si ansamble mecanice de elicoptere din Romania. Principalii clienti ai companiei din Bucuresti sunt Ministerul Apararii, Serviciul Roman de Informatii si IAR Brasov.

La Paris Air Show 2015, unul dintre cele mai importante targuri dedicate industriei aeronautice si aerospatiale, reprezentantii Ministerului Apararii au sprijinit Turbomecanica in reluarea discutiilor cu Airbus Helicopters in vederea unei posibile colaborari pe partea de productie dar si in ceea ce priveste aprovizionarea TBM cu repere specifice reparatiilor de motoare cu turbina de gaz pentru aeronave si ansamble mecanice la eclioptere.

Turbomecanica are ca obiectiv marirea cifrei de afaceri cu 16,6% in 2016, respectiv atingerea nivelului de 70 mil. lei, corespunzator unei cresteri a cotei EBITDA cu 12% fata de 2015.

In primul semestru din acest an, Turbomecanica revenit pe profit anuntand un rezultat net de 4,1 mil. lei, comparativ cu pierderea de 0,9 mil. lei din perioada similara de anul trecut.

Aerostar

Profit S1 2016 Cifra de afaceri S1 2016 Evolutia actiunii in 2016
34,6 mil. lei (+4,8%) 169,5 mil. lei (+15,6%) +10,2%

Aerostar este unul dintre principalii furnizori independent de servicii de intretinere avioane comerciale din regiune. O buna parte din activitatea companiei se concentreaza pe furnizarea lucrarilor de intretinere, de baza si complexe, pentru avioane comerciale din familia Airbus 320, Boeing 737 si BAe-146/ RJ, cat si pentru componente.

Cea mai mare parte a veniturilor inregistrate anul trecut de Aerostar au provenit din vanzarile catre Europa (48,3%), companii si institutii din Romania (23,3%), Africa (15%) si Asia (13,2%).

Profitul net al Aerostar a crescut cu doar 4,6% in S1 2016, dupa ce in primul trimestru din acest an acesta se dublase fata de perioada similara de anul trecut.

Cel mai important motiv al scaderii de profit din T2 a fost influenta negativa a provizioanelor, dupa ce in primele trei luni ale anului fusesera inregistrate venituri la aceasta categorie. Per total, in T2 2016 provizioanele au generat cheltuieli de 6,6 mil. lei, in timp ce in T2 2015 generasera venituri de 2,2 mil. lei. Exceptand provizioanele, activitatea Aerostar a continuat sa se imbunatateasca, veniturile obtinute inregistrand o crestere solida, de peste 15%.

Sursa foto: Airbus

Citeste si:
PwC: Toate prognozele pentru Romania indica o incetinire a economiei
PwC: Toate prognozele pentru...

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
5 previziuni economice pentru 2020