Frieder Wohrmann a lansat in urma cu doi ani si jumatate, alaturi de alti cativa investitori, brutaria BROT, un pas dictat mai mult de nevoie. Cea mai mare provocare a reprezentat-o gasirea unui brutar bun, dispus sa locuiasca pentru o anumita perioada in Romania, dar si recrutarea de personal, in conditiile in care majoritatea celor care s-au prezentat la interviul de angajare detineau o diploma de bucatar si nu de brutar.

Frieder Wohrmann (49 ani) a lucrat mai bine de 20 de ani in sectorul financiar, gestionand operatiunile unor banci din zona Europei de Sud-Est. Locuind aici de ceva timp a realizat ca nu gaseste painea pe care si-o dorea. Acesta a fost punctul de plecare pentru BROT, o brutarie cu specific german. Astfel, a investit 300.000 de euro, bani proveniti din surse proprii, intr-o prima locatie, in zona Nicolae Caramfil, din Bucuresti.

“Cea mai mare provocare a fost gasirea unui brutar bun, dispus sa locuiasca pentru ceva timp in Romania. Asa am aflat ca exista o comunitate larga a brutarilor care calatoresc in intreaga lume. E pe sistemul bucatarilor. A venit din Irlanda, inainte lucrase in Tunisia si alte tari si a acceptat sa vina in Romania. Lucram foarte bine impreuna, este foarte rabdator. Am avut parte si de un manager care a deschis business-ul si fara de care cred ca innebuneam in hatisul asta birocratic. (…) Cunosteam regiunea, nu am fost suprins de obstacolele care mai apareau si imi spuneam: chiar daca lucrurile nu mergeau 100% dupa modelul german, eram multumit sa mearga si 80%. A fost dificil sa gasim personal, insa situatia este similara si in alte tari”, povesteste Frieder Wohrmann.

Acesta isi aminteste ca au existat cazuri in care, la interviul de angajare, au venit oameni cu diploma de bucatar si nu de brutar.

“Nu invatasera nimic, aveau doar liceul. In Germania nu se intampla asta, lucrezi ca si brutar insa in acelasi timp mergi la scoala si inveti teorie. Brutarul nostru a adus cu el carti despre biologie si chimie, procese implicate in crearea painii. Oamenii tineri nu stiu toate secretele crearii painii, multi cumpara semipreparate din magazin si le baga in cuptor doar. Fiecare are insa optiunea sa”, puncteaza proprietarul BROT.

In prezent, brutaria are trei puncte de vanzare – Nicolae Caramfil, Domeni si Obor – si o rulota in zona Stefan cel Mare din Bucuresti. In total, echipa numara 18 angajati. Gasirea spatiilor de vanzare a reprezentat o alta provocare cu care proprietarul BROT s-a confruntat.

“Ne-am axat pe locatii stradale, nu am exclus nici varianta mall-urilor, insa trebuie sa fie mall-ul potrivit. In mall-uri pentru o brutarie nu este suficient business in timpul zilei, sunt cateva varfuri insa nu sunt relevante. Nimeni nu merge la mall dimineata sa cumpere paine”, spune Wohrmann.

De asemenea, la inceputul afacerii a aparut si intrebarea: vor cumpara romanii produsele BROT? Raspunsul a fost unul pozitiv, pretul nereprezentand o problema.

“Desi preturile sunt mai mari, nu consideram ca reprezinta o problema. Oamenii intra, gusta, cumpara daca le place si revin. Am avut si oameni care s-au intrebat: 13 lei pentru cate paini sau cate kilograme?! Nu avem ca si clienti neaparat tineri ci si oameni in varsta care cumpara pentru ca le place produsul. Nu vorbim de cumparatori care coboara dintr-o masina luxoasa pentru a cumpara 3-4 paini, desi avem si din acestia, ci de oameni normali. 10% sunt expati”, explica Frieder Wohrmann.

Spre exemplu, in locatiile Nicolae Caramfil si Domeni sunt circa 100 de clienti pe zi. In fiecare zi sunt produse in jur de 150 de paini, cele mai mari vanzari inregistrandu-le sortimentele de paine alba si intermediara.

Am invatat ca la inceput faci mai bine daca faci chiar tu acele lucruri. Nu am fost foarte prezent la momentul deschiderii business-ului, a trebuit sa recuperez in timp pasii pierduti

Frieder Wohrmann

O parte din materia prima folosita provine din Germania, in conditiile in care proprietarul BROT nu a gasit in Romania faina pe care si-o dorea.

Afaceri de 500.000 euro si primul an pe profit

Daca la inceputul anului business-ul BROT era inca pe pierdere, pana la finalul anului afacerea va intra pe profit, crede Wohrmann, care estimeaza vanzari de 500.000 de euro.

“Principala lectie invatata in acesti ani tine de organizare. Am incercat la inceput sa facem lucrurile sa functioneze cu ajutorul managerilor locali, insa am invatat ca la inceput faci mai bine daca faci chiar tu acele lucruri. Nu am fost foarte prezent la momentul deschiderii business-ului, a trebuit sa recuperez in timp pasii pierduti. (…)La inceput ideea era ca locatia din Nicolae Caramfil sa cuprinda si un bistro. Nu a functionat foarte bine si ne-am concentrat doar pe partea de brutarie. Nu este usor sa te axezi pe mai multe activitati mai ales la inceputul business-ului. Poate si acest lucru a intarziat aparitia profitului din primul an, faptul ca a durat pana ne-am clarificat directiile de business”, adauga proprietarul BROT.

Pentru anul viitor, acesta preconizeaza un avans de 50% a afacerilor pe fondul deschiderii a 2-3 puncte noi de vanzare in Bucuresti.

“Nu iesim in afara Bucurestiului din cauza transportului. Urmatorul oras interesant pentru noi ar fi Brasovul insa sa stai 3 ore pe drum sa transporti painea nu renteaza. Avem un contract cu Marriott si vrem sa continuam sa extindem parteneriatele in zona aceasta. Ne uitam si spre zona magazinelor cu produse organice, sa ne asociem cu cateva nume”, spune Frieder Wohrmann.

Acesta vede potential pentru piata brutariilor in urmatorii 10-15 ani, pe fondul contextului economic favorabil, dar si a conexiunii cu nivelul salariilor din Romania, care au crescut in ultimul timp. Din punct de vedere al competitiei, aceasta vine din zona lanturilor de brutarii franceze precum Rue du Pain sau Pain Plaisir.

In privinta planurilor pe termen mediu, Wohrmann vorbeste despre un numar optim de 6-7 puncte de vanzare pentru BROT si, in contextul unei evolutii favorabile a business-ului, nu exclude o investitie intr-un spatiu mai mare de productie.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri