MedLife, operator roman de servicii medicale, a lansat marti cea mai mare oferta publica de vanzare de actiuni (IPO) facuta vreodata pe Bursa de Valori Bucuresti (BVB) de o companie privata. Valoarea totala ar putea ajunge la 309 mil. lei, in functie de ordinele de cumparare trimise atat de investitorii persoane fizice, cat si de marii investitori institutionali in urmatoarea saptamana.

MedLife opereaza cea mai extinsa retea de clinici la nivel national, precum si o retea de laboratoare medicale si spitale generale si de specialitate. Compania se numara printre cele mai mari societati de servicii medicale private din Europa Centrala si de Est din perspectiva vanzarilor.

Detaliile IPO-ului: micii investitori primesc discount 5%. Familia Marcu nu vinde actiuni 6 luni

Principalii actionari ai MedLife sunt familia Marcu (51% din titluri), fondul de investitii V4C Eastern Europe Holding V Limited (36,25%) si IFC (12,74%), divizia de investitii a Bancii Mondiale.

IFC si V4C vor pune la vanzare in oferta 8,03 milioane de actiuni, cifra care ar putea sa fie suplimentata pana la maxim 8,84 milioane de actiuni (44% din capitalul social MedLife).

Oferta incepe de marti, 6 decembrie, insa doar investitorii institutionali vor putea subscrie incepand cu aceasta zi, in vreme ce investitorii de retail vor putea lansa ordine de miercuri, 7 decembrie. Ultima zi pentru subscrieri este 15 decembrie.

Oferta va avea doua transe care vor fi impartite astfel:

  • Transa micilor investitori (persoane fizice) va reprezenta 15% din totalul ofertei. Investitorii subscriu la pretul maxim al ofertei (35 lei/actiune), insa pretul final va fi stabilit pe baza ofertelor investitorilor institutionali, ca urmare a procesului de bookbuilding. Micii investitori care subscriu in primele patru zile ale ofertei beneficiaza de un discount de 5% din pretul final, precum si de o alocare garantata pentru 200 actiuni, pana la un maxim de 350.000 de actiuni din aceasta transa.
  • Transa investitorilor institutionali va reprezenta 85% din totalul ofertei. Investitorii de pe aceasta transa pot subscrie la orice pret, pana la maximul de 35 lei/actiune.

Potrivit prospectului, suma neta pe care vanzatorii o vor obtine ca urmare a IPO-ului poate ajunge la un maxim de 309,4 mil. lei, din care 9 mil. lei sunt reprezentate de comisioanele, tarifele si cheltuielile asociate ofertei.

In aceste conditii, tranzactia de la MedLife are sanse foarte mari sa devina cel mai mare IPO privat facut vreodata pe Bursa de Valori Bucuresti, depasind recordul precedent stabilit de BRD in anul 2000 (aporape 100 mil. lei).

Raiffeisen si brokerii de la Wood&Co. sunt firmele care vor intermedia IPO-ul Medlife. Dupa listarea pe BVB, Raiffeisen poate efectua tranzactii cu actiunile MedLife in scopul de a sustine pretul acestora “la un nivel mai ridicat decat cel care ar putea altfel preleva”. Cu toate acestea, este posibil ca stabilizarea sa nu aiba loc. Orice actiune de stabilizare poate inceta in orice moment, insa trebuie sa se incheie cel tarziu dupa 30 de zile. De asemenea, familia Marcu s-a angajat sa nu faca vanzari de actiuni MedLife in primele sase luni dupa listarea companiei.

Cifrele MedLife: Compania se listeaza fara profit dupa ce a cumparat Dent Estet in 2016

Profitul MedLife s-a imbunatatit constant in ultimii trei ani. Astfel, de la o pierdere neta de 4,3 mil. lei in 2013, operatorul de servicii medicale a ajuns la un profit net de 9,9 mil. lei in 2015.

EBITDA (profitul operational inainte de taxe, depreciere si amortizare) a crescut in 2015 cu 7%, pana la 55,7 mil. lei, in principal datorita vanzarilor in crestere. Marja EBITDA a scazut usor din cauza costurilor de infiintare si a capacitatii reduse de utilizare a noilor capacitati, precum si din cauza unor costuri nerecurente pentru consultanta legala, financiara si de due dilligence in legatura cu procesele de achizitie si proiectele strategice.

Totusi, in primele noua luni din acest an, compania a raportat un castig net care a ajuns la doar 43.000 lei, comparativ cu 9,1 mil. lei in perioada similara din 2015. Disparitia profitului din intervalul ianuarie – septembrie 2016 a fost cauzata de achizitia in aprilie a 60% din operatorul de clinici stomatologice Dent Estet. Astfel, in bilantul Medlife dupa primele 9 luni din 2016, sectiunea “Investitii in combinari de intreprinderi”, apare o cheltuiala de 24,6 mil. lei, comparativ cu o cheltuiala de doar 2,3 mil. lei in perioada similara din 2015.

2013
2014 2015
2015 (9 luni)
2016 (9 luni)
Profit net -4,32 7,65 9,9 9,1 0,04
EBITDA 45,9 52 55,7 40,2 38,8
Vanzari 296,1 332,6 390,9 285,3 361,4
Total datorii 167,4 171,7 170,6 N/A 346,7

Cifrele din tabel sunt exprimate in milioane lei

Vanzarile MedLife au crescut insa in primele 9 luni cu 26,6%, pana la 361,4 mil. lei, in vreme ce profitul operational s-a redus de la 19 mil. lei, la 11,4 mil. lei (-40%).

MedLife obtine cele mai mari venituri din linia de afaceri “corporate”. Dupa primele 9 luni din 2016, compania a inregistrat venituri de 93,7 mil lei din aceasta ramura de activitate, in crestere cu 14,7% cumparativ cu perioada similara de anul trecut. Urmeaza linia de afaceri “clinici”, care a urcat cu 28,6% in intervalul ianuarie – septembrie 2016, pana la nivelul de 91,1 mil. lei. Cele mai mici venituri ale MedLife provin din linia de afaceri “stomatologie”, care in primele 9 luni din acest an a generat venituri de 9,6 mil. lei (+653% y/y – crestere datorata achizitiei Dent Estet).

MedLife nu planuieste sa acorde dividende. Care sunt riscurile companiei si ce planuri are conducerea

Companiile listate pe Bursa de Valori Bucuresti obisnuiesc investitorii cu dividende generoase aproape in fiecare an, societatile unde statul este actionar majoritar fiind campioane la acest capitol. Totusi, MedLife nu se va inscrie cel mai probabil in aceasta tendinta, compania neacordand dividende in perioada 2013 – 2015.

Mai mult decat atat, in prospect se mentioneaza ca board-ul MedLife intentioneaza sa propuna nedistribuirea de dividende catre actionari, atat timp cat cresterea societatii este comparabila cu nivelul inregistrat in perioada acoperita de situatiile financiare istorice.

“In cazul in care Consiliul de Administratia va propune distribuirea de dividende in viitor, vor trebui avute in vedere mai multe aspecte, respectiv conditiile generale de afaceri, rezultatele financiare ale Grupului, cerintele de investitii, precum si restrictiile legale si contractuale de plata a dividendelor si orice alti factori pe care Consiliul ii poate considera relevanti”, se mai adauga in prospect.

Printre cele mai importante riscuri mentionate in prospectul MedLife se afla cresterea cheltuielilor cu salariile. Compania mentioneaza ca se asteapta la o crestere a presiunii pe costurile pentru recrutarea doctorilor, asistentilor medicali si altor persoane din domeniul serviciilor medicale, in conditiile in care salariile din sectorul public au crescut constant (+ 25% din octombrie 2015 pana in prezent).

“De asemenea, Parlamentul a adoptat recent o lege prin care salariile din anumite sectoare publice, inclusiv cel medical, vor creste in medie cu 15% incepand cu decembrie 2016. Grupul anticipeaza ca aceasta recenta majorare va conduce la cereri de majorare a salariilor din partea propriilor angajati”, mentioneaza oficialii MedLife.

Compania angajeaza si colaboreaza cu 1.900 de medici si 1.100 asistenti medicali si are un rulaj anual al personalului de 10%. Cheltuielile grupului MedLife cu salariile si contributiile sociale au crescut in 2015 cu 22,6%, pana la 100,9 mil. lei, in principal datorita deschiderii de noi unitati, achizitiei Centrului Medical Sama si a grupului de societati de sub controlul acestuia la inceputul anului 2015, dar si datorita cresterii salariilor pentru anumite categorii de personal medical. Acesta categorie de cheltuieli a reprezentat 25,8% din cifra de afaceri a companiei in 2015.

Un alt risc pentru MedLife este reprezentat de faptul ca o parte importanta din vanzarile companiei (12% din cifra de afaceri) este generata de contractele cu autoritatile publice.

Tot la capitolul riscuri, sunt mentionate dificultatile sau intarzierile in procesul de achizitie a afacerilor noi sau in integrarea afacerilor medicale achizitionate, ori datoriile istorice ale acestor afaceri, precum si o evolutie precara a acestora in cadrul Grupului. MedLife estimeaza ca va continua sa analizeze achizitia unor potentiale afaceri, ceea ce va rezulta intr-o extindere a serviciilor in zone in care are deja prezenta sau ar permite Grupului sa se extinda in zone geografice noi.

Nu in ultimul rand, imbunatatirea serviciilor medicale oferite de statul roman ar putea avea un efect negativ asupra MedLife, tempereand cresterea companiei.

MedLife a fost infiintata in 1996 si opereaza 5 spitale in Bucuresti, 21 de unitati pentru spitalizare in Iasi si Timisoara, 20 de clinici si 6 laboratoare. MedLife s-a dezvoltat puternic in ultimii ani achizitionand alte clinici, laboratoare si operatori de spitale din Romania. Cea mai recenta tranzactie a fost facuta anul acesta, MedLife achizitionand 60% din capitalul social al Dent Estet, companie care activeaza in domeniul serviciilor stomatologice.

Modelul de afaceri al MedLife este axat pe furnizarea de servicii corporatiilor si clientilor persoane fizice, incercand captarea sumelor cheltuite de acesti clienti pe serviciile private in toate etapele unei probleme medicale: preventie, diagnostic si tratament. Compania a furnizat pana in prezent servicii pentru 5 milioane de pacienti unici, adica 1 din 4 romani.

Activitatile companiei sunt impartite in sase linii de afaceri: corporate, clinici, laboratoare, spitale, farmacii si stomatologie.

Foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri