Majoritatea companiilor de talie medie listate pe Bursa de Valori Bucuresti (BVB) si-au marit substantial profitul in primele 9 luni ale anului, dezvoltatorul imobiliar Impact si producatorul de componente de avioane Aerostar oferind investitorilor cele mai mari surprize pozitive.

Aerostar - peste asteptari

Profit 9 luni 2016 Venituri din vanzari 9 luni 2016 ROE P/E
48,3 mil. lei (+44,1%) 240,1 mil. lei (+18,8%) 30,9% 7

Dupa un al doilea trimestru mai slab, Aerostar a revenit in trimestrul al treilea la rezultate in crestere puternica fata de perioada similara a anului trecut. Profitul net a crescut de 32 de ori, de la 428.000 in T3 2015 la 13,7 mil. lei in T3 2016, in timp ce pe primele noua luni cresterea de profit a ajuns la 44%.

Cresterea semnificativa a profitului vine din doua surse principale. Prima dintre acestea a fost cresterea veniturilor din vanzari cu 27%, la 70,5 mil. lei in T3 2016. A doua sursa de crestere a profitului a fost reprezentata de veniturile din anulari de provizioane in suma de 4,4 mil. lei.

“Multiplii de piata ai companiei au ajuns la un nivel foarte atractiv, ajutati si de o profitabilitate peste media societatilor listate la Bursa de Valori Bucuresti. Domeniul de activitate este la randul sau unul cu perspective foarte bune in anii urmatori, fapt care poate ajuta la pastrarea marjelor de profit”, spune Marius Pandele, analist in cadrul casei de brokeraj Prime Transaction.

Teraplast - in linie cu asteptarile

Profit 9 luni 2016 Venituri 9 luni 2016 ROE P/E
33,3 mil. lei (+90,5%) 208,8 mil. lei (+5,2%) 25,1% 6,2

Rezultatele Teraplast au fost bune si in al treilea trimestru al anului, insa cresterea de profit nu a mai fost la fel de spectaculoasa ca in primele sase luni. Rezultatul net la nivel trimestrial a fost de 7,3 mil. lei, in crestere cu 14,66% de la 6,33 mil. lei in perioada similara a anului trecut. Cresterea de profit s-a bazat exclusiv pe cheltuieli mai mici, in conditiile in care veniturile din activitatea de baza au scazut cu 4,39%. Rezultatele ceva mai slabe din al treilea trimestru au scazut ritmul de crestere pe acest an, veniturile inregistrand un plus de doar 5,2%, fata de 11,8% in primul semestru, iar profitul net avand o crestere de 90,5% pe primele noua luni, comparativ cu 133,4% la jumatatea anului.

Cea mai importanta contributie la cresterea profitului in T3 2016 a venit de la cheltuielile mai mici cu materiile prime si consumabilele, acestea fiind in scadere cu peste 10 mil. lei. In afara de veniturile mai mici din vanzari, care au diminuat cresterea profitului in T3, variatia stocurilor a contribuit la randul sau la inrautatirea rezultatelor, cu un minus de 3,8 mil. lei.

Impact Developer - peste asteptari

Profit 9 luni 2016 Venituri operationale 9 luni 2016 ROE P/E
27,9 mil. lei (+272,7%) 123,3 mil. lei (+49,1%) 4,1% 12,1

Rezultatele Impact au cunoscut un boom in al treilea trimestru al anului, cu un profit net de 33 de ori mai mare decat in perioada similara a anului trecut, 14,2 mil. lei fata de 430.000 lei. Sursa profitului a fost la randul sau una sustenabila, si anume profitul obtinut din vanzarea de proprietati rezidentiale. Acesta a crescut de la 5,23 mil. lei in T3 2015 pana la 19,46 mil. lei in T3 2016. Aceasta crestere a venit in principal din vanzarile mai mari de apartamente in cel mai recent proiect al companiei, Ansamblul Salcamilor.

“Ne putem astepta ca si in trimestrele urmatoare sa vedem cresteri asemanatoare, insa pe termen lung si aceasta este o sursa de profit epuizabila. Prin urmare, va fi importanta capacitatea dezvoltatorului imobiliar de a lansa in timp util noi proiecte si de a le implementa cu succes”, mentioneaza analistii Prime Transaction.

In ciuda profitului mare din al treilea trimestru, profitabilitatea Impact ramane la un nivel destul de mic, iar rata rentabilitatii capitalurilor proprii este printre cele mai mici din randul companiilor profitabile de la BVB. Indicatorul P/E este, din acest motiv, peste media emitentilor de dimensiune medie, chiar daca valoarea de piata este la jumatatea activelor nete.

Compa Sibiu - in linie cu asteptarile

Profit 9 luni 2016 Venituri 9 luni 2016 ROE P/E
44,5 mil. lei (+68,5%) 485,2 mil. lei (+39,3%) 12,9% 4,8

Producatorul de piese auto nu a mai pastrat ritmul din primele sase luni ale anului in ceea ce priveste profitul net. Dupa o crestere de 91% in S1, ritmul a scazut pana la doar 14,1% in T3. Pe primele noua luni, cresterea profitului a ramas una solida, 68,6%, pastrand multiplii de piata printre cei mai mici de la BVB. La fel ca si in prima parte a anului, volumul de activitate a continuat sa creasca sustinut, veniturile la nivel trimestrial urcand cu nu mai putin de 41,9%, una dintre cele mai mari cresteri de pe piata de capital locala.

Cresterea veniturilor nu s-a reflectat decat intr-o mica masura in profit, cheltuielile operationale crescand in aceeasi perioada cu 45%, si pastrand profitul operational aproape de nivelul din T3 2015: 10,2 mil. lei in acest an, fata de 9,6 mil. lei anul trecut.

Trebuie precizat faptul ca in primul semestru al anului cresterea mare de profit a avut la baza in principal vanzarea actiunilor de la Thyssenkrupp Bilstein Compa SA. Fara aceasta, profitul net din primul semestru al anului ar fi crescut cu doar 26,8%, nu mult mai mare decat cea din T3.

IAR Brasov - peste asteptari

Profit 9 luni 2016 Cifra de afaceri 9 luni 2016 ROE P/E
21,5 mil. lei (-31,8%) 79,3 mil. lei (+30,4%) 1,5% 66,2

Profitul net trimestrial al IAR a crescut de 4,14 ori comparativ cu T3 2015, de la 1,1 mil. lei anul trecut pana la 4,7 mil. lei in acest an, un rezultat mai bun decat cel din primele sase luni ale anului. Chiar si asa, la nivelul primelor noua luni profitul net este in scadere cu 32%, dupa ce in 2015 au fost incasate venituri financiare mari de la entitatile afiliate. La nivel operational, rezultatele sunt insa foarte bune, cu o crestere de 30% pentru cifra de afaceri si de 22% pentru profitul operational in primele noua luni.

In T3, cifra de afaceri a crescut cu 37,7%, la 24 mil. lei, iar profitul operational cu nu mai putin de 285%, pana la 6,6 mil. lei.

Rentabilitatea si indicatorul P/E raman neatractive, insa motivul pentru acest lucru este pierderea din T4 2015, cauzata de aparitia unei sume mari si fara o justificare clara la pozitia „Alte cheltuieli de exploatare” din contul de profit si pierdere. Situatia este asemanatoare celei de la Oil Terminal, o alta companie detinuta de stat, care in 2015 a avut un rezultat foarte bun la noua luni si o pierdere aparent inexplicabila in T4.

“Este greu de anticipat daca IAR Brasov va mai avea si in ultimele trei luni ale acestui an o pierdere asemanatoare celei de anul trecut, insa daca acest lucru nu se va mai intampla, indicatorii societatii se vor imbunatati considerabil. Perspectivele companiei raman bune, avand in vedere sectorul de activitate, parteneriatele cu companii occidentale mari si cresterea cheltuielilor cu apararea ale Romaniei. Partea negativa ramane volatilitatea mare a rezultatelor financiare”, considera Marius Pandele.

Romcab - peste asteptari

Profit 9 luni 2016 Venituri 9 luni 2016 ROE P/E
39,5 (+111,6%) 828,5 mil. lei (+43,3%) 30,8% 1,39

Romcab a avut un nou trimestru foarte bun, cu o crestere de 120,5% a profitului net comparativ cu perioada similara din 2015, o performanta mai buna decat cea din primele sase luni ale anului. In primele noua luni, profitul net a crescut cu 111,6%, iar cifra de afaceri cu 43,3%.

La fel ca si pana acum, reteta pentru cresterea de profit a avut la baza un grad ridicat de indatorare si marje de profit foarte mici, care ajuta compania sa pastreze niste preturi de vanzare competitive in fata produselor din tari precum China. Situatia la nivelul bilantului este insa mai buna decat la jumatatea anului, raportul intre credite si capitalul social scazand de la 2,02 la 1,73, iar cel dintre totalul datoriilor (inclusiv datoriile catre furnizori) si capitalul social de la 4,97 la 4,61.

Chiar daca gradul de indatorare a scazut usor, compania ramane una riscanta, acesta fiind si motivul principal pentru care se tranzactioneaza la multipli de piata atat de mici. “Pe modelul de business actual este greu de identificat o directie clara de dezvoltare, pentru ca orice crestere a marjelor de profit poate duce la pierderea clientilor, iar orice scadere a gradului de indatorare poate duce la scaderea dramatica a rentabilitatii capitalului propriu”, explica analistii casei de brokeraj.

Turbomecanica - in linie cu asteptarile

Profit 9 luni 2016 Venituri din vanzari 9 luni 2016 ROE P/E
7,4 mil. lei (+274,4%) 45,4 mil. lei (+32,3%) 21,6% 3,2

Dupa mai multi ani in care a inregistrat pierderi, Turbomecanica a reusit sa revina pe profit, iar in momentul de fata are unul dintre cei mai mici indicatori P/E de pe piata locala. La nivel trimestrial rezultatele companiei nu au mentinut ritmul de crestere din primul semestru, insa un motiv pentru acest lucru este si efectul de baza, in conditiile in care in S1 2015 era inca pe pierdere, asa ca nu se poate vorbi rezultate sub asteptari. Profitul net a crescut cu 16%, de la 2,89 mil. lei in T3 2015 la 3,35 mil. lei in aceeasi perioada a acestui an.

Veniturile din trimestrul al treilea au crescut cu nu mai putin de 40%, insa ele au fost insotite de cresteri ale cheltuielilor cu materiile prime si ale cheltuielilor cu personalul care au taiat mare parte din efectul favorabil al incasarilor mai mari.

Oil Terminal - sub asteptari

Profit 9 luni 2016 Venituri 9 luni 2016 ROE P/E
15,3 mil. lei (-5,2%) 116,1 mil. lei (+16,8%) 1,1% 10,9

Dupa un prim semestru bun, Oil Terminal a avut trei luni slabe, cu un profit net de doar 762.000, in scadere cu 87%, de la 5,9 mil. lei in T3 2015. Scaderea profitului a fost cauzata de cresterea cheltuielilor cu reparatiile de la 1,9 mil. lei in T3 2015 pana la 7,6 mil. lei in T3 2016. In situatiile financiare nu se precizeaza care a fost motivul unor cheltuieli atat de mari cu reparatiile, fiind a doua oara dupa T4 2015 cand apar in contul de profit si pierdere cheltuieli mari, neprevazute si cu o justificare sumara.

Profitabilitatea companiei ramane printre cele mai mici de la BVB, in conditiile in care capitalurile proprii investite pentru a obtine acest profit sunt extrem de mari. “Este greu de spus daca ar trebui sa privim acest lucru ca o oportunitate de imbunatatire a rentabilitatii sau, dimpotriva, ca un semn de ineficienta manageriala”, concluzioneaza analistiI Prime Transaction.

Piata de inghetata...
Citeste si: Romanii au produs inghetata de peste 600 milioane lei anul trecut


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Adecco: Avem nevoie de recalificare la fiecare 5 ani, nu la 20 de ani