Schemele de plata care domina piata romaneasca au ajuns la ponderi importante ale platilor contactless, in contextul in care obiceiul de a plati cu cardul doar prin apropierea plasticului de POS s-a generalizat in urbanul mare. Aflati ce va urma in 2017 potrivit estimarilor facute pentru wall-street.ro de sefii gigantilor MasterCard si Visa.

Romania a adoptat putin mai tarziu trend-ul contactless fata de multe dintre pietele din Europa Centrala si de Est, dar viteza de crestere a fost fenomenala, in contextul in care si baza tranzactiilor contactless a fost mica. Visa raporteaza cresteri anuale de 20 de ori ale tranzactiilor (2015 vs. 2014), in timp ce oficialii MasterCard mentioneaza de 2-3 ani la rand de multiplicari de circa 10 ori.

“Inregistram cele mai mari rate de crestere vazute vreodata pe un produs de card si cred ca aceste rate de crestere vor continua si vor impamanteni acest nou fel de a plati. Este prima oara cand si captatul celalalt al ecuatiei de plata, adica comerciantul si mai ales casierii de la comerciant, au imbratisat aceasta tehnologie 100%”, a declarat in emisiunea Profesionistii in Banking Catalin Cretu, director general pentru Romania, Croatia, Malta si Slovenia in cadrul Visa.

El precizeaza ca, daca la inceputul anului (finalul trimestrului I) una din zece tranzactii realizate pe cardurile Visa era contactless, la finalul trimestrului 3 s-a ajuns la 1 din 5 tranzactii contactless, ceea ce inseamna o dublare a numarului de tranzactii contactless in doar 6 luni si atingerea bornei de 20% plati contactless din totalul platilor cu cardurile Visa.

Cel mai probabil, ritmurile de crestere vor incetini in urmatorul exercitiu financiar, dupa cum se vede si din evolutia din T3 fata de T1, insa acest lucru este cauzat de faptul ca baza tranzactiilor contactless este acum mult mai mare.

Managerul Visa este convins ca plata contactless se va generaliza in 2017 si va crea baza necesara pentru introducerea platilor cu telefonul mobil.

MasterCard ajunge la 15% plati contactless si la o crestere de 5 ori a dispozitivelor contactless

Recent, MasterCard a anuntat cifre la fel de spectaculoase in ceea ce priveste platile contactless, volumele tranzactionate, cat si numarul de tranzactii, multiplicandu-se de 10 ori (T2 2016 vs. T2 2015). "Avem cred ca al doilea sau al treilea an consecutiv o crestere de 10 ori, o multiplicare cu un factor de 10 a valorii si a numarului de plati contactless pe cardurile Mastercard si Maestro, astfel incat am ajuns acum in vara sa avem o pondere de 15% a platilor in mod contactless in totalul celor efectuate cu cardurile emise de noi", a afirmat Cosmin Vladimirescu, general manager MasterCard Romania.

De asemenea, potrivit informatiilor furnizate de MasterCard pentru wall-street.ro, numarul de carduri si dispozitive compatibile MasterCard contactless a crescut cu 386% (de aproape cinci ori) in perioada analizata.

"Evolutia recenta a pietei contactless a fost fantastica si sunt sigur ca ritmul accelerat de crestere al platilor cu carduri contactless va continua in 2017. Numarul de terminale care accepta plati contactless va creste odata cu aplicarea legii cash-back, cu predilectie in mediul urban mic, unde impactul cresterii retelei de acceptare coroborat cu avantajele experientei la utilizare a cardurilor contactless vor permite atingerea de niveluri record in ceea ce priveste ratele de crestere ale platilor contactless", a declarat Cosmin Vladimirescu, General Manager, Romania, Mastercard.

Ce poate duce tendinta contactless mai departe in 2017

Daca obiceiul de a plati cu cardul, chiar in mod contactless, nu mai este o noutate in marile orase, urbanul mic si ruralul sunt cele care pot sa produca in 2017 o surpriza si sa aduca cresteri puternice pentru cele doua scheme de plati. Legea cash-back, recent adoptata de Parlament, si tranzitia catre bonurile de masa electronice pot sa stimuleze apetitul de plata cu cardul in rural, inclusiv plata contactless, tinand cont ca tichetele electronice sunt compatibile contactless.

Daca cei trei jucatori consacrati pe piata tichetelor de masa au depasit impreuna borna de 200.000 de tichete electronice, bancile ar putea sa atace puternic aceasta nisa si vedem deja o banca care a emis primul card de masa, sub sigla Visa. “Vedem un interes sporit din partea bancilor de a emite acest tip de card. Ati vazut deja companiile de tichete de masa, care au luat startul si au emis peste 200.000 de tichete electronice. Deja UniCredit a emis primul card de masa si in scurt timp va urma si o alta banca foarte mare”, a precizat Catalin Cretu.

Tinand cont ca tichetele electronice de masa nu pot fi folosite pentru retragerea de numerar, plata cu cardul la comercianti - cel mai relevant indicator pentru industria cardurilor - va creste cu siguranta in 2017.

Legea cash-back, daca va fi aplicata si interpretata conform proiectului trecut de Parlament, are, de asemenea, un potential imens de a stimula plata cu cardul in rural, mai ales in contextul in care studiile arata ca 30% din populatia din mediul rural are deja carduri, doar subventiile APIA fiind responsabile pentru circa un milion de carduri.

Potrivit legii cash-back, orice comerciant care are o cifra de afaceri anuala mai mare de 10.000 de euro este obligat sa instaleze un POS, insa deocamdata nu au fost emise normele de aplicare si nici nu este foarte clar ce autoritate se va asigura ca orice comerciant mic va oferi posibilitatea de a plati cu cardul si nici cine va aplica amenzile in caz contrar.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri