Brokerii de pe bursa considera ca pretul maxim de 35 lei/actiune cerut de MedLife in oferta publica initiala (IPO) este prea mare avand in vedere multiplii companiei. Acestia acorda insa circumstante atenuante operatorului de servicii medicale, avand in vedere ca este o companie pe crestere, a carei profitabilitate a fost influentata de achizitiile constante pe care le-a facut in ultimii ani.

BRK: Medlife este supraevaluata la 35 lei/actiune, dar specificul activitatii si circumstantele din piata sunt avantaje majore pentru listare

IPO-ul Medlife se desfasoara in perioada 6-15 decembrie, oferta fiind impartita in doua transe, una a investitorilor institutionali si una a investitorilor de retail. Investitorii persoane fizice trebuie sa subscrie la pretul maxim de 35 de lei, insa pretul final de oferta se stabileste in functie de interesul manifestat de investitorii institutionali care pot subscrie la orice pret (pana la 35 de lei) si orice cantitate de actiuni.

Avand in vedere profitul raportat de MedLife in 2015, compania ar avea un indicator P/E (PER - raport intre pretul unei actiuni si profitul pe actiune) de 71. Potrivit datelor Bloomberg, sectorul de servicii medicale in tarile emergente la nivel global are un P/E de 61.

“Pretul maxim al ofertei de 35 lei pe actiune este peste maximul intervalului valorii juste estimate de noi pe baza unor modele de evaluare comparative. Directiile date de multiplii de evaluare raportati la rezultatele MedLife releva o oarecare supraevaluare a actiunilor in conditiile in care oferta s-ar realiza cu succes la pretul maxim de 35 lei/actiune. Pretul actiunii estimat de noi se situeaza in jurul nivelului de 33.8 lei din perspectiva P/E, respectiv 29.56 lei din perspectiva P/B, la care se adauga discount-ul specific riscului de tara”, mentioneaza Bianca Moldovan, analist in cadrul casei de brokeraj BRK Financial Group.

Luand in considerare caracteristicile actiunilor din sectorul serviciilor medicale in tarile emergente la nivel global si specificul MedLife, pretul de listare al companiei se poate apropia de intervalul 29,56 – 33,8 lei/actiune, interval la care se aplica discount-urile specifice, considera analistii BRK.

“Aceste reduceri de pret pot fi destul de consistente. De exemplu, discount-ul mediu aplicat in cazul Banca Transilvania, Nuclearelectrica, Romgaz si Electrica pentru P/E si P/B fata de media acestor indicatori pentru companii listate din tarile emergente la nivel global in 2015 este 43%. Aplicand acelasi discount in cazul multiplilor de pret pentru MedLife, intervalul de pret ar putea fi ajustat la 15.55 – 19.27 lei/actiune”, explica Bianca Moldovan.

In aceste conditii, BRK considera ca actiunea MedLife este supraevaluata cu 3,5% la pretul maxim de 35 de lei. “Din estimarile noatre reiese relativ oportuna subscrierea in transa de retail in primele patru zile ale ofertei in vederea beneficierii de discount-ul de 5% si rezultand astfel un pret maxim de 33,5 lei/actiune”.

Potrivit prospectului MedLife, micii investitori care subscriu in primele patru zile ale IPO-ului (7-12 decembrie) primesc un discount de 5% fata de pretul final stabilit in transa investitorilor institutionali.

Tradeville: Ne asteptam ca negocierile cu institutionalii sa duca pretul la 30 lei/actiune

Analistii Tradeville subliniaza ca profitabilitatea Med Life reflecta caracteristicile unei companii in crestere, cu marje de profit mai mici fata de ale companiilor comparabile listate din plan international, care se afla intr-un alt punct al ciclului de crestere, atat la nivel de profit net si brut, dar si la nivel de profit operational si EBITDA (profitul inainte de dobanzi, taxe, depreciere si amortizare).

Pretul maxim din oferta de actiuni MedLife corespunde unei capitalizari anticipate a companiei de 703,2 mil. lei si unei valori Enterprise Value de 912 mil. lei . EV (Enterprise Value) se calculeaza adunand capitalizarea companiei cu datoriile pe termen lung si scurt ale acesteia, si scazand numerarul si echivalentele de numerar, reprezentand practic evaluarea afacerii in sine, neinfluentata de modul in care aceasta se finanteaza.

Multiplul EV/EBITDA calculat de Tradeville folosind datele pe 2016 ar fi de 16.97. In general, un multiplu EV/EBITDA sub 10 este considerat un nivel foarte bun pentru companiile listate. Totusi, in cazul MedLife, daca se ia in considerare EBITDA ajustat pentru a include efectul achizitiilor de companii efectuate pana la 30 septembrie 2016 (inclusiv Dent Estet Clinic sau Centrul Medical Panduri) si eliminarea unor cheltuieli nerecurente rezulta un multiplu mai redus, de 13,1. “Acest multiplu este aproape de limita superioara a intervalului 12-14 care ar fi fost aplicat in tranzactii si oferte anterioare (precum in cazul vanzarii Regina Maria)”, mentioneaza, intr-un raport adresat investitorilor, Calina Mihali, analist Tradeville.

In aceste conditii, analistii casei de brokeraj considera ca un pret pe actiune mai aproape de valoarea justa a companiei se afla in partea superioara a intervalului 25-30 lei. “Ne asteptam ca negocierile cu investitorii institutionali sa conduca la un pret final de oferta apropiat de 30 lei pe actiune, care sa fie apoi aplicat si investitorilor de retail”, afirma Calina Mihali.

Prime Transaction: Pe termen scurt, o oportunitate de investitie. Pe termen lung, nu stim daca MedLife va fi un viitor Albalact sau un Flamingo

Si analistii casei de brokeraj Prime Transaction spun ca aparent pretul de 35 lei/actiune cerut in oferta Medlife este unul mare, fiind echivalent cu un indicator P/BV (pret raportat la activul net pe actiune) de 7,7, mult peste media pietei de capital locale. De asemenea, Indicatorul P/E ar fi de 71 daca este luat in calcul profitul net raportat la 31 decembrie 2015 si de 57,5 cu profitul pro forma la 31 decembrie 2015 (rezultatele pe care le-ar fi avut grupul MedLife daca subsidiarele ar fi fost achizitionate la 1 ianuarie 2015, iar cheltuielile considerate neoperationale si/sau nerecurente ar fi eliminate).

“Totusi, trebuie sa avem in vedere cateva aspecte importante. In primul rand, pretul nu este cel final, ci doar pretul maxim care ar putea fi atins in oferta publica. La final, e posibil ca acest pret sa fie mai mic, iar multiplii de piata sa fie la randul lor mai mici. In al doilea rand, compania este intr-o perioada de dezvoltare, in care sacrifica in mod constient profitul in favoarea cotei de piata. Tot in mod constient, dezvoltarea este finantata in proportie covarsitoare prin credite si intr-o masura mai mica prin capitaluri proprii. O astfel de strategie presupune riscuri mai mari, dar si un potential mai mare de crestere, in cazul in care este implementata cu succes”, se mentioneaza intr-o nota trimisa investitorilor de casa de brokeraj.

Nu in ultimul rand, analistii Prime Transaction spun ca multiplii mari nu sunt in sine un lucru negativ. Un exemplu in acest sens este vanzarea recenta a Profi catre un fond de investitii, la un indicator P/BV de aproape 11, mai mare decat in cazul MedLife.

Pe termen scurt este o oportunitate buna de investitie, cu un raport risc-randament bun raportat la alternativele existente in piata. Pe termen lung, datele disponibile sunt prea putine pentru a ne putea contura o opinie bine argumentata. Dupa listare, in functie de evolutia rezultatelor financiare si de felul in care compania si conducerea va interactiona cu piata de capital vom putea avea o idee mai clara daca MedLife se poate indrepta spre modelul Albalact sau spre cel al Flamingo”, au concluzionat analistii Prime.

Albalact este unul dintre exemplele de succes pentru companiile din Romania listate pe Bursa de Valori Bucuresti. Dupa o crestere constanta in ultimii ani, compania a fost vanduta grupului francez Lactalis pentru circa 75 mil. euro. De cealalta parte, retailerul IT Flamingo, companie care inainte de criza detinea brandul Flanco si se mandrea cu afaceri de 34 mil. euro, a intrat in faliment si s-a delistat de pe bursa.

Foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri