Importat de pe meleaguri americane, cu priza fantastica la clientii romani, fenomenul Black Friday constituie un instrument de marketing valorificat la noi in principal pe piata de produse electronice si electrocasnice. De ce nu am avea insa si o avalansa de oferte promotionale in piata rezidentiala? In afara de cateva anunturi punctuale din partea dezvoltatorilor, care deseori includ doar beneficii in plus la achizitia unui apartament, precum vacante sau bucatarii mobilate si echipate, dar nu si reduceri serioase de pret, isteria Black Friday pare sa nu prinda in imobiliare.

"Este destul de dificil de aplicat principiile Black Friday pe piata imobiliara, in primul rand pentru ca acest concept se bazeaza, desi nu exclusiv, pe discounturi mari aplicate unor produse ce stau pe stoc. Practic reprezinta o mare campanie de destocare, ce se potriveste de minune retailului. Pe piata imobiliara vorbim de apartamente impartite, in functie de modul de vanzare, in mai multe segmente", spune Daniel Crainic (foto), head of marketing & communications Imobiliare.ro.

El arata ca apartamentele de la proprietari persoane fizice, cu o cota semnificativa de piata, sunt cel mai putin pretabile unei abordari de tipul Black Friday. "De regula, pentru un proprietar, apartamentul sau casa scoasa la vanzare este singura lui proprietate, iar obiectivul sau nu este sa o vanda la orice pret, ci sa faca o afacere buna pentru el", mentioneaza Daniel Crainic.

O astfel de tranzactie, realizata de o persoana fizica, constituie, de multe ori, finantarea pentru o alta tranzactie rezidentiala. Pe de alta parte, in ceea ce priveste agentiile imobiliare, acestea intermediaza sau reprezinta proprietari, cu alte cuvinte sunt putin eligibile pentru o astfel de campanie.

In opinia sa, singurul segment pretabil intr-o oarecare masura, dar cu oferte limitate, urmarind eventual un obiectiv de marketing si relatii publice, sunt dezvoltatorii imobiliari, "deoarece doar in cazul lor putem discuta de anumite stocuri de apartamente. Insa nici acestia nu pot aplica reduceri foarte mari la niste bunuri care au o valoare de piata de cateva zeci de mii de euro, decat limitat sau urmarind un alt obiectiv decat profitul, precum notorietate, marketing sau relatii publice", mai spune managerul Imobiliare.ro.

Citeste si:
Cate taxe a platit eMAG catre statul roman, de-a lungul anilor?
Cate taxe a platit eMAG catre...

Marja de negociere la apartamente: 4-6%

De regula, in afara perioadelor speciale de reduceri, precum este Black Friday, pentru apartamentele clasice, de doua sau trei camere, cu un buget de 60.000 - 80.000 euro, marja de negociere pe care dezvoltatorul si-o poate permite, se situeaza intre 4 si 6%. In cazul proprietatilor mai scumpe, vorbim de marje mai mari, in special daca achizitia este cash/finantare proprie si timpul de tranzactionare nu este foarte mare. Ca urmare, o eventuala reducere de Balck Friday ar intra tot in aceasta marja de negociere.

"Exista insa o zona care lasa o marja de actiune dezvoltatorilor. Ei pot veni cu bucataria mobilata si echipata, cu aerul conditionat inclus, cu o vacanta la pachet sau, de ce nu, chiar cu un loc de parcare de cateva mii de euro sau un spatiu de depozitare", arata managerul Imobiliare.ro.

Putem spune insa ca sunt dezvoltatorii sunt mai reticenti in ceea ce priveste Black Friday? "Nu cred ca este vorba de reticenta, ci conceptul acestei campanii se potriveste intr-o masura mai mica pietei imobiliare. Un dezvoltator nu poate veni cu discounturi foarte mari decat foare punctual; apoi o tranzactie imobiliara presupune de multe ori un proces de durata, care include semnarea unui antecontract, vizite pe la notar sau finantare. De asemenea, nici cumparatorii nu actioneaza impulsiv cand vine vorba de achizitia unui apartament", spune Daniel Crainic.

Cu toate acestea, "exemple singulare este posibil sa apara. Le vom monitoriza si le vom anunta daca vor aparea. Modelul nostru de business insa nu ne permita sa avem o imagine exacta de acum pentru ca un anunt poate fi promovat online instant. Nu vorbim de conceptul de stoc de produse in cazul nostru". El arata insa ca Imobiliare.ro are propria oferta de Black Friday, care include discounturi pentru anunturile de la proprietari, care pot depasi 80% in functie de mixul de promovare si perioada aleasa, iar agentiile imobiliare beneficiaza de o reducere consistenta la serviciul premium de diferentiere, care plaseaza anunturile in capul listei.

Citeste si:
eMAG angajeaza 500 de oameni pentru Black Friday
eMAG angajeaza 500 de oameni...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
(P) INTERVIU - Mariana Constantinescu-Bradescu, PIATRAONLINE