Costurile cu mentinerea unei companii active din punct de vedere fiscal ar putea fi justificate in multe cazuri, intrucat companiile care devin inactive isi pierd o serie de drepturi, cum ar fi cele de a deduce TVA si anumite cheltuieli. In multe cazuri, companiile tind sa neglijeze obligatiile administrative si de raportare atunci cand nu se desfasoara activitati economice prin intermediul acestora. De cele mai multe ori, companiile considera ca nu sunt justificate costurile asociate cu activitatile de conformitate fiscala si legala, potrivit unei analize Accace.

"Povara fiscala in termeni absoluti (pentru o companie declarata inactiva, n.r.) va depinde de valoarea achizitiilor si a cheltuielilor pe care o companie le va face in perioada de inactivitate. (…) In plus, daca privim din perspectiva unui partener care doreste sa incheie o tranzactie cu o societate inactiva, in acest caz si partenerul respectiv este afectat, in sensul in care nu are drept de deducere a TVA si nici a cheltuielilor efectuate in legatura cu o achizitie de bunuri sau servicii de la o societate inactiva", a declarat Mihaela Iacob, tax manager la firma de consultanta Accace.

Pozitia financiara a unei companii se modifica astfel:

  • Cheltuiala cu impozitul pe profit aferenta achizitiilor si serviciilor va creste cu aproximativ 19%;
  • Cheltuielile vor creste cu 20% prin includerea in cheltuieli a TVA-ului aferent achizitiilor de bunuri de servicii pentru care compania nu mai are drept de deducere, precum si pentru livrarile si prestarile de servicii pentru care compania nu mai are dreptul de a colecta TVA, dar are obligatia de a plati TVA catre bugetul de stat;
  • Iesirile de numerar vor creste cu 20% in legatura cu TVA aferenta livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii pentru care compania nu va mai avea dreptul sa colecteze TVA, dar va avea obligatia de a plati TVA catre bugetul de stat.

Costurile minime pentru functionarea unei firme, in cazul in care aceasta nu mai are activitate, pot fi justificate in cazul in care compania este nevoita sa realizeze eventuale achizitii de bunuri/servicii sau sa presteze servicii.

"Depinde de valoarea costurilor minime pentru functionare, precum si de valoarea unor eventuale achizitii de bunuri/servicii sau prestari de servicii. Tinand cont ca o societate nu mai are drept de a deduce TVA si cheltuiala aferenta, este foarte posibil ca suma acestor taxe suplimentare sa depaseasca suma cheltuielilor necesare pentru o minima adminstrare (de exemplu, mentinere sediu activ, depunere declaratii)", a afirmat Mihaela Iacob.

Pentru a deveni activa, compania trebuie sa rezolve cauza care a dus la inactivitate. De exemplu, o companie poate deveni inactiva din cauza faptului ca nu a depus declaratii timp de 6 luni, ceea ce inseamna ca va trebui sa depuna declaratiile aferente acestei perioade. Acesta lucru va atrage o amenda de cel putin 250 lei, aplicabila pentru fiecare declaratie nedepusa la termen, plus eventuale penalitati si dobanzi de intarziere daca societatea are si taxe restante.

Conditii in care se declara inactivitatea

Companiile vor fi declarate inactive de catre autoritatile fiscale atunci cand una dintre conditiile de mai jos este indeplinita (nu neaparat cumulativ):

  • Societatea nu mai are organe statutare;
  • Inactivitatea temporara inscrisa la Registrul Comertului;
  • Compania se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
  • Compania nu isi indeplineste, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
  • Organul fiscal central constata ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat;
  • Durata de functionare a societatii este expirata;
  • Durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata.

Reactivarea contribuabililor

Statusul de inactivitate este reversibil, astfel ca autoritatile fiscale pot considera o companie activa atunci cand urmatoarele conditii sunt indeplinite in mod cumulativ:

  • Compania nu inregistreaza obligatii fiscale restante;
  • Compania isi indeplineste toate obligatiile declarative prevazute de lege;
  • Organul fiscal central constata ca functioneaza la domiciliul fiscal declarat.

Limitarea drepturilor fiscale in perioada de inactivitate

Pe perioada in care un contribuabil este declarat inactiv, acesta pierde anumite drepturi fiscale, iar acest aspect se rasfrange si asupra partenerilor de business.

TVA

Contribuabilii inactivi isi pierd codul de TVA, astfel urmatoarele drepturi sunt limitate:

  • Contribuabilul isi pierde dreptul de a deduce TVA aferenta achizitiilor;
  • Contribuabilul va trebui sa plateasca TVA aferenta tuturor livrarilor efectuate in perioada de inactivitate fara a colecta aceasta suma de la clientii sai;
  • Partenerii unui contribuabil inactiv nu au dreptul sa isi deduca TVA aferenta achizitiilor de la acest contribuabil, astfel TVA devine un cost (fac exceptie achizitiile efectuate de la furnizori aflati in executare silita).

Impozit pe profit

Contribuabilul inactiv trebuie sa declare si sa plateasca impozit pe profit, dar pierde dreptul de a deduce cheltuielile in scopul calculului impozitului pe profit;

Partenerii care desfasoara tranzactii cu contribuabili inactivi isi pierd dreptul de a deduce cheltuielile inregistrate in legatura cu achizitiile facute de aceste companii (fac exceptie achizitiile efectuate de la furnizori aflati in executare silita).

Alte taxe si contributii sociale

Contribuabilii sunt obligati sa declare si sa plateasca toate celelalte taxe si contributii sociale in perioada de inactivitate.

Autoritatile fiscale tin evidenta contribuabililor inactivi/reactivati cu ajutorul unui registru ce se actualizeaza in timp real si poate fi accesat pe site-ul ANAF.

Olivier Le Moal/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri