Plafonarea tarifelor RCA la toate categoriile de clienti, pentru o perioada de sase luni, de catre Guvern, prin Ordonanta 54/2016, la presiunea patronatelor din transportul rutier, a inceput deja sa genereze distorsiuni si efecte nedorite in ceea ce priveste politica de subscriere RCA. De exemplu, "societatile de asigurari fac tot posibilul sa determine intemediarii din piata sa nu mai incheie RCA la transportatorii rutieri, prin reducere drastica a comisoanelor si o ingreunare excesiva a procesului de emitere", spune Viorel Vasile, CEO, Safety Broker.

Graba cu care s-a legiferat segmentul de asigurari RCA in ultimele saptamani a fost in stransa legatura cu presiunile constante ale asociatiilor de transport, iar prin adoptarea Ordonantei de Urgenta 54/2016 privind asigurarea RCA sunt incalcate normele europene si legislatia nationala in vigoare, adica Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind accesul la activitate si desfasurarea activitatii de asigurare si de reasigurare (Solvabilitate II) si la Legea concurentei nr. 21/ 1996.

Conform legislatiei mentionate, nu poate fi introdus un control al preturilor pentru o anumita industrie in lipsa unui sistem general de control al preturilor (Directiva Solvabilitate II). Mai mult, inghetarea preturilor se face doar in imprejurari exceptionale si pe o perioada determinata (Legea Concurentei), insa situatia de criza din industria transporturilor invocata nu a fost fundamentata cu argumente economice.

Efectele negative ale acestui pachet normativ vor fi resimtite, pe termen mediu si lung. Deja majoritatea companiilor de asigurari care subscriu RCA, in goana pentru reducerea costurilor dupa plafonarea tarifelor, au decis sa reduca substantial comisioanele de intermediere pentru aceste polite, lovind indirect piata brokerajului in asigurari, dar, spune Viorel Vasile (foto), CEO Safety Broker, acest lucru se va intoarce tot in ograda asiguratorilor precum un bumerang, daca brokerii nu vor mai intermedia la aceste comisioane.

"Sunt doua probleme majore cu aceasta limitare de tarife RCA. In primul rand, asiguratorii sunt in pierdere, pentru ca s-a impus obligativitatea de a se pastra preturile reduse. Piata asigurarilor este, pana la urma, precum un poll unde aduni bani ca sa platesti daune. Daca acest poll nu se mai umple timp de sase luni de zile, cu siguranta piata de asigurari va merge cu pierdere. Ce sa va intampla dupa sase luni de zile? Asiguratorii vor trebui sa creasca iar preturile ca sa isi acopere pierderile.", apreciaza Viorel Vasile.

Asiguratorii nu mai vor transportatori rutieri in portofoliul RCA

O a doua problema, in opinia sa, ar fi ca reducerea substantiala a comisioanelor de intermediere la RCA "ii lipseste pe transportatori de consultanta brokerilor". Comisioanele din piata asigurarilor RCA, strict pe categoria de transportatori rutieri ar fi scazut de la o medie de 12-14% la: 1% la Asirom, Allianz-Tiriac Asigurari, Generali si Uniqa. Si Euroins, unul dintre cei mai importanti jucatori din piata RCA ar fi redus comisionul acordat intermediarilor la 0,1% "Comisioanele au fost reduse in asa natura astfel incat brokerii sa nu mai intermedieze transportatori rutieri. Ce fac insa acesti clienti? Se duc direct la asigurator si bineinteles ca nu mai beneficiaza de consultanta brokerilor. Pe de alta parte, costul asiguratorului cu vanzarea este mult mai mare decat al brokerului", spune seful Safety Broker.

El arata, totusi, ca daca toti asiguratorii vor recurge la taierea comisioanelor pentru transportatori, brokerii de asigurari ar putea alege sa nu mai subscrie deloc aceasta categorie.

"Nu pot presta un serviciu fara sa fiu remunerat corect. Transportatorul roman, ramane clar fara consultanta, iar asiguratorului automat ii va creste costul, pentru ca administrarea directa a portofoliului il costa cam 30%, pe cand costul cu brokerii este la 10%. Daca toti asiguratorii vor reduce comisioanele, toti transportatorii se vor duce direct catre ei. In plus, asiguratorii au ingrunat excesiv de mult emiterea politelor RCA pentru camioane. Acum, ca sa emiti un RCA pentru un transportator rutier iti trebuie trei zile. Poate ca asiguratorul spera ca se razgandeste transportatorul sa nu mai ia RCA de la el".

Mai mult, dupa incheierea perioadei de sase luni in care tariful este plafonat, cel mai probabil vom asista la o revenire la tarife sustenabile pentru asiguratori, situatie care va crea din nou perceptia unor dezechilibre in piata.

Sursa foto: Aisylu Ahmadieva

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri