Deschiderea unui magazin din comertul modern sterge de pe harta retail-ului 11 magazine traditionale

Comertul modern a castigat in ultimii doi ani aproape 700 de magazine noi, ajungand in 2015 la 1.755 locatii, in timp ce retailul traditional a pierdut aproape 8.000 de magazine, arata o analiza Nielsen.

Daca in 2013 retailul modern insemna pe plan local o retea de 1.061 de magazine, anul trecut numarul acestor magazine a crescut pana la 1.755. La polul opus insa, retailul traditional a pierdut aproape 8.000 de locatii, ajungand in 2015 la 81.412 magazine.

Astfel, potrivit unui studiu realizat de Nielsen si prezentat in cadrul Trade Round Table, eveniment organizat de Progresiv, dinamica cea mai mare pe zona comertului modern revine supermarketurilor, numarul acestora crescand cu 11% pana la 1.148 magazine in 2015 comparativ cu 2014. A crescut si numarul discounterilor, cu 5%, pana la 373 de magazine, dar si a hypermarketurilor, cu 4%, pana la 184 de locatii.

In privinta retailului traditional, in afara formatelor mari de magazine (large grocery) a caror pondere a crescut anul trecut cu 3% pana la 18.088 de magazine, celelalte formate au bifat scaderi pe linie: magazine mici (-9%, 21.781 locatii), magazine medii (-3%, 26.279 locatii). Situatia este si mai grava in cazul chioscurilor, numarul acestora scazand cu 16%, pana la 2.146 magazine.

Exista clar o tendinta de a cheltui mai mult din partea romanilor pentru produse mai sanatoase

Citeste si:
DIICOT: Din analize a rezultat profilul Alexandrei Macesanu
DIICOT anunta oficial ca din...
Citeste si:
Cum te afecteaza coronavirusul, in functie de afectiunile de care...
Cum te afecteaza...

Luca de Nard, Nielsen Romania

Ca valoare, retailul modern reprezinta o piata care va atinge la finalul anului 27 de miliarde de lei, ponderea cea mai mare fiind detinuta de produsele alimentare (56%), urmate de produsele non-alimentare (20%), bauturi alcoolice (16%) si bauturi non-alcoolice (9%). Comertul traditional este estimat sa ajunga la 23 miliarde de lei pana la finalul anului, structura fiind urmatoarea: 39% produse alimentare, 35% bauturi alcoolice, 15% bauturi non-alcoolice, 11% produse non-alimentare.

Consumatorul roman este tot mai optimist, incepand din 2011 capacitatea de a economisi este tot mai mare. In 2015 31% dintre romani spun ca au economisit, doar 19% spun ca nu mai raman cu bani in buzunar. Grijile romanilor sunt: sanatatea (33%), siguranta locului de munca (27%), datoriile (20%), echilibrul intre viata personala si job (18%). Mai mult, 74% dintre romani cauta produse mai sanatoase, mai mult decat media europeana (55%). In schimb, 56% se plang de faptul ca nu gasesc suficiente produse de acest tip. Exista clar o tendinta de a cheltui mai mult daca ar primi produse sanatoase”, afirma Luca de Nard, director general Nielsen Romania.

Romanii cumpara din 6 magazine: 5 din retail modern, doar unul din comert traditional

Potrivit Gabrielei Luca, group account manager consumer panel services GfK Romania, 82% din consumatori isi fac cumparaturile in hypermarketuri, 81% din supermarketuri, 77% din discounteri, 31% din magazine de proximitate. In plus, magazinele de proximitate au potential sa mai atraga aproape 4 milioane de consumatori spre acest format.

Citeste si:
STUDIU: Pandemia i-a făcut pe români să mănânce mai sănătos
STUDIU: Pandemia i-a făcut pe...

In schimb, consumatorii romani migreaza de la un magazin la altul. Isi fac achizitiile din aproape sase magazine, dintre care cinci sunt din retailul modern si doar unul din comert traditional.

“La nivel de loialitate 11,4% din cumparaturi raman in hypermarketuri, la nivel de supermarketuri 7,7%, 3,9% in magazine de proximitate. Kaufland are un scor de 100 in privinta loialitatii, Carrefour 67 si Auchan 65, urmat de Mega Image – 62, respectiv Billa – 34. In schimb, Kaufland are probleme pe zona loialitatii in categoria produselor proaspete si lactate”, mai subliniaza Gabriela Luca.

Doua treimi din piata FMCG creste. Ce se intampla cu promotiile?

Industria bunurilor de larg consum va atinge anul acesta valoarea de 50 de miliarde de lei, in crestere cu 9,7% fata de 2015, potrivit estimarilor Nielsen. 48% din piata revine produselor alimentare, 24% bauturilor alcoolice, 16% non-food, 12% bauturilor non-alcoolice. Toate categoriile inregistreaza cresteri in valoare, cele mai importante fiind in zona bauturilor nonalcoolice (14,5%, pana la 5,2 mld. lei), bauturi alcoolice (13,5%, 10,8 mld. lei), non-food (9,1%, 6,9 mld. lei).

Citeste si:
Cum arată robotul de 2 metri care aranjează produsele pe rafturi
Cum arată robotul de 2 metri...

In privinta promotiilor, inca 25% din produsele din FMCG sunt vandute pe baza unei promotii de pret. Cu o statistica interesanta: cele mai multe promotii (64%) vin dinspre categoria produselor de curatare a covoarelor. Alte categorii unde promotiile joaca un rol important sunt deodorant (34,9%), laundry care (33,8%), hartie igienica (33,4%), baby care (32,2%), bere (32,1%).

“Nu am ajuns inca la nivelul Poloniei ca performanta pe zona de comert modern insa suntem pe drumul cel bun. Partea interesanta va fi la anul sa vedem daca trendul de up-trading se va mai mentine. La anul nu sunt convins ca vom avea o crestere la fel de frumoasa ca acest an. Depinde de ce schimbari legislative vor veni, de contextul economic. Ce ma retine este ce va face Guvernul dupa alegeri”, a mai spus directorul general al Nielsen Romania.

La randul sau, Gabriela Luca afirma ca 8 din 10 cumparatori achizitioneaza produse la promotie cel putin o data pe an. “In jumatate din cosuri se afla cel putin un produs la promotie. Promotiile trebuie sa fie cat mai diferite pentru a construi loialitatea”, adauga Luca.

Credit foto: Tudor Vintiloiu


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »



Setari Cookie-uri