BDR Associates, una dintre cele mai mari agentii de relatii publice si corporate affairs, a inregistrat o crestere de 50% a cifrei de afaceri pe piata din Republica Moldova in primele noua luni ale acestui an, comparativ cu perioada similara din 2015, in timp ce in Romania, afacerile agentiei de PR s-au mentinut la acelasi nivel ca in anul anterior, in sfera unul milion de euro, dupa cum a declarat Catalina Rousseau, presedinte si CEO a BDR Associates pe Romania si Republica Moldova.

Astfel, in Romania, afacerile agentiei de PR nu au cunoscut cresteri in ultimii ani, ci mai degraba au oscliat in jurul sumei de un milion de euro, o cifra de afaceri oarecum constanta, cu unele fluctuatii in functie de proiecte si bugete, dupa cum afirma CEO-ul BDR. „Cresterea semnificativa este inregistrata acum in Republica Moldova, care a intensificat comunicarea strategica, in efortul de a-si atinge obiectivele economice si de dezvoltare. Pentru anul in curs, chiar daca bugetele s-au pastrat intr-o zona de austeritate, in Romania incercam sa ne mentinem in sfera unui milion de Euro, plus cele cateva sute de mii care vor fi raportate de biroul inregistrat in Republica Moldova, o piata mica, dar deocamdata stabila pentru industria comunicarii”.

In ceea ce priveste serviciile de PR care au dus la cresterea inregistrata de agentie in Republica Moldova, acestea sunt cele de consultanta aferente comunicarii strategice, atat pentru institutii guvernamentale, institutionale, cat si pentru sistemul privat. „In Republica Moldova, primele noua luni ale anului au cunoscut o efervescenta a activitatii de comunicare, intretinuta de proiecte de larga respiratie, cu finantari importante provenite din tarile EU, interesate in dezvoltarea competitivitatii economice a Republicii Moldova, care doreste sa deschida pietele vestice, pentru produsele si serviciile autohtone. Am derulat prin biroul nostrum inregistrat in Republica Moldova cateva proiecte cu bugete mari, care au generat in aceste prime noua luni o crestere cu 50% a cifrei noastre de afaceri in piata vecina”, a declarat Catalina Rousseau.

Pe de alta parte, in Romania, primele noua luni ale anului au fost marcate de licitatiile instrumentate la nivel international, in acest caz cererea de asistenta specializata axandu-se pe comunicare strategica, managementul crizei si public affairs. „Relevante in domeniul nostru sunt veniturile din fee-uri de consultanta. Banii rulati pentru a face plati, ceea ce numim costuri directe, la terti (furnizori), ocazionate de evenimente de anvergura, publicitate, alte componente, adiacente comunicarii strategice sau strict PR-ului cresc desigur cuantumul cifrei de afaceri, pentru agentiile care au acest obiectiv. Pentru noi nu este un criteriu relevant atat timp cat nu stii cum s-a construit cifra de afaceri: strict din servicii tarifabile, un raport echilibrat intre tarife si costuri directe, sau majoritar din costuri directe rulate catre furnizori, ceea ce devine nerelevant”, declara Catalina Rousseau.

Cele mai profitabile servicii pentru BDR Associates in 2016 au fost consultanta in comunicare strategica si elaborarea strategiilor pentru managementul crizei, pentru activitati de public affairs, cu analizele sectoriale si monitorizarile aferente, PR corelat cu PA, trainingurile specifice si comunicarea corporate.

BDR Associates colaboreaza cu 35 de clienti, in general companii multinationale din diverse domenii precum energie, farma, industria auto, transporturi, curierat, real estate, fonduri de investitii, IT&C sau cultura. „In Republica Moldova asistam atat companii private, cat si institutii internationale si entitati guvernamentale. Un exceptional exercitiu de comunicare l-a constituit proiectul e-guvernare finantat de Banca Mondiala, pe care l-am incheiat recent, dupa 6 ani d colaborare cu Centrul de E –Guvernare din tara vecina”, spune Rousseau.

De la inceputul anului, agentia a castigat cativa noi clienti, precum Aktor din Franta in recruitment, Arcub in domeniul culturii, Facebook, Patria (Finlanda), o companie antreprenoriala din industria lemnului, apoi Eurest, parte din grupul Compass si Simfony din domeniul IT&C.

In ceea ce priveste bugetele clientilor de anul acesta, fata de 2015, aceasta s-au aflat in scadere. Pentru anul viitor insa, prognoza este pozitiva: „Ne asteptam la cresteri pentru ca avem proiectii financiare de indeplinit, insa avem asteptari rezervate, in contextul politic care intretine o nesiguranta decizionala in multe medii. Ne vom adapta pietei, in orice situatie”, declara Catalina Rousseau.

Schimbare de strategie pentru pietele straine

Pe langa Republica Moldova, BDR activeaza si pe piata din Ucraina si Azerbaidjan, desi fata de anii anteriori cand agentia tinea la dezvoltarea acestor piete, strategia s-a schimbat: „In ceea ce priveste Ucraina, avem un partener traditional cu care activam colaborarea atunci cand sunt oportunitati sau licitatii cu finantare externa care ne intereseaza inclusiv pentru Moldova sau alte piete din CIS. In tarile din Caucaz (Azerbaijan si Gerogia) nu avem in 2016 prezenta semnificativa, intrucat intre timp ne-am schimbat strategia de dezvoltare”, spune Rousseau.

Schimbarea de strategie a BDR presupune incheierea de parteneriate cu companii globale de consultanta pentru a ne consolida profesional. „Am semnat in septembrie un nou acord vizand comunicarea financiara si activitatea de public affairs in Romania si in Republica Moldova. Deocamdata nu ne intereseaza o altfel de extindere, ca agentie independenta, pentru ca putem asista orice client local cu nevoi de comunicare in alte piete, prin reteaua Hill+ Knowlton Strategies din care facem parte de peste 13 ani, sau cu alte consultante specializate pe anumite segmente, fara sa intram in conflict de interese. Asta nu ne impiedica insa sa preluam direct comunicarea pentru client acolo unde avem forta sa o facem singuri, asa cum s-a intamplat la sfarsitul lui 2015 si inceputul lui 2016, cand am implementat activitati de presa in Ungaria si Slovacia, pentru un client din domeniul energiei. Am lucrat project-based si in Kazahstan in 2016, prin biroul de la Chisinau. Preluam cu placere asemenea provocari pentru ca ne solicita profesional in medii noi, care trebuie abordate atat strategic, cat si creativ”, spune CEO-ul agentiei.

BDR detine o echipa de 30 de angajati, dintre care douazeci in Romania si restul in Republica Moldova, dupa ce colectivul tocmai s-a marit. „Adevarul e ca profilul candidatului pe care il cautam noi, ca suma a competentelor, caracter si valori, este greu de gasit astazi, cand migratia este ceea ce caracterizeaza noua generatie din bransa, in timp ce noi noi preferam stabilitatea pentru a putea fi performanti”, declara sefa BDR.

In ceea ce priveste tendintele anului 2017 pe piata serviciilor de PR si a BDR, in mod special, Catalina Rousseau afirma ca agentia de PR pe care o conduce se pliaza in functie de cerintele pietei. „Nu ne mai inscriem strict in categoria agentiilor de PR de ceva timp, desi acesta a fost inceputul, cu 21 de ani in urma, insemnand tot pionierat la vremea respectiva. Dezvoltam, de peste un deceniu, strategii complexe de comunicare ingloband si activitatile de Public Affairs, o divizie a agentiei, creata in 2007”.

In incheiere, sefa BDR considera ca comunicarea strategica a anului 2017 va incuraja foarte mult gandirea strategica si creativitatea, in context precum managementul reputatiei, gestionarea crizelor sau asistarea clientilor in policy si pentru o comunicare eficienta cu noile autoritati, public affairs si competentele adiacente precum monitorizari sectoriale si legislative sau analize specifice pentru o industrie sau alta, ori pentru intentii de investitii. „Cred ca brandingul si cultura de branding vor castiga mult teren, iar campaniile social media vor fi alimentate de trendul global actual, numit digitalizare, dar nu in detrimentul PR-ului clasic”, conchide Catalina Rousseau.

BDR Associates este o agentie fondata in 1995 de catre Catalina Stan Rousseau impreuna cu trei membri ai echipei implicate in proiectul “Buna dimineata Romania”, pe care managerul l-a desfasurat in perioada in care lucra pentru compania de consultanta Deloitte. Rousseau este actionarul majoritar al agentiei, un procent de 14 % fiind detinut de Alexandra Mihailescu, vicepresedintele companiei. Din 2003, agentia s-a afiliat la reteaua internationala Hill & Knowlton (in prezent aceasta se numeste Hill+Knowlton Strategies), parte a WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume.

Printre principalii competitori ai BDR Associates Communication Group Nicola Porter Novelli, Ogilvy PR, McCann PR, Graffiti Public Relations, Grayling, GolinHarris, BDR Associates, DC Communication, The Practice si GMP PR.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »