In conditiile in care majoritatea companiilor intampina probleme cu recrutarea angajatilor, Farmec pare sa fie exceptia de la regula. Cel mai mare producator de cosmetice din Romania, localizat in Cluj-Napoca, se confrunta insa cu pastrarea angajatilor din departamentul de IT, intrucat oferta de joburi din aceasta zona este deosebit de bogata de cativa ani, spune Mircea Turdean, directorul general al Farmec.

In prezent, pentru Farmec lucreaza in jur de 450 de angajati. Compania a mizat in procesul de recrutare pe popularitatea brandului, oamenii cunoscand aceasta marca de cosmetice si avand incredere in ea.

“Nu am avut probleme cu recrutarea, conteaza foarte mult brandul tau, daca este unul puternic el creeaza incredere. Oamenii vin cu drag daca stiu brandul si care este potentialul sau. In plus, noi oferim o oferta salariala superioara altor companii. Avem probleme insa cu personalul de IT. Ca in filme ne luptam pentru a tine oamenii in firma. Tot timpul trebuie sa inventam, nu neaparat salarii ca aici nu putem concura, ci sa le oferim servicii precum cele pachete medicale. Plus o atmosefera de lucru frumoasa. Firmele de IT din afara ii privesc pe angajatii lor ca pe niste robotei, au salarii bune, insa fac aceleasi chestii repetitive. La noi sunt proiecte care necesita competenta si placerea de a veni la munca, in permanenta lucram la ceva nou”, afirma Mircea Turdean.

Studiul “Cei mai doriti angajatori”, realizat de Catalyst Solutions, care masoara gradul de atractivitate a brand-urilor de angajatori si asteptarile pe care tinerii le au de la acestia, arata ca jumatate dintre primele 10 companii din clasament sunt giganti IT: Oracle, Google, Microsoft, IBM, HP. La Cluj-Napoca pe primele locuri sunt Google, Emerson si Endava.

Circa 75.500 de persoane lucreaza in cele 14.000 de companii de IT de la noi din tara, iar domeniul este in plina expansiune. Este suficient sa ne uitam la rezultatele anuale pe care le obtin elevii romani la Olimpiadele de Informatica pentru a ne convinge ca in tara noastra exista specialisti IT cu un potential imens. Marile companii ii „vaneaza” pe acestia inca de pe bancile facultatii si ii atrag cu oferte salariale generoase.

Chiar daca in tara noastra IT-istii castiga cele mai mari salarii, specialistii romani sunt considerati ieftini la nivelul Europei. Romanii castiga de cateva ori mai putin decat colegii lor IT-isti din Belgia sau Elvetia, insa pregatirea si capacitatile sunt comparabile. Cei mai cautati si cei mai bine platiti sunt dezvoltatorii Java si .net, ei avand salarii cu pana la 35% mai mari fata de colegii lor specializati în alte tehnologii.

Online-ul atinge un milion de euro in 3 ani

Farmec a lansat in 2012 magazinul online si a reusit sa atinga anul trecut pragul de un milion de euro vanzari. Vanzarile vor continua sa creasca si in perioada urmatoare, considera Mircea Turdean, care crede ca in urmatorii cinci ani online-ul va deveni un canal de sine statator.

“La inceput aveam o singura fata, care se desfasura intr-o mica sala unde facea niste campanii online, iar acum avem un etaj intreg alocat, sunt vreo zece persoane pe online. Vanzarile vor continua sa creasca astfel incat in urmatorii 5 ani online-ul va deveni un canal de sine statator”, explica Turdean.

Potrivit acestuia, valoarea medie a unei comenzi in cazul magazinului online este 150 de lei, cele mai cautate produse fiind cele cosmetice. “Nu cred ca vom ajunge vreodata sa vindem online produse de ingrijire a casei”, adauga directorul general al Farmec.

Acelasi produs: 10 euro in Romania, 190 de euro in Orientul Mijlociu

Un alt obiectiv pe care Farmec si l-a setat este cresterea ponderii exporturilor, de la 3,5% in prezent pana la 10% in perioada urmatoare.

“Este o necesitate, de normalitate. Este un obiectiv pe care ni l-am propus de acum 20 de ani. Piata externa a crescut undeva la 10%. Nu este o crestere spectaculoasa anul acesta intrucat multi dintre partenerii nostri sunt din zona Orientului Mijlociu si acolo este razboi. In tari precum Kuwait sau Irak cifrele pe anul acesta au fost sub cele de anul trecut”, afirma Mircea Turdean.

Acesta mai spune ca in Orientul Mijlociu resursele financiare ale unei familii sunt net superioare, ceea ce permite achizitionarea unui produs la un pret mai mare.

Daca noi vindem aici un produs cu 10 euro, distribuitorul nostru il revinde cu 150-200 de dolari. De ce? Pentru ca se poate, pentru ca isi permit, pentru ca produsul nostru este bine vazut, este peste L’Oreal, peste Vichi”, spune Turdean.

9 magazine de brand

Farmec a inaugurat saptamana aceasta primele magazine Gerovital din Bucuresti si Constanta si are in plan o noua locatie in Brasov, de data aceasta stradala. Restul magazinelor sunt deschise in Sibiu, Timisoara si Arad.

“Ne uitam si la spatii stradale, cat si spatii din interiorul mall-urilor. Am deschis in Sibiu stradal, vom deschide in Brasov stradal. Nu se vinde la fel de bine ca in mall, insa castigi la nivel de imagine”, explica Mircea Turdean.

Bugetul de investitii alocat deschiderii unui astfel de magazin este in jur de 60-70.000 de euro.

“Ne facem un calcul de eficienta. Nu ca nu am putea sa investim 200.000 de euro pe un magazin, dar ca si companie ne facem un calcul de eficienta, ne facem o cifra de afaceri realista si trebuie sa fim pe plus. In prezent, toate magazinele pe care le detinem sunt profitabile”, adauga Mircea Turdean.

Pe de alta parte, Farmec detine o retea de magazine in afara tarii, in Spania, Italia, Franta (Coasta de Azur) si Grecia. “Inca nu sunt in franciza, sunt realizate de distribuitorul nostru. Cred ca lucrurile pot fi imbunatatite din punct de vedere al profitului”, mai spune Turdean.

Principalii competitori ai Farmec pe piata locala, estimata la 750 de milioane de euro, sunt companii internationale precum L’Oreal, Beiersdorf sau Procter&Gamble.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri