Piata muncii a ridicat o multime de provocari angajatorilor in acest an, care au ramas cu o serie de pozitii neocupate, din lipsa de candidati, dar si cu un numar mai mare de demisii. Iata principalele motive pentru care angajatii, specialisti sau muncitori, aleg sa paraseasca o companie, precum si solutiile pentru a-i retine in organizatii.

Motivele pentru care angajatii aleg sa isi dea demisia dintr-o companie variaza in functie nivelul ierarhic, astfel ca angajatii din birouri cauta oportunitati de dezvoltare in cariera, in timp ce muncitorii "vaneaza" cresteri salariale.

Astfel, principalul motiv care ii determina pe angajatii "white collar" sa paraseasca o organizatie este dorinta de a gasi oportunitati prin care sa creasca din punct de vedere profesional.

"Principalul motiv pentru care aceasta categorie de angajati renunta la un loc de munca sunt oportunitatile de evolutie in cariera, iar aici poate fi vorba despre o pozitie superioara celei actuale sau imposibilitatea de a evolua in companie. De asemenea, pot pleca dintr-o companie pentru a-si relua studii de nivel inalt (MBA, doctorat) sau pentru burse obtinute in strainatate", a declarat Mirela Marinescu, director executive search in cadrul companiei de recurtare APT, care efectueaza interviuri de exit pentru majoritatea angajatilor cu care lucreaza.

Si banii sunt importanti pentru salariatii din birouri, care se uita dupa o remuneratie mai consistenta, cu cel putin 10% mai mare, sau dupa beneficii suplimentare.

Oamenii pleaca atunci cand compania nu le acorda bonusuri substantiale, desi rezultatele o justifica

- Mirela Marinescu -

De asemenea, angajatii cu functii superioare se uita si la oportunitatile din afara companiei de relocare, de obicei in strainatate, mai ales in situatii in care primesc oferte "de nerefuzat". De asemenea, nu sunt putini romanii care aleg sa plece de la locul de munca si sa isi urmeze partenerul de viata acolo unde este relocat.

Locul al patrulea in topul motivelor pentru care angajatii din birouri renunta la un loc de munca este ocupat de oportunitatea de a schimba domeniul profesional. Acest lucru se intampla in general in randul tinerilor, care dupa joburi de incepatori care nu sunt in domeniul de studii, se orienteaza catre locuri de munca legate de domeniul de studii absolvit. Insa pot aparea demisii si cand angajatii s-au plictisit de ceea ce fac in prezent sau chiar din motive medicale.

Relatia cu seful este, de asemenea, un element care influenteaza puternic decizia unui angajat de a ramane sau de a parasi o companie.

"Desi este ultimul pe lista, relatia cu seful este cel mai important motiv cand oamenii vor sa schimbe ceva, dar nu sunt hotarati. Astfel, relatia cu managerul direct este hotaratoare. Am intalnit multi angajati care raman in companie cu un salariu mai mic decat piata doar pentru ca vin la munca cu placere si managerul le creeaza un loc de munca placut sau ii sustine in dezvoltarea profesionala", a explicat Mirela Marinescu, APT Group.

In IT, de exemplu, sunt situatii in care oameni care au stat 5-6 ani intr-o companie se hotarasc sa accepte o oferta, desi anterior au refuzat multe altele. Acelea sunt situatii in care fie s-a schimbat seful, fie atmosfera in care oamenii lucreaza

- Mirela Marinescu -

Ce ii determina pe muncitori sa plece din companii

In cazul muncitorilor "blue collar" acestia pleaca cel mai des din companii pentru ca isi doresc salarii mai mari, au prea mult de lucru sau nu sunt multumiti de conditiile de lucru.

"Isi dau seama ca este mult mai mult de munca decat credeau sau li se adauga ore suplimentare, pe care nu si le doresc. In productie se intampla adesea acest lucru, acolo lucrandu-se mult in schimburi. (...) Oamenii pleaca pentru salarii cu 20% mai mari", a explicat Marinescu.

De asemenea, alte motive care ii determina pe muncitori sa isi dea demisia sunt posibilitatea de a obtine un job mai aproape de casa si relatia nefunctionala cu seful direct.

"Multi nu vorbesc despre relatia cu seful atunci cand trebuie sa explice motivele pentru care pleaca dintr-o companie, desi este un motiv important pentru mare parte dintre acestia, pentru ca stiu ca e bine sa lase loc de buna ziua. Aceia sunt oamenii la care trebuie sa apeleze daca au nevoie de o recomandare pe viitor", a spus Mirela Marinescu.

Companiile trebuie sa se gandeasca serios la dezvoltarea angajatilor

Un studiu realizat de companie PwC indica o crestere a ratei de incetare a contractelor de munca, care a ajuns la 18,7% fata de 14,1% in anul precedent, determinata de cresterea volumului de incetari contractuale initiate de angajat (demisii), concomitent cu o stabilizare a incetarilor initiate de angajator (concedieri colective si concedieri individuale). Aceste fenomene reflecta o dinamica crescuta a pietei muncii si o accentuare a competitiei pentru atragerea angajatilor.

„Unele sectoare s-au confruntat istoric cu o rata extrem de ridicata a incetarilor contractelor de munca. Un exemplu in acest sens este retailul, pe fondul unui profil al angajatului predispus la schimbarea locului de munca pentru diferente salariale mici. Se observa, de asemenea, ca toate categoriile de personal, cu exceptia personalului administrativ, au inregistrat cresteri ale ratei incetarii contractelor de munca, pentru angajatii din structurile de management cresterea fiind de peste 40% fata de anul precedent (de la 6,6% la 9,5%). Spre deosebire de segmentul de muncitori, unde decizia de a parasi organizatia este determinata de motive de natura financiara, angajatii din segmentul de management vizeaza, in general, posturi care presupun provocari profesionale mai complexe. Din acest motiv, companiile vor fi nevoite sa dezvolte programe interne care sa dea managerilor oportunitatea de dezvoltare profesionala si avansare in cariera (de exemplu, programe de „job rotation” sau de mobilitate internationala”, a declarat Nicoleta Dumitru, Manager, Servicii de Consultanta in Resurse Umane, PwC Romania.

Foto: Neomaster, Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri