Cristiana Deca, partener la cabinetul de servicii juridice de business Decalex Legal Solutions, realizeaza o analiza a modului in care Uber intelege sa isi asume responsabilitatea vis-a-vis de serviciile pe care le ofera. In replica, Uber subliniaza ca sunt opinii bazate pe multe informatii trunchiate sau eronate. Ce argumente au cele doua parti si cum intervine un al treilea avocat, citeste in materialul de mai jos.


Opinia avocatului

Odata cu intrarea oficiala pe piata locala, Uber aducea in atentia publica un serviciu relativ nou pentru piata din Romania si isca foarte multe controverse datorita lipsei de legislatie care sa reglementeze acest nou serviciu. In iunie 2015, presedintele Klaus Iohannis promulga noua lege a taximetriei, iar masinile conduse de soferi fara licenta de taxi nu mai aveau dreptul de a oferi servicii de transport. Totusi, Uber continua sa fie folosit de tot mai multi romani, companie extinzandu-şi serviciile si in alte orase din Romania. Acest lucru este posibil datorita unui tertip legal folosit de soferii care lucreaza prin Uber, considera Cristina Deca, partener la firma de avocatura Decalex Legal Solutions.

Pe scurt, continua ea, prin deschiderea unui simplu SRL sau PFA care are drept obiect de activitate codul caen 4939 (transportul de pasageri cu trenuri naveta, autobuze sau autocare), soferii care lucreaza prin Uber isi desfasoara in continuare activitatea.

Dar, la o privire mai atenta in legislatie, vom putea observa ca niciuna din activitatile prevazute de codul CAEN nu se incadreaza in activitatea prestata de soferii Uber. Prin contractul pe care soferii in semneaza cu Uber, acestia folosesc masinile personale pentru transportul pasagerilor, nicidecum autobuze, autocare sau trenuri naveta. De aici se poate trage concluzia ca activitatea soferilor Uber nu este incadrata corect in legislatie si poate fi considerata o activitate ilegala, considera Cristiana Deca, partner la Decalex Legal Solutions.

Citeste si:
Firea: Nu am renuntat la ideea gratuitatii la transportul STB
Firea: Nu am renuntat la...

Replica Uber nu intarzie sa apara

Per total, o opinie bazata pe multe informatii trunchiate sau eronate, care nu fac altceva decat sa dezinformeze si sa serveasca intereselor celor care se opun inovatiei, in defavoarea consumatorilor. Suntem pro transparenta si claritate cand vine vorba de serviciile de ridesharing si suntem de acord ca este nevoie de o discutie argumentata legata de reglementarea acestor servicii, bazata pe informatii corecte.

Uber nu este un serviciu de taxi, continua reprezentantii Uber, ci este o aplicatie de mobil care pune in legatura pasageri cu soferi care aleg sa isi imparta masina personala ocazional, intr-un mod foarte transparent si respectand mai multe conditii de siguranta. Transportul in comun, serviciile de taxi sau serviciile ca Uber sunt similare dar foarte diferite ca structura.

In prezent in Romania sunt peste 120.000 de oameni care folosesc serviciu Uber. E important de spus ca Uber alege sa lanseze in orasele unde exista deja o cerere semnificava pentru serviciu, fie ca vorbim de pasageri sau de parteneri. Spre exemplu, inainte sa lansam in Cluj, aplicatia fuesese descarcata de peste 5.000 de clujeni. Orasele aleg Uber in aceeasi masura in care Uber alege orasele, puncteaza reprezentantii companiei de ride sharing.

Partenerii Uber nu trebuie sa aiba acest cod caen (n.r. – 4939, citat de avocat). In schimb, partenerii pot colabora cu Uber doar prin intermediul unor entitati fiscale (ex: PFA, SRL) - ei sunt inregistrati TVA si emit o factura fiscala dupa fiecare cursa, pe care utilizatorii o pot accesa online, in contul lor. Uber este un serviciu 100% digital (deci transparent) si fiscalizat, subliniaza oficialii serviciului.

Avocatul Decalex: Uber functioneaza conform proverbului “afara este vopsit gardul si inauntru-i leopardul

Daca analizam sectiunea de Clauze si conditii contractuale vom vedea ca Uber functioneaza similar unui vechi proverb romanesc – afara este vopsit gardul si inauntru-i leopardul, subliniaza avocat Cristina Deca. De ce? Pentru ca la nivel de comunicare publica Uber se pozitioneaza ca un serviciu de ride-sharing care ofera conditii de siguranta si confort. In realitate insa, avand in vedere faptul ca in Romania nu exista reglementari clare pentru serviciile de ride-sharing, orice companie ca Uber functioneaza doar ca un intermediar intre terti care presteaza servicii de transport catre varii clienti.

Citeste si:
Ce propuneri are mediul de afaceri din Romania pentru Guvern
Guvern format din 15...

Un alt aspect important legat de functionarea Uber este faptul ca aceasta are dreptul permanent si absolut asupra datelor personale ale utilizatorilor Uber. Asta inseamna ca Uber le poate folosi in nume propriu, le poate vinde, le poate face publice pe toate canalele de distributie proprii. Mai mult, Uber nu isi asuma nicio responsabilitate legata de siguranta pasagerilor si nici nu poate fi tras la raspundere pentru eventuale pagube. Acest aspect este de inteles in conditiile in care Uber nu solicita soferilor sa puna la dispozitie licente sau autorizatii profesionale care sa le permita realizarea serviciului de transport public.

Mai explicit, Uber nu isi asuma responsabilitatea in cazul in care utilizatorul pateste ceva in timp ce foloseste serviciul si nu poate fi tras la raspundere pentru daune sau pagube. Exista totusi o bresa in termenii de funtionare Uber prin care, in situatii exceptionale, clientii care sufera daune in timp ce folosesc servicile intermediate de Uber pot fi despagubiti de companie, dar in limita a 500 de dolari.

Replica Uber - Ridesharing-ul poate fi inteles atat ca impartirea unei destinatii (aproximative), cat si ca impartirea unei masini proprii, ocazional, pentru a duce un pasager la destinatie, “on demand” - adica la cerere, prin aplicatie. Este definitia data in legislatia multor altor tari care au ales sa includa in legislatia lor acest tip de serviciu nou in care cei care o masina si timp liber pot oferi servicii de transport intr-un cadru foarte trasparent si foarte sigur, prin intermediul unei aplicatii mobile.

Ca orice alta aplicatie, Uber colecteaza informatii despre utilizatori. Toate datele pe care oamenii le trimit prin aplicatia noastra sunt criptate inainte de a fi trimise pe Internet catre noi. De asemenea, datele sunt criptate si in sistemul nostru, atunci cand utilizatorii ne trimit parolele lor sau un numar de card de credit - folosim ceea ce se numeste strong encryption. In plus: avem politici foarte clare privind accesarea acestor date. Avem inclusiv instrumente prin care monitorizam si detectam orice abuz.

Citeste si:
Bataia de joc numita Mutu. Gabriel Mutu [OPINIE]
Bataia de joc numita Mutu....

Toate cursele Uber sunt asigurate, atat prin asigurarea soferilor parteneri, cat si prin asigurarea globala a Uber. Pentru a deveni sofer partener Uber, sunt cateva conditii care tin de siguranta si de transparenta:

  • Minim 21 de ani
  • Carnet de cel putin un an
  • Cazier auto & judiciar fara istoric
  • Asigurare RCA standard
  • ITP valabil
  • Posibilitatea de a colabora cu Uber printr-o forma fiscala (ex: PFA sau SRL)

Toate documentele sunt urcate in sistem, cu data de expirare. Atunci cand expira, sistemul nostru blocheaza automat accesul partenerilor in aplicatie si acestia nu mai pot efectua curse pana cand nu aduc documente valabile.

Datorita tehnologiei, Uber este unul din cele mai sigure si transparente servicii de transport din Bucuresti.

La Uber, nu exista pasageri sau soferi parteneri anonimi si utilizatorii stiu mereu unde se afla pe harta, nu exista riscul sa te ratacesti, poti trimite celor apropiati locul in care te afli pe harta in timpul unei curse.

Avocat: Uber ofera servicii de taximetrie si astfel ar trebui sa se supuna regulilor prevazute de lege

Uber merge mai departe in a-si nu asuma responsabilitatea nici vis-a-vis de cei carora le intermedieaza servicile de transport. Probleme legate de raportul din Uber si terti pornesc de la faptul ca desi acestia nu sunt legal angajati Uber, soferii desfasoara o activitate constanta, permanenta si remunerata pentru Uber, astfel incat conditiile pentru a fi catalogati drept angajati exista. Recent, Departamentul de Munca din New York a stabilit faptul ca relatia dintre Uber si soferi reprezinta un contract individual de munca si astfel compania este obligata sa achite darile pentru asigurarea de sanatate. Desi in Romania o astfel de decizie nu are valoare legala, ea vine sa intareasca si sa sustina vocea celor care sustin ca Uber ofera servicii de taximetrie si astfel ar trebui sa se supuna regulilor prevazute de lege, nu sa existe intr-o zona gri a legislatie de transport de persoane din Romania.

Avand in vedere posibilele consectinte grave care avea loc ca urmare a folosirii serviciilor Uber este mai mult decat necesara o reglementare legislativa clara in ceea ce priveste serviciile de ride-sharing, o legislatie care sa presupuna atat responsabilitatea Uber fata de clienti pentru totalitatea situatiilor care pot provoca daune sau pagube ca urmare a utilizarii Uber, dar si fata de modul in care asigura siguranta si preventia unor astfel de situatii prin stabilirea unor criterii de selectie care sa asigure standarde premium in ceea ce priveste soferii si masinile acestora.

Uber: 9 din 10 soferi parteneri apreciaza Uber TOCMAI pentru flexibiltiate

Oficialii Uber subliniaza ca 9 din 10 soferi parteneri apreciaza Uber tocmai pentru flexibilitate - faptul ca sunt contractori independenti si pot sa conduca doar atunci cand vor si cand pot. Foarte multi parteneri Uber aleg sa conduca cateva ore dupa program sau in timpul lor liber pentru a-si acoperi costurile de intretinere ale masinii si pentru a face un venit in plus. Practic, aplicatiile ca Uber le permit sa devina micro-antreprenori cu propria lor masina. Pana la 80% din veniturile generate prin aplicatia Uber raman la partener.

Suntem de acord ca este nevoie de o definire corecta a serviciilor noi, precum cele oferite de Uber și de o reforma a legislatiei in domeniu.

Este si recomandarea Comisiei Europene care a spus foarte clar ca serviciile ca Uber sunt bune si trebuie incurajate si reglementate corespunzator. Tot mai multe state europene isi adapteaza legile in acest sens. Tari ca Portuglatia, Estonia, Letonia, Lituania, Slovacia au reglementat deja sau sunt in proces sa reglementeze serviciile de ridesharing pentru a oferi consumatorilor mai multe optiuni, iar soferilor parteneri un cadru mai clar in care sa desfasoare aceasta activitate ocazionala.

Cristian Bacanu, Partner, MDM legal: Conceptul de ride sharing este unul diferit

Cristian Bacanu, partener la cabinetul de avocatura MDM Legal, intervine si subliniaza ca partenerii UBER nu realizeaza din punct de vedere juridic un serviciu de taximetrie, conceptul de ridesharing fiind unul diferit, din mai multe puncte de vedere. “Spre exemplu, se observa ca partenerii UBER nu exercita o profesie. UBER reprezinta o platforma tehnologica care sprijina persoanele care detin o masina sa o imparta pentru reducerea costurilor de calatorie sau obtinerea unui venit in plus”, considera el.

“Deosebit de interesant este ca standardele de calitate pentru dobandirea calitatii de partener UBER sunt semnificativ mai ridicate decat cele pe care le pot oferi la acest moment taximetrele. In acest context, a te opune progresului bazat pe inovatie tehnologica este de neinteles, cu atat mai mult cu cat, legea este cea care trebuie sa se adapteze necesitatilor sociale in materie de business (intr-o economie de piata, cadrul legislativ trebuie sa sprijine si sa incurajeze afacerile cinstite si initiativa privata)", incheie Cristian Bacanu.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Romanii refuzati de AKH Viena se pot programa la Wiener Privatklinik