Lipsa de forta de munca este una dintre cele mai grave probleme cu care industria textila se confrunta. Motivele pentru care tinerii fug de acest domeniu sunt clare: salarii foarte mici, mediu si conditii care lasa de dorit, sanse mici de a avansa si nu in cele din urma, rutina si monotonie in modul de lucru. Iar daca fabricile de confectii au probleme in prezent in recrutarea de personal, perspectiva pentru viitor este si mai sumbra. Odata cu disparitia multor scoli de arte si meserii si cu scaderea interesului absolventilor de liceu pentru acest domeniu, industria textila are doua optiuni: sa gaseasca o cale prin care atraga tinerii sau sa recurga la automatizare. Ce alege producatorul roman de confectii Pandora Prod?

In primul rand, pentru ca o fabrica de confectii sa-si automatizeze procesele are nevoie de o investitie uriasa pentru a cumpara roboti sau alte masinarii specifice. Desi o asemenea masina isi dovedeste eficienta, inlocuiand pana la trei persoane, pretul de la care porneste este de 25.000 de euro si poate ajunge chiar dublu.

In contextul in care o buna parte dintre fabricile de textile din Romania lucreaza in sistem lohn sau, in cel mai bun caz, in semi-lohn, iar profitabilitatea lor nu este mare, achizitia de roboti pare un scenariu exclus. Cum ar putea o companie care ofera salarii minime pe economie sa sustina o investie de ordinul milioanelor de euro?

Astfel, un producator roman de confectii, Pandora Prod, care detine doua fabrici in Focsani si Tecuci si realizeaza produse integrate pentru Hugo Boss, Massimo Dutti, Ted Baker sau Victoria Beckam, are un plan pentru a atrage absolventii de liceu in industria confectiilor.

Dorel Simiz, directorul Pandora Prod, va lansa, anul viitor, un proiect in parteneriat cu Scoala Profesionala din Focsani si Primaria Focsani pentru reformarea invatamantului dual. Astfel, pe baza teoretica a scolii profesionale, antreprenorul roman va acorda burse tinerilor care vin in sprijinul industriei textile. Mai mult, Simiz intentioneaza sa investeasca in infiintarea unor ateliere si laboratoare pentru formarea studentilor si va organiza stagii de practica in fabricile companiei.

Antreprenorul considera ca astfel de proiecte sunt necesare pentru a sustine invatamantul dual, care nu mai produce tineri absolventi pentru industria textilelor. Astfel, fabricile de confectii ajung sa angajeze persoane nepregatite in acest domeniu, care ajung sa se califice la locul de munca, dar fara a obtine o diploma sau un certificat care sa ateste acest lucru.

In Romania, nu exista o statistica privind forta de munca necalificata care primeste calificare la locul de munca. Ea ajunge calificata in sensul ca este pregatitia in procesul productie, dar nu are o diploma sau un atestat din care sa reiasa calificarea. Este o alta problema a acestei industrii, faptul ca nu a stiut sa-si legalizeze calificarea. S-ar putea realiza printr-un parteneriat intre fabrici si Oficiul Fortelor de Munca.

Dorel Simiz, directorul Pandora Prod

In fabricile Pandora Prod, 90% dintre muncitori sunt calificati, insa nu toti cu documente de calificare. “Am vrea ca fiecare sa aiba o diploma. Ei oricum sunt platiti ca si personal personal. Pentru o parte dintre ei, am organizat cursuri de calificare. Deocamdata nu am avut un handicap din acest punct de vedere, dar observ ca scolile profesionale nu mai produc, procentul tinerilor care se orienteaza spre acest domeniu este din ce in ce mai mic, iar perspectiva nu este cea mai minunata”, spune Simiz. Restul angajatilor din fabricile Pandora sunt necalificati, incepatori sau care migreaza. Acestia exista intotdeauna intr-un anumit procent in fabrica si chiar daca pornesc de la u. nivel salarial redus, producatorii investesc in aceasta forta de munca timp de aproximativ sase luni si de multe ori, jumatate dintre ei renunta.

Pandora Prod. este business-ul familiei Simiz, cu o traditie de peste 22 de ani, care anul trecut a avut o cifra de afaceri de 44 milioane euro, in crestere cu 20% si un portofoliu de clienti care cuprinde branduri premium-high precum Massimo Dutti, Hugo Boss, Cos, Ted Baker si Victoria Beckam. Afacerea a crescut semnificativ in 2008, dupa ce antreprenorii romani au decis sa renunte la productia de tip lohn si s-au orientat catre produse integrate, oferind servicii de creatie, design si productie.

Sursa foto: michaeljung/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri