Magazinul online al ANAF este gata din punct de vedere tehnic, insa lansarea depinde acum de modul in care autoritatile vor putea depasi mai multe blocaje de ordin legislativ, inclusiv privind protectia consumatorului si platile online. ANAF si partenerii sai din acest proiect luau in calcul initial o lansare in prima parte a lunii decembrie. Magazinul online este una dintre initiativele care ar fi trebuit sa contribuie la schimbarea imaginii Fiscului in ochii contribuabilului.

"Din punct de vedere tehnic noi suntem cam gata. Am facut testele de Q&A si testele pe server, ca sa nu avem surprize (…) Deci tehnic stam bine. Mai avem provocarea cu editarea produselor din cele 42 de centre (ale ANAF, n.r.) in care am instruit personalul ANAF sa lucreze autonom. Am considerat ca este mai eficient. In sensul asta, pentru fiecare dintre ei am facut conturi de editori de produse, le-am facut instructajul – mai multe webinarii si tutoriale video pe care sa le poata folosi in orice moment si in fieare zi se incarca produse. Aici trebuie sa avem o masa minima critica pentru a putea lansa, dar inca mai asteptam, oarecum, unda verde", a declarat pentru wall-street.ro Sandu Babasan, country manager Blugento.

Blugento, o firma din Cluj-Napoca specializata in dezvoltare de solutii de comert electronic, dezvolta gratuit magazinul online pentru ANAF.

"Mai avem si provocarea procesarii comenzilor, pentru care facem instructaj. La nivelul acesta de lucru, apar provocari pentru ca unii oameni sunt foarte buni, insa alti oameni … avem nevoie de mai mult timp cu ei pana le dam informatia necesara. Chestia asta si in business exista. In business to business, cand discutam cu sefii de departamente pe depozit nu este usor nici cu ei sa-i actualizam cu tehnologia", a spus Sandu Babasan.

Provocarile legislative tin pe loc magazinul online al ANAF

Legile care protejeaza consumatorii online, o piedica pentru ANAF

Una dintre problemele cu care se confrunta ANAF este ca legea prevede clar ca orice vanzare facuta de agentie este una finala, fara posibilitatea returnarii produsului. Pe de alta parte, consumatorii din online sunt protejati de lege, care le da dreptul de a returna produsele cumparate intr-un anumit termen.

"Acum exista aici … noi am pus tehnologic mai multe optiuni. Ei au o provocare legislativa pe care nu au rezolvat-o si asteptam un rezultat ca sa vedem care dintre functii le lasam active, in sensul in care legislatia din Romania prevede o perioada pentru returul produsului. Ori in cazul lor vanzarea trebuie sa fie finala si aici trebuie sa vedem cum se vor adapta. Au chiar reglementare clara ca odata vandut produsul acesta nu mai poate sa … Ei s-au cam impotmolit in treaba asta si, din cate am inteles, vor cauta o solutie. Sa vedem care este solutia: ori schimba pe o parte ori vor face o exceptie, nu-mi dau seama exact cum vor negocia", afirma country manager-ul Blugento.

O varianta, dar care nu ar fi de preferat, ar fi ca persoana care foloseste site-ul online sa mearga si sa faca achizitia efectiva la depozitul regional al ANAF. Aceasta optiune, in care magazinul online ar functiona in fapt ca o vitrina, nu este insa cea preferata.

"Noi am adoptat o forma de o asemenea natura, incat in momentul in care un cineva din Cluj cumpara ceva sa-l putem directiona catre produsul respectiv din depozitul din Cluj. Atunci este un pic mai usor. Chiar si din punct de vedere al inteligentei, in masura in care afisam pe homepage produse conexe, vom arata produse din zona respectiva, din care este utilizatorul. Atunci incercam sa vindem produsele din depozitul din regiunea respectiva", a spus seful Bluegento.

A doua problema, sistemul de plati online

A alta problema a magazinului ANAF este ca nu are inca semnat un contract cu o banca pentru plati online la magazin.

"Pe partea de payment au o licitatie castigata de niste banci din Romania pentru Ghiseul.ro. Aici trebuie sa vedem daca pe acelasi protocol trebuie sa facem si modulul de payment online. (Altfel, n.r.) ar mai dura inca 6 luni pentru asta, din cauza licitatiei. Pentru a implementa e-payment, ANAF trebuie sa lucreze cu o banca si pentru a putea lucra cu o banca, sa fie agreate acele comisioane si taxe, trebuie sa faca si ei o licitatie, care nici nu s-a inceput", a spus Babasan.

Pentru intrarea pe Ghiseul.ro, ANAF a finalizat procedura de achizitie publica a serviciilor de acceptare a platilor online de impozite, taxe si contributii cu ajutorul cardului bancar si a incheiat cu trei banci un acord cadru valabil 32 de luni. Pentru posibilitatea de adaptare a comisioanelor la volumul platilor, BCR, Banca Transilvania si Garanti Bank au semnat cu ANAF acordul cadru conform caruia, periodic, este aleasa oferta cu pretul cel mai mic si este semnat un contract subsecvent pentru maxim 12 luni. Primul contract de acest fel va fi semnat cu Garanti Bank, care va percepe ANAF un comision de 0,24%, dar nu mai mult de 14,40 de lei, din valoarea fiecarei plati efectuate electronic de contribuabil.

"Ei au avut o licitatie tot pentru payment online, este cea cu Ghiseul.ro. Daca putem, sa intram pe acelasi protocol de colaborare (...), daca nu o sa ramana situatia in care magazinul este online, are toate produsele si tu mergi ca un cumparator la depozitul unde se afla produsul il iei si il platesti pe loc", a spus acesta.

Daca se va rezolva problema generata de dreptul cumparatorului online de a returna produsul, atunci ANAF ar putea livra cumparatorilor la domiciliu produsele prin intermdiul unor curieri.

"In cazul in care nu se rezolva (termenul de returnare, n.r.) atunci vom ridica doar din depozit. Daca se rezolva, pentru ca ei cauta solutii, ar putea vinde online si ar putea utilizatorul sa primeasca acasa produsul, ori sa poata trimite inapoi ori nu, atunci se va folosi si curier. Daca nu, se va ridica de la depozit. Atunci ar trebui sa fie si partea de e-payment. Daca tot comanzi ca sa ajunga acasa, in mod natural trebuie sa existe si payment online", a declarat Sandu Babasan.

Potrivit acestuia, firma din Cluj face tot posibilul ca lansarea magazinului online sa aiba loc cat mai curand.

Sursa foto: Pixabay

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri