Am sumarizat intr-un articol recent supararea transportatorilor rutieri dupa falimentarea societatilor Astra Asigurari si Carpatica Asig, pe motiv ca nu isi mai puteau cumpara asigurari RCA la preturi reduse, si ca din cauza lui Misu Negritoiu care "a distrus capitalul romanesc", fiind "clientul" companiilor de asigurari straine cu tarife "uriase" la RCA, pur si simplu, industria de succes a transportului rutier din Romania a ajuns la pamant. Am avut camioane adunate prin Capitala, presiuni, scandaluri, reactii si pana la urma Guvernul Ciolos a considerat ca intr-adevar asiguratorii straini sunt niste "hoti" si le-a dat, cam incorect, cu Ordonanta de Urgenta 54/2016 in cap, iar ulterior, parlamentarii au gasit si vinovatul problemelor din asigurari: presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), pe care il vor demis cat mai repede. Iata ca nici asiguratorii nu se lasa mai prejos si au batut la usa Comisiei Europene, care poate trimite Romania cu un sac de amenzi in spate.

Plafonarea tarifelor RCA adresate transportatorilor rutieri pentru sase luni, prin Ordonanta de Urgenta 54/2016 a fost luata ca urmare a presiunii de strada a unor agenti economici, si anume transportatorii rutieri, asupra altor agenti economici, adica societati de asigurari si asupra Guvernului si ASF. Nu au contat calcule actuarile actuale si riscurile asumate, pentru ca desi este o piata obligatorie, dimensiunea riscului creeaza pretul; nu a contat nici Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European sau alte elemente legate de concurenta, ci doar vocea transportatorilor rutieri, pentru Guvernul Ciolos.

Daca au vazut ca nu au intelegere pe plaiul mioritic, societatile de asigurari RCA au fugit repede sa bata la usa Comisiei Europene, avand deja un precedent in jurisprudenta europeana. Am scris, de asemenea, despre acest aspect recent, ca in martie 2000, statul italian a emis un decret, prin care intentiona sa limiteze evolutia inflationista a preturilor. Decretul italian viza insa mai multe masuri, nu doar limitarea tarifelor RCA.

Ceea ce a incercat statul italian a fost sa justifice elementul de control general al preturilor. Curtea Europeana de Justitie, in ciuda motivarii si extrapolarii masurilor pe sase domenii a constatat ca: plafonarea tarifelor la RCA nu reprezinta o exceptie valabila de la acest principiu, nefiind parte a unui sistem general de control al preturilor, atata vreme cat sunt masuri singulare si specifice a unei anumite parti a unui sector economic, aspect care se regaseste din in Directiva cu privire la Solvency II.

UNSAR a sesizat Comisia Europeana cu privire la plafonarea tarifelor RCA

Ca urmare a aprobarii de catre Guvern a tarifelor plafonate la RCA, Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) anunta ca a sesizat deja Comisia Europeana cu privire la incalcarile Directivei 2009/138/CE si ale Tratatului de functionare al UE, si exista premise ca Romania sa fie sanctionata pentru incalcarea legislatiei comunitare

UNSAR arata ca potrivit normelor europene, atat plafonarea unor tarife in absenta unui sistem general de control al preturilor, cat si posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protectie pentru o anumita industrie sunt interzise. Prin urmare, societatile de asigurari acuza Guvernul Ciolos ca au oferit indirect transportatorilor un ajutor de Stat, interzis in legislatia UE.

"Avand in vedere faptul ca Romania nu are un sistem general de control al preturilor, este imposibil din punct de vedere legal sa aiba un cadru care sa se refere strict la piata de asigurari. Mai mult, modul in care au fost emise aceste reglementari conduce la ideea ca aceasta masura a fost luata doar pentru a raspunde la presiunile transportatorilor, invocandu-se o situatie de criza in piata. Aceasta criza nu a putut fi fundamentata economic, printr-o analiza financiara solida a pietei de transporturi din Romania", arata UNSAR.

De fapt, considera asiguratorii, "criza invocata se regaseste la nivelul societatilor de asigurare. In ultimele noua luni, asiguratorii din Romania au primit infuzii de capital de la actionarii straini de 90 de milioane euro, afacerile pe aceasta linie generand pierderi uriase: 2,8 miliarde lei in noua ani".

Ei mai arata ca "in urma masurilor aprobate de Guvern, pierderile societatilor de asigurare vor creste si nu se vor limita doar la cele sase luni prevazute pentru plafonare de Ordonanta de Urgenta 54/2016, ci isi vor face simtite efectele pe o perioada mult mai lunga, greu de estimat, dat fiind specificul asigurarii RCA: segment de asigurari “cu coada lunga” (long tail), ceea ce inseamna, in principiu, ca nu functioneaza pe sistemul prime colectate versus daune platite pentru aceeasi perioada de timp. De exemplu, o dauna cu vatamari corporale poate genera obligatii de plata pentru asigurator pe o perioada indelungata, de pana la 20-30 de ani".

Mai mult, UNSAR sustine ca dupa incheierea perioadei de sase luni in care tariful este plafonat, cel mai probabil vom asista la o revenire la tarife "sustenabile", situatie care va crea din nou perceptia unor dezechilibre in piata.

Ce risca Romania daca se "supara" CE?

Am aflat ca UNSAR a scris Comisiei Europene. Acum toata lumea asteapta un raspuns. Prin actiunea UNSAR la Comisia Europeana este posibil ca aceasta plafonare sa inceteze inainte de cele 6 luni, iar preturile sa creasca din nou. Initial, Comisia Europeana identifica posibilele incalcari ale legislatiei UE pe baza propriilor anchete si va incerca sa rezolve problema informal cu Romania. Ideea este de a gasi o solutie rapida, conforma cu legislatia UE, si de a evita initierea unei proceduri formale de infringement.

Daca Romania nu va lua masuri pentru a inlatura Ordonanta 54/2016 prin care a fost incalcata legislația UE, Comisia poate iniția o procedură formală de constatare a nei;ndeplinirii obligatțiilor. Procedura urmeaza o serie de etape prevazute in tratatele UE, fiecare dintre ele incheindu-se cu o decizie oficiala:

  1. Comisia trimite o scrisoare de punere in intarziere, solicitand informatii suplimentare. Romania va trebui sa trimita un raspuns detaliat intr-un anumit termen, de obicei de doua luni;
  2. Daca CE ajunge la concluzia ca Romania nu a respectat legislatia UE, Comisia Europeana poate trimite un aviz motivat - o solicitare oficiala de a se conforma legislatiei UE;
  3. Daca Romania va continua sa nu se conformeze, Comisia Europeana va decide sa inainteze cazul Curtii de Justitie;
  4. Daca Romania nu va comunica la timp masurile de transpunere a dispozitiilor directivei, Comisia poate solicita Curtii sa aplice sanctiuni;
  5. Daca hotararea stabileste ca Romania a incalcat legislatia UE, autoritatile nationale trebuie sa ia masuri pentru a se conforma hotararii Curtii.

Daca, in ciuda hotararii Curtii, statul membru tot nu remediaza situatia, Comisia poate retrimite cazul la Curtea de Justitie. La a doua trimitere a cazului la Curtea de Justitie, Comisia propune Curtii sa impuna sanctiuni financiare, sub forma unei sume forfetare si/sau a unei plati zilnice.

Cert este ca Romania nu traverseaza o perioada caracterizata de o inflatie galopanta, ca motivare pentru activarea articolului 4 din Legea Concurentei, de a introduce un sistem de control al preturilor la RCA si nerespectarea Directivei Directiva 2009/138/CE si a celei cu privire la Solcency II. Mai mult decat atat, impunerea unui sistem de control al preturilor ar trebui impus la nivelul general al economiei pentru a fi luat in serios de catre Comisia Europeana, nu doar la RCA ca raspuns la presiunea de strada a companiilor de transport rutier cre vor sa plateasca atat cat doresc pentru o polita de asigurare obligatorie.

Ramane de vazut daca transportatorii rutieri din Romania vor merge la Bruxelles sa-si parcheze camioanele in centrul orasului pentru a solicita "ajutoare de stat". Ramane de vazut si daca parlamentarii romani ar vota mai degraba sa avem autostrazi si drumuri mai bune, care se genereze mai putine accidente si, asadar, mai putine despagubiri de achitat de catre companiile de asigurari si tarife mai reduse la RCA, decat sa il demita pe presedintele ASF.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri