Cele mai mari provocari pentru business-ul d’aucy Romania, dar si pentru retailul romanesc, sunt legea supermarket-urilor si cea a taxei pentru ambalaje, spune Crina Zdravcu, director d’aucy Romania. Potrivit acesteia, legea 429 asupra business-ului cu legume conservate ar putea majora preturile produselor cu pana la 25%.

Legea 429 sau legea taxei pentru ambalaje prevede ca operatorii economici care nu realizeaza tinta de reciclare a ambalajelor trebuie sa plateasca o contributie de 2 lei/kilogram. “In termeni de profitabilitate, ar trebui sa ridicam preturile produselor. Impactul acestei legi in pretul unei cutii de metal ar putea fi intre 4% si 25%, in functie de marimi. In momentul in care impactul este atat de mare, tentantia de evaziune este si mai mare. In clipa de fata, deseurile se tranzactioneaza, este o bursa de deseurilor”, spune directoarea d’aucy.

Potrivit acesteia, masurile bune, precum reducerea TVA-ului, in paralel cu controalele ANAF, au marcat un progres in eradicarea pietei nefiscalizate a legumelor conservate, o alta provocare cu care retailerul are de-a face. “Noi avem un pret corect, fiscalizat, dar accesul nostru este limitat pe anumite canale de vanzare, precum comertul traditional sau engross-urile. Diferenta dintre noi si concurentii de pe aceste piete este aparent nejustificata, dar este fiscalizarea la mijloc. Scaderea TVA-ului si controalele ANAF curatasera putin piata. Dar aparitia acestor doua legi ne aduce intr-un impas”, spune Zdravcu.

Directoarea d’aucy considera ca taxa de ambalaj nu este predictibila sau bugetabila si spera ca organele statului vor intelege care va fi impactul asupra retailului: “Primim in fiecare luna cresteri de tarife de reciclare de la organismele de transfer de responsabilitate, iar contractele cu ei cuprind clauze prin care nu-si asuma niciun fel de responsabilitate. Atunci ma intreb care mai e scopul acestui contract, ori e transfer de responsabilitate, ori nu mai e. In clipa de fata, este un haos in toata aceasta poveste”, adauga Zdravcu.

In ceea ce priveste legea 321, prin care retailerii sunt obligati sa aiba la raft 51% produse romanesti, directoarea d’aucy spune: “Ideea este extrem de generoasa, dar ne-a creat mari probleme si cred ca poate functiona in momentul in care toate partile implicate se aseaza la masa si gasesc o solutie care sa fie acceptabila pentru toate partile. Dintr-o initiativa frumoasa, s-a bulversat toata piata, toate contractele vor fi refacute. Nu stiu in ce masura producatorii romani sunt favorizati sau nu au de pierdut din aceasta lege”.

Legea 321, prin care retailerii sunt obligati sa aiba la raft 51% produse romanesti, a fost promulgata in luna iulie de catre presedintele Klaus Iohannis, decizie care a trezit nemultumirea marilor retele de retail.

Nu stiu in ce masura agricultura romaneasca este pregatita sa furnizeze atat cantitatile de marfa care ar rezulta in urma acestei legi, cat si la nivel de calitate, control si constanta.

Crina Zdravcu

d’aucy Romania este parte a grupului francez cu acelasi nume, care a luat nastere in 1968 prin alaturarea a cinci cooperative. “E interesant exemplul firmei-mama: acolo din acelasi impas au incept sa se uneasca fermierii si sa faca cooperativa. In Romania, fermierii sunt reticenti a se uni, iar pentru a putea face fata unui comert modern trebuie unitate, investitii in procesare, in lantul tehnologic, in angajarea persoanelor potrivie pentru a-i reprezenta in fata marilor retele”, spune aceasta.

Crina Zdravcu apreciaza ca legea 321 poate fi aplicata doar un plan delimitat pe o perioada de doi, trei ani, prin care statul sa-si asume, prin organele administrative, responsabilitatea de a populariza si de constientiza in randul producatorilor romani toate rigorile pe care aceasta le reprezinta.

d’aucy este prezent pe piata locala din 2011 si comercializeaza doar legume conservate, sub brandurile d’aucy si Globus. Face parte din grupul francez cu acelasi nume, care are ca principale directii de dezvoltare furnizarea de legume conservate, carne si oua, cat si activitati agricole. In total, d'aucy Group detine 30 de unitati de productie in trei tari, 9.000 de membri in cadrul cooperativei, fermieri cu care colaboreaza si care sunt, in majoritate, si actionari si 4.800 de angajati. Anul trecut, Grupul a raportat un business de 1,3 miliarde de euro, cumulat pe toate diviziile. In Romania, d’aucy a obtinut o cifra de afaceri de 3,3 milioane euro in 2015, iar pentru anul in curs compania estimeaza o crestere de 6%.

Sursa foto: pedrosala/Shutterstock


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.