Afacerile Total PR, agentia de comunicare fondata de Cosmin Mares in 2009, vor atinge anul acesta pragul de 600.000 de euro, in timp ce profitul companiei va depasi 170.000 de euro, estimeaza fondatorul. Care au fost factorii care au dus la o crestere a veniturilor companiei, spre ce servicii se indreapta agentia si care sunt tendintele in industria de PR, aflati din materialul urmator.

Anul trecut, Total PR a avut o cifra de afaceri de 550.000 de euro, iar pentru anul in curs fondatorul agentiei estimeaza un nivel asemanator, cu o usoara crestere, cifra de afaceri tinzand spre pragul de 600.000 de euro. In schimb, chiar daca in termeni de vanzari agentia nu a inregistrat mari cresteri, profitul companiei reprezinta aproape o treime din afacerile Total PR.

“Nu conteaza cat de mare este cifra de afaceri, ci cat de profitabil esti. Cifra noastra de afaceri este compusa din fee-uri, nu din diverse intermedieri, asa cum se practica in piata. Este extrem de usor sa convingi un client sa treaca prin tine partea lor de PR sau publicitate, cu un comision desigur, si automat sa ai o crestere exponentiala”, considera Cosmin Mares.

De doi ani suntem in zona asta si nu-i un lucru rau pentru ca dupa o perioada de crestere accelerata e nevoie de o perioada tampon in care sa-ti consolidezi anumite procese, sa-ti definitivezi structurile interne, iar oamenii sa se acomodeze cu nivelul la care a ajuns agentia.

Cosmin Mares

Portofoliu de clienti si specializarea pe industrii

Dintre clientii care genereaza cele mai mari venituri pentru Total PR mare parte provin din industria de IT si constructii si home&deco. De altfel, agentia de PR activeaza pe patru mari domenii: cele mentionate, retail si lifestyle. Portofoliul agentiei numara pana la 25 de clienti, printre care Ariston Thermo Group, Cosmetic Plant, Hornbach, Sika, Symmetrica, QuickMobile, Zitec sau Netopia.

De la inceputul anului, agentia a castigat cativa clienti noi precum Dominium, Wizmo, Velux sau Auchan, cu care in trecut colaborasera pe proiecte punctuale. “Portofoliul permanent numara pana la 25 de nume grele din industriile in care activeaza, dar avem si clienti carora le oferim doar un anumit tip de serviciu – social media, evenimente, proiecte de deschidere”, spune Cosmin Mares.

Trei clienti castigati intr-un an sunt suficienti pentru a mentine ritmul de crestere al agentiei.

Cosmin Mares

Fondatorul companiei considera ca specializarea pe industrii a fost “cartea castigatoare” pentru Total PR: “Am inceput in 2009, in plina criza, cand primele restructurari si taieri de bugete se faceau in departamentele de comunicare si marketing. Multi au spus ca e o nebunie, dar daca ma uit in topurile agentiilor dupa cifra de afaceri, nu stiu daca mai sunt doua-trei care au inceput in acea perioada si mai exista”, spune Mares.

Dupa sapte ani de marketing in industria de IT, Cosmin Mares a infiintat Total PR, iar primii clienti ai agentiei au fost din acest domeniu. Ulterior, s-a extins si s-a indreptat spre industria de constructii, iar la interval de doi ani, a adaugat retail si ulterior, lifestyle. “Niciodata nu am acceptat orice client, pe principiul il luam, business sa aduca! Nu, am considerat ca trebuie sa stim bine industria, jucatorii din piata si produsele”, mai spune acesta.

Servicii si bugete

Cele mai cerute servicii in cadrul Total PR sunt media relations si social media sau administarea paginilor de Facebook, Linkedin, Instagram sau relatia cu bloggerii. Pentru o alta jumatate din portofoliul agentiei se ofera servicii de BTL, organizari de evenimente sau PR stunts.

In ceea ce priveste bugetele clientilor, acestea au ramas constante in ultima perioada, iar fondatorul Total PR vede posibila o crestere de abia peste doi, trei ani. “Perioada de criza nu a facut decat sa le scada si sa le plafoneze. Acum foarte greu o companie iti mai mareste bugetul de comunicare, poate doar pentru servicii aditionale. La vreo trei ani dupa ce le-au taiat aproape de zero, a urmat o perioada in care au reinceput sa includa comunicarea in strategii. Acum noi suntem decalati fata de nivelul lor, e un recul de doi-trei ani, trebuie sa mai treaca o perioada similara pentru a le creste”, condisera Mares.

2017: Focus pe lifestyle, retail sau FMCG

Pentru anul viitor, Total PR si-a targetat o crestere a cifrei de afaceri de pana la 700.000 de euro, iar principalele motoare de crestere vor fi serviciile de social media si campaniile integrate. De asemenea, agentia pariaza pe industriile de fashion/lifestyle si cea de retail ca fiind domeniile de crestere pentru 2017. “Vom merge catre tot mai multe companii din aceasta zona, suntem deja in discutii avansate cu diverse companii. Incet, incet, mergem spre FMCG, desi aici ramane de vazut pentru ca primeaza social media, iar noi trebui sa fim foarte puternici pe aceasta zona”, mai spune antreprenorul.

PR-ul in urma cu sapte ani

De-a lungul celor sapte ani de existenta, agentia si-a reorientat serviciile de comunciare si PR, in functie de evolutia industriei. Astfel, daca in 2009 social media nici nu exista, astazi este principalul motor de crestere al agentiei. “In sapte ani, print-ul s-a dus la pamant, Facebook-ul a explodat, companiile si-au regandit strategia de comunicare si au devenit mult mai atente cu cheltuielile. Astazi, bugetul nu mai este orientat catre brand awarness, cresterea notorietatii, ci catre cresterea vanzarilor”, considera Mares.

Pe partea de consultanta, daca acum sapte ani clientii nu-si corelau strategia de comunicare cu cea de vanzare, in prezent acestea merg in tandem, se contureaza ambele inca de la lansarea unui produs, este de parere antreprenorul. Planificarea, de asemenea, a suferit schimbari de substanda, iar daca in urma cu aproape un deceniu se organizau planuri de comunicare pe sase luni, astazi se prefera perioadele de timp mult mai mici, de maxim o luna, doua.

“Media relations s-au schimbat foarte mult, presa lucreaza cu o viteza inimaginabila, automai si noi si clientii. Nu e confortabil pentru acestia din urma, mai ales pentru multinationale. Ei nu au reusit si nici nu vor adapta foarte curand structura lor de aprobare. Pentru niste raspunsuri catre presa, tot cinci zile trebuie sa astepti. In schimb, antreprenorii au un avantaj, ei pot raspunde pe loc, pot spune ce doresc, n-au nevoie de nicio aprobare”, adauga proprietatul agentiei.

40% dintre clientii Total PR sunt companii romanesti antreprenoriale, precum Zitec, Netopia sau Quickmobile. “Incerc sa merg catre antreprenorii romani, de la inceput am procesat astfel, nu m-am limitat doar la zona de nord a Capitei, unde sunt multinationalele si unde as fi putut fi a cincea agentie la coada pentru o companie. Este important pentru economia tarii sa scoatem in fata proiectele romanesti, sa ii promovam si astfel sa creasca si sa se bata de la egal la egal cu multinationalele”, spune Mares.

Ce urmeaza pentru industria de PR

Miscarile din industria de PR din ultima vreme sugereaza ca tendinta agentiilor este de a-si transfera toate serviciile catre un singur operator. Astfel, daca in trecut se lucra cu mai multe agentii, in functie de serviciile oferite, in prezent tendinta este de a se proceda tocmai invers. “Depinde de client, dar de exemplu, daca inainte aveau Facebook-ul inhouse, sau se ocupa vreun freelancer de acest serviciu, acum se vor orienta catre profesionisti pentru ca si-au dat seama ca Facebook-ul nu mai este o gluma”, considera Mares.

"Va exista o consolidare din partea freelancerilor si a agentiilor mici care migreaza in jurul companiilor catre agentia de PR, dar in acelasi timp va exista si o separare acolo unde inca mai sunt impreuna partea de PR si cea de publicitate", incheie Mares.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri