Bookster, biblioteca pentru companii dezvoltata de Bogdan Georgescu, va realiza in acest an o cifra de afaceri de aproximativ un milion de euro si un profit de circa 8%-10% din aceasta suma, dupa cum estimeaza antreprenorul. Bookster a fost lansata in urma cu trei ani, iar de-a lungul timpului investitiile in start-up-ul social se ridica la peste un milion de euro, 2016 fiind primul an in care antreprenorul reuseste sa realizeze profit.

“Dupa ce am trecut de 25.000 de abonati, veniturile depasesc cheltuielile si deja de anul acesta am trecut pe profit. Ceea ce incercam acum sa facem este sa echilibram cumva situatia noastra financiara, astfel incat sa ne putem permite sa platim imprumutul initial. Dar daca nu ar fi imprumutul initial, daca am pleca de la zero astazi, adica fara datorii in trecut, ne-am acoperi cheltuielile. Deja afacerea este sustenabila, problema a fost ca am avut nevoie de foarte mult timp sa ajungem aici”, a declarat Bogdan Georgescu.

Antreprenorul a lansat Bookster in 2013, cu economiile stranse in cei paisprezece ani petrecuti in domeniul imobiliar. In cei peste trei ani de prezenta pe piata romaneasca, Bogdan Georgescu a investit in jur de un milion de euro in proiectul social care isi propune sa promoveze cititul.

Inspiratia in lansarea unui astfel de proiect unic i-a survenit in timp ce lucra in compania de consultanta imobiliara Colliers, unde exista o biblioteca interna, iar colegii citeau la recomandarile pe care si le faceau. “Am vazut ca functiona ideea de incurajare si de recomandare. Am plecat de acolo cu ideea ca daca le recomanzi oamenilor carti faine, ei vor citi mai mult decat de obicei”, spune acesta.

Modelul de operare al proiectului a fost inspirat de strategia Netflix, operatorul de televiziune american, care oferea, in baza unui abonament, acces nelimitat la filme. Ulterior, acelasi model a fost implementat si in domeniul muzicii, de compania Spotify.

Daca in 2013, Bookster avea colaborari cu patru companii mari, Banca Transilvania, ING, Vodafone si Ernst&Young, avea 1000 de abonati si o biblioteca de numai 500 de carti, in prezent, portofoliul Bookster cuprinde peste 200 de companii mari, 30.000 de abonati si o selectie de 45.000 de carti.

“Am crescut in fiecare an, mult timp nu faceam fata cresterii, avem mai multe cereri decat puteam servi clientii, intre timp ne-am crescut capacitatea si reusim sa facem fata”, povesteste Bogdan Georgescu. Astfel, daca in 2013, Bookster livra pana la 40 de carti pe saptamana abonatilor, in prezent 5.000 de carti pleaca saptamanal de pe rafturile Bookster in companiile abonate.

In cei aproape patru ani de prezenta pe piata romaneasca, Bookster a cunoscut o crestere semnificativa atat in numarul companiilor, al abonatilor si al cartilor livrate, insa a pastrat costurile abonamentelor la acelasi nivel inca de la lansare, fapt ce a intarziat evolutia in termeni de profit.

“Primul an a fost mai degraba de pregatire, de organizare, am lansat un proiect-pilot, in al doilea an aveam deja clienti, era destul de clar ca directia in care mergem este o directie buna, exista confirmarea din partea pietei, simteam ca suntem pe drumul cel bun, exista doar intrebarea cand ajungem pe zero. Noi am pornit cu Bookster cu ideea de proiect social, am incercat sa gandim un model de business care sa fie cat mai accesibil companiilor si am pus un pret foarte jos. Plecand de la preturile mici pe care le stabilisem, ne-am dat seama la doi ani dupa lansare, ca o sa fie destul de greu sa realizam profit. Aceasta a fost partea cea mai dificila: am incercat sa nu crestem abonamentele si, in aceleasi timp, sa gasim un model de functionare eficient”, explica Georgescu.

Pentru viitor, antreprenorul nu vizeaza sa mareasca abonamentele companiilor, in schimb vrea sa se concentre pe optimizarea proceselor interne pentru a functiona la aceleasi preturi: ”Daca mergi pe ideea de a mari, e cel mai facil, dar tendinta va fi apoi sa maresti iar pretul. Daca facem bani si cu trei euro, sunt convins ca in timp cu clientii nostri putem ajusta mai departe preturile

Abonamentele Bookster costa de la trei pana la cinci euro, in functie de cati angajati are compania care alege sa ofere un astfel de beneficiu. Astfel, daca firmele cu peste 1.000 de conturi platesc trei euro, cele cu un numar de angajati intre 100 si 1.000 platesc patru euro pe cont, iar companiile mici, cu mai putin de 100 de conturi, platesc cinci euro. “Cumva pretul reflecta si costul de transport, cu cat sunt mai multi, cu atat costurile de transport sunt mai mici si automat pretul abonamentului este mai mic”, spune antreprenorul.

Transportul cartilor la sediile companiilor reprezinta o mare parte din costurile Bookster. Odata cu cresterea volumului de carti livrate, acestea s-au imbunatatit, insa tariful pentru transport poate varia de la doi la 0,5 euro pe cont, in functie de locatie, marja lunara care se adauga peste costul abonamentului: “Ele difera de cate conturi sunt intr-o locatie: modelul initial de livrare presupunea ca transportam carti in cladiri mari, unde sunt sute de abonati, iar costurile de livrare pe carte devenea nesemnificative. In structura actuala, in care livram catre toate magazinele si sucursalele companiilor, costul depinde foarte mult de cate conturi sunt in acea locatie, daca e unul singur sau cinci”, explica Bogdan Georgescu.

Printre cei mai noi clienti ai Bookster care au ales sa ofere acest beneficiu tuturor angajatilor din tara se numara ING Bank, care ofera abonamente pentru companiile in franciza detinute pe plan local si Kaufland, care este, de altfel, prima compania care ofera acces la biblioteca Bookster angajatilor care nu au un job de birou.

Citeste si:

    Pe langa costurile de transport, investitiile in achizionarea de noi carti reprezinta o mare parte din bugetul Bookster. Compania cumpara intre 1000 si 1.500 de carti pe luna, iar investitiile anuale in achizionarea de noi carti pentru biblioteca Bookster se ridicala peste 200.000 de euro pe an. “Poate chiar mai mult, pentru ca sunt carti care se uzeaza si pe care trebuie sa le inlocuim, deci achizionam si carti existente deja in biblioteca, pe langa titlurile noi”, explica Georgescu.

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Economie »


    Setari Cookie-uri