Evaluata la peste 3,5 miliarde de euro, conform datelor din 2015, piata romaneasca de fashion este estimata a creste cu 20-30% in 2016 fata de anul anterior. Evolutia din acest an este cu mult peste nivelul din 2015, cand cifrele de afaceri ale marilor retaileri de fashion au crescut cu o medie de 12% fata de 2014, potrivit unei analize publicate de CBRE Research, desi unii jucatori au inregistrat volume de vanzari mai mari cu pana la 20% comparativ cu 2015, conform datelor Colliers International.

Anul 2016 a fost marcat de numeroasele intrari ale brandurilor internationale pe piata romaneasca. Printre acesta se numara atat branduri ale unor jucatori deja existenti in Romania, precum COS, brandul de lux al grupului suedez H&M, sau Tezyo al grupului Otter, Tezenis -apartinand grupului Calzedonia, dar si intrari ale retailor straini. Printre cele mai sonore nume sunt Forever 21, Lanidor, Lynne, Tati, Boggi, Tally Weijl sau Cerutti.

COS, brandul de lux al H&M, a deschis primul magazin pe Calea Victoriei, in luna martie a acestui an. Adresandu-se clientilor cu venituri peste medie, COS este al doilea cel mai important brand pentru grupul suedez dupa cifra de afaceri si numarul de magazine deschise, dupa H&M. Mai mult, suedezii au anuntat deschiderea unui al doilea magazin COS in Baneasa Shopping City, in primavara anului viitor.

Tezyo, conceptul de magazin al retailerului de incaltaminte Otter, a intrat pe piata romaneasca la sfarsitului lui decembrie 2015. In decursul anului, brandul a ajuns sa detina sapte magazine in Bucuresti, Timisoara, Constanta si Iasi. Grupul Otter Distribution este unul dintre cei mai mari retaileri de incaltaminte de pe piata autohtona. Lansat pe piata din Romania in 1997, Otter detine, pe langa Tezyo, brandurile Otter, Aldo si Clarks.

Clara Rotescu: Ce trebuie sa...
Citeste si: Clara Rotescu: Cum iti construiesti un brand in industria de fashion

Cele mai multe branduri, aduse prin franciza

Tot la inceputul anului, grupul italian Calzedonia, care mai detine in Romania brandul de lenjerie Intimissimi, a inaugurat primul magazin Tezenis din Romania. Grupul italian functioneaza in franciza, iar pentru Romania compania Futura Lenjerie 2010 opereaza cele trei concepte.

Poate una dintre cele mai asteptate evenimente din retailul de fashion, intrarea Forever 21 in Romania face parte din expansiunea extensiva a Teren Management Europe, francizat exclusiv al brand-ului “Forever 21” in 9 tari din Europa. Brandul american Forever 21 detine un magazine in ParkLake, cu o suprafata de 1.600 metri patrati si este dispus pe doua etaje.

Un alt brand care a deschis primul magazin din Romania in ParkLake Plaza este Lanidor, brand portughez de haine pentru femei. Pozitionat pe segmentul medium-high, Lanidor intra in competitie directa cu Massimo Dutti al Inditex. In Romania, Lanidor a fost adus prin franciza de QAZ Fashion Retail, care urmareste sa deschida cate doua locatii anual.

Lynne, brand de moda grecesc, a fost adus pe piata romaneasca prin franciza de proprietarul BSB, Evangelos Poulios. Primul magazin Lynne a fost deschis tot in ParkLake, in toamna acestui an.

Pentru prima oara la Fashion...
Citeste si: Statul si privatul dezbat starea industriei romanesti de fashion

Tot prin sistem de franciza a intrat si Tati, brand de moda francez, adus in Romania de grupul Peeraj, unul dintre cele mai puternice grupuri de francize de moda de pe plan local, care opereaza si CCC, Geox, Swarovski, Sprinfield, Jack&Jones si altele. Primul magazin Tati, care comercializeza haine, produse de infrumusetare si articole pentru casa, a fost deschis in octombrie, in Veranda Mall.

Boggi completeaza lista retailerilor internationali care au intrat in 2016 in Romania. Brandul italian de costume barbatesti de lux are o traditie de mai bine de 75 de ani si a fost adus in tara tot de grupul Peeraj. Pe acelasi segment a intrat si Cerutti 1881, brand francez care detine si o linie de parfumuri si accesori petru barbati, printr-un prim magazin in Baneasa Shopping City.

Tot anul acesta, pe segmentul accesoriilor, bijuteriilor si al ceasurilor de lux, Chopard a deschis primul butic monobrand din Romania, in Baneasa Shopping City, desi produsele sale erau comercializate intr-un magazin multibrand din Capitala. Aceeasi situatia s-a aplicat si in cazul brandului Fosil, care a deschis anul acesta primul magazin din Romania, in Afi Palace Cotroceni.

Sursa foto: Yulia Grigoryeva/Shutterstock

Fashion Days: 1 din 3 romani...
Citeste si: Fashion Days: cat de des cumpara romanii online si ce buget aloca

O singura iesire din peisajul romanesc

La polul opus, al retailerilor care au decis sa iasa de pe piata romaneasca, se afla Mark&Spencer, brand britanic care initial a fost adus in franciza in Romania in 2000, pentru ca apoi sa intre direct. Retailerul a anuntat ca-si va inchide toate cele sase magazine din Bucuresti, Iasi si Constanta.

Cu toate acestea, romanii raman printre cei mai mari consumatori de fashion din Europa. Pana la sfarsitul anului, Romania va detine o suprafata totala de circa 3,4 milioane de metri patrati in retailul modern – centre comerciale, galerii comerciale si un singur outlet – dintre care mai bine de jumatate se vor concentra in zona Transilvaniei si in Capitala. Si, potrivit unui studiu realizat de MKOR Consulting, bucurestenii cheltuiesc in medie 200 lei pe luna pentru a-si achizitiona imbracaminte si incaltaminte, un sfert dintre ei aloca pana la 300 lei, in timp ce mai putin de un sfert dintre locuitorii Capitalei au un buget de peste 400 de lei pentru cumparaturi lunare.

Acelasi studiu arata ca apetitul romanilor pentru cumparaturile din mall-uri este foarte ridicat, 96% dintre intervievati spunand ca prefera sa-si achizitioneze haine din mall. Pe de alta parte, doar 20% dintre vizitatorii unui mall obisnuiesc sa-si cumpere haine din magazinele online. Totusi, trendurile din piata de fashion inclina balanta catre o migrare din offline catre online din partea consumatorilor, fapt ce influenteaza si comportamentul retailerilor.

In Romania, ecommerce-ul a crescut spectaculos in ultimii ani, iar in topul celor mai mari jucatori se afla si nume din sectorul de fashion, precum Fashion Days, care anul trecut a avut vanzari de 221 milioane lei.

Ce urmeaza in fashion retail 2017

Dupa numele internationale castigate in 2016, Romania continua dezvoltarea pietei de fashion cu branduri din Polonia si Turcia, potrivit Lianei Dumitru, director retail Colliers International. Motivatia brandurilor poloneze este faptul ca isi acopera foarte bine propria piata, in timp ce companiile turcesti incearca sa-si diversifice pietele de desfacere, pentru a atenua riscurile politice si deprecierea lirei turcesti, potrivit Danielei Popescu, senior associate in departamentul de retail al Colliers International.

“Polonia este un generator de branduri. Mai mult, Polonia este vazuta ca un punct de lansare in regiune a unor branduri care vin tocmai din SUA, spre exemplu. De asemenea, exista interes din partea Turciei, producatorii fiind in cautare de parteneri locali pentru deschiderea de magazine in franciza. Mizeaza pe aceasta strategie intrucat un partener local are expertiza, cunoaste piata mai bine”, mai spune Liana Dumitru.

Pe langa retailerii internationali, numarul brandurilor romanesti continua sa creasca, incurajati de cererea foarte mare de produse autohtone din piata. Reintoarcerea catre consumul romanesc ramane un subiect fierbinte pe agenda zilei, iar interesul antreprenorilor din zona de retail, de asemenea. Trendurile pentru anul urmator include si aparitia altor branduri romanesti de moda, dar si consolidarea si extinderea internationala a altora deja existente.

Sursa foto cover: fiphoto/Shutterstock